Perspectiva anului 2008 in Iasi parea generoasa: peste 100 de manifestari, majoritatea culturale, pe agenda programului „Iasi 600”. Dar, dupa ce ele s-au consumat, si banii la fel, ne putem intreba cu ce ne-am ales de pe urma lor? Evenimente multe si mediocre in cea mai mare parte, care au lasat impresia unei serii de incropeli, menite sa dea continut unei sarbatori scoase din palarie intr-un an electoral. Intr-un elan optimist, „Suplimentul de cultura” a anuntat ca va juriza saptamina de saptamina evenimentele culturale din „Iasi 600” pentru a avea o viziune completa si argumentata asupra a ceea ce se intimpla! Apoi, ne-am dat seama ca nu prea avem ce sa jurizam fara a cadea in derizoriu! Dar si mai trist este ca retrospectiva 2008 se suprapune aproape total pe agenda programului aniversar, iar in afara acestuia alternativele au fost foarte putine intr-un Iasi, nu-i asa?, atit de cultural…
La capitolul teatru, s-au desfasurat Festivalul Euro-Art, initiativa lui Adi Afteni, Festivalul de Teatru „Avram Goldfaden”, inceput de Ioan Holban acum citiva ani si reinviat dupa un an de intrerupere de „marele absent”, cum l-am putea supranumi pe directorul Cristian Hadji-Culea. Pe final de an, se desfasoara in aceste zile Festivalul de Teatru Neconventional ArtForum Fest, organizat de Compania FAPT. Idei laudabile, dar parca lipsite de grandoare. Nu le putem numi nici „esecuri”, pentru ca au adus oamenii in sala, au creat bucurie spectatorilor (ma refer doar la primele doua, caci al treilea nu s-a terminat pentru a putea trage niste concluzii), dar asta dovedeste, in opinia mea, mai mult existenta unui puternic orizont de asteptare decit faptul ca au fost un succes. Asa incit principalul eveniment teatral la Iasi in acest an este, cred eu, turneul spectacolului lui Andrei Serban, Spovedanie la Tanacu, jucat la Iasi dupa New York, Plopeni si Bucuresti, in cadrul programului anual de rezidente artistice, prin meritul Oltitei Cintec. Voi mai aminti proiectul „DramatIS” – la granita dintre literatura si teatru –, initiat tot de Oltita Cintec si finalizat deja cu un volum editat la Cartea Romaneasca (Antologia dramatIS. Trei autori ieseni: Dan Lungu, Lucian Dan Teodorovici si Catalin Mihuleac).
Centrele culturale – singurele institutii preocupate sa ofere alternative
La jazz, Festivalul International „Richard Oschanitzky”, organizat de TVR Iasi si Radio Iasi, a stralucit poate mai mult ca niciodata in acest an si a fost, probabil, unul din foarte putinele evenimente cu anvergura si tinuta. New Jazz Festival, desfasurat la o luna dupa „Oschanitzky”, s-a dovedit a fi o idee buna, dar ratata din cauza unei organizari deficitare si a publicului cvasi-absent. Virful calitativ si de popularitate anuntat de Primarie in acest an a fost prezenta la Iasi a lui Goran Bregovic, insotit de Wedding&Funeral Orchestra, dar evenimentul nu a reprezentat mai mult decit un concert ca oricare altul.
Ce sa mai spun in plus? Ca centrele culturale ramin singurele institutii preocupate sa ofere alternative, iar in 2008 s-a remarcat Centrul Cultural Francez, cu festivalurile de film, atelierul de fotografie, concertele de rock si jazz. Ca Bienala de Arta Contemporana „Periferic”, ajunsa la a VIII-a editie, ramine un eveniment important, chiar daca de nisa? Ca se simte acut absenta lui Benoit Vitse la Ateneul Tatarasi, cu spectacolele sale provocatoare?
As mai adauga ceva: demersurile unor oameni de afaceri de a investi in programe artistice si culturale. Exemple sint expozitiile de pictura de la Galeriile Dana si „Prima petrecere cu poezie, prieteni si trufe de ciocolata”. Sa speram ca acest inceput nu va fi spulberat de marea criza…