Sint trei artisti Janez Jansa in Slovenia. Unul dintre ei a refacut, intr-o harta conceptuala, istoria orasului independent Fiume din Istria, care intre 12 septembrie 1919 si 31 decembrie 1920 a fost republica autonoma legionara, condusa de poetul Gabriele D’Annunzio (care a si scris o Constitutie cu aceasta ocazie). Orasul este recistigat de armata italiana pina in 1947, cind devine orasul iugoslav Rijeka (1947-1992), apoi croat (din 1992). Lucrarea lui Janez Jansa, Il Porto dell’Amore (2008), este o lucrare modulata, incluzind initiative precum construirea unui far monumental, interactiv in port. Il Porto dell’Amore este o incercare de a reproduce o atmosfera, utopia unei republici fondate de artisti si intelectuali.
Cei trei artisi Janez Jansa au re-iterat in a treia forma o performanta, Mount Triglav, realizata de grupul OHO in 1968. Muntele Triglav (Trei capete) este un simbol national in Slovenia, referinta la el fiind un act de reinterpretare politica a unei identitati in schimbare. In 6 august 2007, Janez Jansa, Janez Jansa si Janez Jansa au pus la cale un performance care s-a numit Mount Triglav on Mount Triglav, incheind matriosca deschisa de OHO in 1969. Cei trei artisti, care tocmai isi schimbasera numele (nume care se intimpla sa fie cel al unuia dintre cei mai importanti politicieni sloveni din aceasta perioada), au documentat evenimentul si un an mai tirziu l-au sarbatorit prin crearea unei sculpturi monumentale, intitulata Monument pentru Arta Contemporana Nationala (Golden Triglav). Cele patru variante ale Muntelui Triglav pot fi vazute impreuna la MNAC.
Capitalul si Second Life
Ich Lubbe Berlin! si Das KAPITAL sint doua reinterpretari a doua momente istorice: prima reia simbolic incendierea Reichstag-ului german din 1933 si interogheaza „starea de urgenta” care i-a permis lui Hitler destructia democratiei; a doua, semnata tot de Janez Jansa, pune in discutie a doua invadare a Pragai, dupa cea sovietica: invadarea capitalista. Un tanc de jucarie, o harta imensa a Cehiei, flacari care celebrau martiriul lui Jan Palach. In reconstituirea lui Janez Jansa, Jan Palach nu protesteaza doar impotriva Capitalului lui Marx, ci impotriva capitalului in general, care transforma orasul si viata locuitorilor.
Synthetic Performances (2007-2008) ale lui Eva si Franco Mattes (http://0100101110101101.org) sint o serie de sase reconstituiri ale unor performance-uri istorice din anii ’60 si ’70, reluate de avatarurile celor doi in Second Life. Seria a fost gindita ca o polemica fata de conceptul de performance si fata de lucrarile pe care le omagiaza. La MNAC pot fi vazute 3 re-enactments: Imponderabilia a Marinei Abramovic cu Ulay, The Singing Sculpture a lui Gilbert&George si Seedbed a lui Vito Acconci.
Dupa 25 martie, expozitia de la MNAC isi va continua calatoria in Slovenia si Croatia. Pina atunci, intr-un set de zece lucrari, reactivarea e in Bucuresti.
www.reakt.org // www.aksioma.org // www.mnac.ro
La MNAC, e vremea sa dam: RE:akt!
Pe 22 ianuarie a avut loc la Muzeul National de Arta Contemporana (MNAC) deschiderea expozitiei RE:akt! Reconstruction, Re-enactment, Re-reporting, prima prezentare internationala a ultimilor trei ani de lucrari realizate prin platforma Re:akt! Acest proiect a fost produs de Aksioma – Institutul pentru Arta Contemporana, Ljubljana, curatorul ei fiind italianul Domenico Quaranta.
Etajul 3 al MNAC a adus o serie de lucrari care se inscriu in conceptul si directia contemporana de re-enactment. Repunerea in act, reiterarea, reconstructia – toate acestea acopera partial sensul complex al termenului, construit mai degraba pe principiul asemanarii de familie, si nu al unei denotatii clare. Re-enactment e un gen proxim sub care se poate plasa o intreaga serie de practici si atitudini. Sub acest termen generic putem vorbi de revenirea performance-ului ca act de reiterare a unei performante clasice in istoria performativa, dar intr-un context schimbat. Tot re-enactment este forma performativa prin care se reconstruiesc si chestioneaza evenimente istorice, de la Primavara de la Praga pina la incendierea Reichstag-ului. Re:akt! nu inseamna doar a reface o actiune, ci si a reactiona impotriva canonului ideologic si cultural, generind canalele alternative la media pentru a reinterpreta elemente dintr-o istorie obturata.