Cineva spunea ca directorii de programe trebuie sa fie foarte fericiti in perioada asta, pentru ca promo-urile facute productiilor proprii au o gramada de spatiu la dispozitie. Majoritatea posturilor comerciale s-au transformat, fara voia lor, in
HBO-uri unde publicitatea nu mai zgiriie pupila si fundul de ochi. Au disparut in neant absorbantele, pastele de dinti, serviciile bancare, cremele de fata si de miini, lipsticurile, cafelele, sucurile, tariile.
Singurul lucru bun care poate rezulta din aceasta poveste a disparitiei banilor din advertising e o oaresce curatenie in jungla televiziunilor. Intr-o tara ca Romania, cu o piata publicitara relativ mica (din ce in ce mai mica), zeci de posturi TV nu-si justifica existenta. Trebuie ca banii aruncati cu buna stiinta de multi investitori se vor opri pentru a tine artificial in viata televiziuni cu audiente nemasurabile. Citi dintre cei mentionati vor mai fi dispusi sa vada, asa cum se petrec lucrurile in momentul de fata, reclamele la propriile afaceri si cam atit? Pentru ca asa sta treaba si la posturile TV neluate nici macar in gluma in masuratorile share-ului si rating-ului, si la gazetele de perete ale diversilor afaceristi locali. Singura lor sansa de supravietuire ar fi sa cumpere publicitate multa, pe doi lei, ca s-o mai duca o perioada, conectate nefiresc la existenta media.
Curatenia asta ar genera, poate cu rezultate mai benefice decit disparitia acestor produse de „SH”, extinctia pseudo-jurnalistilor si a fitelor pentru care microfonul e doar un accesoriu la posetuta si hainuta. In definitiv, oferta generoasa de job-uri mai bine sau mai prost platite a atras, in ultimii ani, tot soiul de indivizi pentru care presa nu e altceva decit un serviciu precum acela de, sa zicem, agent imobiliar. Patronii care si-au tras cite-un radio, televiziune sau ziar vor trebui sa renunte – de criza asta se va transforma cu-adevarat in criza – la micile placeri ale vietii de miliardar.
In definitiv, vor fi pusi in situatia de-a alege intre postul TV, ziarul cu tiraj de 200 de exemplare, barca cu motor, iaht-ul de croaziera, cumparaturile la Londra si terenul intravilan pe Luna. Vremea hobby-urilor a cam trecut.