Johan Dalene and Peter Friis Johansson – Souvenirs,
BIS, 4 octombrie 2024
Johan are doar 24 de ani, dar e deja o figură importantă a violonisticii mondiale după câștigarea concursului Nielsen în 2019. Concertele de Nielsen și Sibelius au fost pentru mine două bijuterii, iar acest recital, unul arhetipal pentru orice violonist, e fabulos.
Interpretările sale sunt strălucitoare, începând cu Tzigane de Ravel, bătrân cal de bătaie reîmprospătat sub arcușul său, la fel de captivant și în Saint-Saëns, cu arpegii impecabile și o ușurință tehnică incredibilă, sclipitoare și, în același timp, nostalgică în Souvenir d’un lieu cher. Profunzime în Méditation de Massenet și din nou strălucire în Kreisler și Waxman, cu un defilant Allegro molto al Amandei Maier, compozitoare suedeză de secol XIX. Colaborarea în recital cu pianistul Peter Friis Johansson e una impecabilă. Un disc superb al unui excepțional tânăr violonist. De păstrat!
BIS2770
Manuel de Falla (1876-1946)
Amanada Maier (1853-1894)
Jules Massenet (1842–1912)
Maurice Ravel (1875–1937)
Camille Saint-Saëns (1835–1921)
Piotr Ilici Ceaikovski (1840–1893)
Franz Waxman (1906–1967)
Dalene, Johan Dalene, vioară
Peter Friis Johansoon, pian
Înregistrări 20-23 decembrie, Sendesaal, Bremen, Germania
Pygmalion & Raphaël Pichon – Mozart: Requiem,
Harmonia Mundi, 4 octombrie 2024
O abordare conceptuală a ultimei capodopere mozartiene, care-i va face pe puriști să strâmbe din nas, pentru mixajul cu lucrări de tinerețe care interferează structura clasică a recviemului. Dar deloc deranjant pentru mine: Pygmalion sub mâna lui Raphaël Pichon e minunat, iar interpretările lor estompează amalgamul.
Oricum sunt doar patru inserții în structura oratorială, Ne pulvis et cinis K. 122, cu superbul bas Alex Ross, motetul O Gottes Lamm din 2 Kirchenlieder K. 343, cu remarcabila altistă Beth Taylor, Quis te comprehendat K. Anh. 110, superb aranjament coral la Adagio din serenada Gran Partita și Solfeggio în F Major K. 393 cu tulburătoarea voce de soprano a copilului Chadi Lazreq, care flanchează intro/ extro înregistrarea, cu un seren plain-chant anonim Antienne, in paradisum.
Orchestra e un organism viu sub bagheta lui Pichon, iar corul, minunat: voci superbe și dicție incisivă și clară în latina germanizată. O capodoperă interpretativă la reflecția sublimă a lui Mozart în fața propriului sfârșit.
HMM902729
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Ensemble Pygmalion
Raphaël Pichon
Înregistrări septembrie 2023, Grand Manège de Namur, Belgia
Gautier Capuçon, Antonio Pappano & London Symphony Orchestra – Elgar & Walton: Cello Concertos,
Erato, 11 octombrie 2024
În sfârșit, celistul francez renunță la bisuri, șansonete, crossover-uri și coperți sclipicioase pentru un album serios cu două capodopere dedicate violoncelului, scrise fiecare după cele două războaie mondiale. Înregistrarea e remarcabilă și din prisma colaborării în premieră cu unul dintre cei mai importanți șefi de orchestră ai momentului: „muzica engleză are cu adevărat multe de spus dacă este interpretată cu intensitate și dramatism“, spune Antonio Pappano, care de la pupitrul LSO pune mult suflet în demersul concertistic.
Adagio-ul din Elgar e emoționant, iar deschiderea Moderato la Walton una hipnotică, cu un solist ireal de visător pe un acompaniament de un tremolo ireal. Prima temă, superbă, în cuvintele lui Capuçon „o melodie care este erotică pe cât este de frumoasă“, te face să vrei să asculți în buclă întreg discul. Unul de păstrat.
2173226483
Edward Elgar (1857–1934)
William Walton (1902–1983)
Gautier Capuçon, cello
London Symphony Orchestra & Antonio Pappano
Înregistrări 27-30 septembrie 2023 LSO St Luke’s, London, England
Sandrine Piau, Les Paladins & Jerome Correas, – Lucrezia (Portraits of a Woman),
Aparté, 25 octombrie 2024
Nu doar artele vizuale și literatura, de la Tițian la Shakespeare și până în contemporaneitate, au fost inspirate de tragica poveste a frumoasei romane care se sinucide după ce este violată de fiul ultimului împărat al Romei. De-a lungul istoriei, tragedia Lucreției i-a inspirat și pe compozitorii barocului, iar Portraits of a Woman ni-i reamintește, prin patru cantate despre trauma tinerei care se sinucide pentru că doar moartea îi poate spăla dezonoarea: Michel Pignolet de Montéclair, Alessandro Scarlatti, Benedetto Marcello, și Georg Frideric Händel.
