Inca din 1958 la Belgrad s-a deschis Muzeul de Arta Contemporana. Mediul e unul dintre cele mai libere din comunismul estic, dar filmul experimental opune optimismului ideologic al perioadei un patos mai degraba existentialist-pesimist. In acelasi timp, arta devine un fenomen de masa, dovada stind aceste „filme de amator” care relationeaza perfect la conditiile sociale si politice ale epocii. Prefixul de baza e „anti-„: amatorii fac anti-film, anti-arta, anti-tablouri si in general neaga orice tendinta politica. Anti-filmul este radicalizarea unei forme vizuale, se opune filmului narativ, incadrat, regularizat de modelul politic al perioadei.
1963. Filmul experimental de gen
Mihovil Pansini e principalul ideolog al anti-filmului si membru al cine-clubului de la Zagreb. In Scusa Signorina (1963) filmeaza strazile din Zagreb cu o camera portabila tinuta invers, pe spate, lipsit de control asupra filmarii. Experimentele continua cu interventie pe pelicula (Vladimir Petek, Intilniri, 1963), expunere neunitara etc. Modelului structuralist din Zagreb i se opune cel de la Belgrad, mai apropiat de avangarda rusa. Intre acestea se afla scoala de film din Split, oras de pe coasta Adriaticii. 4 generatii de autori si 313 scurtmetraje propuse, cu un stil mai degraba contemplativ, al filmului de stare. Ivan Martinac si Ante Verzotti sint cei doi realizatori prezenti cu lucrari in expozitia de la CIV. Video-arta ia nastere in anii ’70, cind miscarea Noilor Practici Artistice sensibilizeaza artistii la noile media. In 1974 Sanja Ivekovic produce Dulcea Violenta, un video-art de 12 minute care critica societatea de consum si afluxul de reclame in cadrul societatii comuniste. Pentru un estic al acelei perioade (sau chiar al perioadei contemporane) toate acestea par incredibile.
Exista doua puncte centrale in expozitia de la CIV: filmele lui Tomislav Gotovac si documentarea despre GEFF – Festivalul de Film Experimental de Gen. Gotovac a realizat primul happening in Iugoslavia in 1967 si e unul dintre primii artisti performativi din regiune. In Cercul (1964) miscarea de 360 de grade a camerei pe acoperisul unei cladiri inregistreaza peisajul inconjurator, care e halucinant. Un om din Zagreb, urcat pe acoperisul celei mai inalte cladiri din Belgrad, numita Albania, cu o tehnica primitiva, inregistreaza prezentul.
GEFF a fost infiintat in 1963, ca un festival bienal de film experimental la Zagreb. Ideea conducatoare a fost tot cea a anti-filmului. A avut patru editii, intre 1963 si 1970, cu teme precum „Cibernetica si estetica” sau „Sexualitatea ca o noua cale spre umanitate”. Sint expuse jurnalele editate la editiile din 1969 si 1970, documente de arhiva unice.
Istoria „filmului de amator” e o istorie paralela a unei epoci dominate de optimismul marilor realizari sociale, dar in care tensiunile individuale si-au gasit rar mediul de exprimare. Anti-filmul iugoslav e zona autonoma de critica care, la o privire mai atenta, ar putea fi gasita pretutindeni in scurta istorie a comunismului.
Pe scurt
Intre 6 februarie si 26 martie, la Muzeul de Arta Moderna din Varsovia se va derula expozitia retrospectiva a artistului roman Ion Grigorescu, In the Body of the Victim 1969-2008. Expozitia vine dupa un an de documentare la Bucuresti, realizata de muzeu in colaborare cu curatoarea austriaca Kathrin Rhomberg si cu Centrul de Introspectie Vizuala. // www.artmuseum.pl