Spuneam ca «are si nu are tangente cu noi» deoarece este o lucrare vocal-simfonica, iar noi sintem o institutie lirica. Oricum, incercam sa concentram foarte multa energie in acest proiect, deoarece e o lucrare dificila, fiind interpretata destul de rar tocmai din acest motiv.
Totusi, cred ca o institutie de talia Operei poate realiza un astfel de eveniment cu forte proprii. De asemenea, vom merge in februarie intr-un turneu in Elvetia. Subliniez ca «am dori» sa avem mai multe proiecte, insa ne aflam intr-o situatie destul de dificila, de interimat, la care se adauga lipsa unor informatii concrete legate de buget. E un pic dificil sa-ti propui realizarea de mega-evenimente, in conditiile in care nu ai strictul necesar! Depindem de Ministerul Culturii si in ce priveste bugetul, si in privinta venirii unui nou director. Probabil ca in acest an se va organiza pentru a patra oara un concurs pentru ocuparea postului de director al institutiei…”, a spus Vasilica Stoiciu-Frunza, consultantul artistic al Operei Nationale Romane din Iasi.
Aceasta a intarit faptul ca actualele conditii nu sint unele dintre cele mai propice dezvoltarii unui program artistic complex. „Scheletul e un pic subred la noi… Organizam spectacole in virtutea seriozitatii profesionale si a constientei ca publicul trebuie sa vada partea finita, si nu ce se intimpla in «bucataria» noastra! Ni s-a spus ca noi consideram o institutie sau alta «umbrele de vreme rea». In realitate, asa este: toate institutiile pe care le accesam (Filarmonica, Ateneul si Casa de Cultura a Studentilor) sint, intr-un fel, «umbrele de vreme rea». Totusi, prin amabilitatea conducerilor acestor trei institutii, noi putem sa existam in fata publicului meloman!”, a precizat consultantul artistic al Operei.
„Pericolul amortirii e foarte mare”
Vasilica Stoiciu-Frunza este de parere ca propozitia „Nu sint bani!” incepe sa devina un laitmotiv. „Sint si situatii in care sint bani, iar problema tine de administrarea lor. Oricum, nimeni nu ne asteapta pe noi… Pericolul amortirii e foarte mare! Rutina deja s-a instalat. Iar rutina reprezinta un «virus» periculos… Numai comunicarea eficienta in interior si in exterior ne poate vitaliza acum activitatea! In opinia mea, nu trebuie sa stam mereu cu mina intinsa la Ministerul Culturii. Noi vom incerca sa ne descurcam, proiecte si potential artistic exista! Si se pot face lucruri foarte bune!”, a mentionat consultantul artistic al Operei.
Directorul interimar al institutiei, Dan Gidei, spune, de asemenea, ca lipsa de fonduri reprezinta un impediment in desfasurarea unor proiecte. „Din acest motiv vom merge si la Ministerul Culturii, pentru stabilirea bugetului. Noi am trimis deja un proiect de buget, dar vom vedea ce anume se va decide… Proiectul initial a fost intocmit in 2008 si de atunci au intervenit unele schimbari, in sensul ca am avea nevoie pentru cheltuielile de personal cu aproximativ 60 de miliarde de lei vechi mai mult in 2009. In total, am cerut acum aproximativ 200 de miliarde de lei vechi. Cu tot «bugetul de austeritate», noi vom incerca sa ne realizam proiectele sau macar 75% dintre ele. Vom incerca sa facem economii in privinta unor cheltuieli… Totusi, cred ca 2010 va fi un an mai bun decit acesta, bazindu-ma aici strict pe «promisiunile» guvernantilor!”, a declarat Dan Gidei.