Brillante e senzația generală a albumului, o încântare prin virtuozitate vocală – minunata soprană Sandrine Piau, cu vocalitate amplă și suplă în Montéclair, Amel Brahim-Djelloul proaspătă și nobilă în Scarlatti, Karine Deshayes, de o vocalitate pirotehnică a furiei în Händel și mezzosoprana Lucile Richardot, admirabilă în Marcello.
Les Paladins sunt di granda, cu un memorabil intermezzo orchestral, Concerto a cinque in f op. 1 no. 7 de B. Marcello, sub direcția lui Jérôme Correas, creierul acestor admirabile portrete baroce ale Lucreției.
AP359
George Frideric Handel (1685–1759)
Michel Pignolet de Monteclair (1667-1737)
Bernardo Pasquini (1637-1710)
Alessandro Scarlatti (1660-1725)
Sandrine Piau, soprană
Amel Brahim-Djelloul, soprană
Karine Deshayes, soprană
Lucile Richardot, mezzosoprană
Les Paladins & Jérôme Corréas
Înregistrări Little Tribeca 3-8 septembrie 2023 Théâtre de Corbeil-Essonnes, France
Lisette Oropesa, Orquesta Titular del Teatro Real – Mis Amores Son Las Flores: Zarzuela Arias,
EuroArts, 25 octombrie 2024
Zarzuela s-a născut ca gen de curte în secolul al XVII-lea și a devenit o „muzică de masă“ la mijlocul secolului al XIX-lea, răspândindu-se în întreaga Spanie. Succesul genului constă în faptul că se adresează unui public imens, de diferite niveluri sociale, pe care această muzică îl face să râdă, să plângă, să tânjească și să viseze.
Zarzuela cuprinde muzică hispanică și europeană, urbană și rurală, cântec popular și bel canto, dansuri tradiționale și urbane. Ea umple și astăzi sute de teatre din Spania și America de Sud.
Acest magnific album este interpretat magistral de Lisette Oropesa, o cântăreață care poartă zarzuela în inimă: „Cântând ariile pe care mi le amintesc de la mama, de când eram doar o fetiță, mă întorc imediat într-un loc cald și plin de dragoste. Acum, când mă bucur de o carieră în muzica clasică, axată în principal pe operă, mă simt datoare să interpretez lucrări din acest gen special, pe care bunicii mei cubanezi îl ascultau când erau mici. Ei povesteau despre călătoriile la Teatro de la Zarzuela din Havana. Scopul meu, prin lansarea acestui grupaj unic de arii spaniole și cubaneze, este de a pune în lumină acest repertoriu impresionant, astfel încât să poată să fie ascultat și apreciat de generațiile viitoare.“
8024211117
Ernesto Lecuona (1895-1963)
Francisco Asenjo Barbieri (1823-1894)
Gerónimo Giménez (1854-1923)
Amadeo Vives (1871-1932)
Manuel Penella (1880-1939)
Pablo Luna (1879-1942)
Pablo Sorozábal (1897-1988)
Ruperto Chapí (1851-1909)
Federico Moreno Torroba (1891-1982)
Ernesto Lecuona (1895-1963)
Gonzalo Roig (1890-1970)
Lisette Oropesa, soprană
Coro de la Comunidad de Madrid
Orquesta Titular del Teatro Real & Óliver Díaz
Înregistrări iulie-august 2023, Teatro Real Madrid, Spain
Les Arts Florissants & William Christie – Les Musiques de Molière,
Harmonia Mundi, 30 octombrie 2024
Deși Molière este încă adesea jucat în Franța, muzica lui Lully sau Charpentier, care a însoțit piesele sale, a căzut în uitare. William Christie și Les Arts Florissants au scos de-a lungul timpului la iveală aceste comedii-balet uitate, de la celebrele Bolnavul închipuit sau Burghezul gentilom, până la Le Sicilien sau L’Amour médecin ori Monsieur de Pourceaugnac. Itinerate de-a lungul unor turnee naționale sau europene și prezentate în somptuoasele serate din ciclul Dans les Jardins de William Christie, aceste muzici înregistrate secvențial în timp, în anii 1990, 2013, 2022, 2023, au un farmec inefabil, deși sunt lipsite de imagistica vie a scenei.
Și totuși, spune Christie, „cel mai important aspect pentru mine, atunci când am lucrat la aceste lucrări de Molière alături de actori, muzicieni și dansatori, a fost vitalitatea și tinerețea unuia dintre cei mai mari actori și dramaturgi ai secolului al XVII-lea; o inteligență și o umanitate extraordinare.
Dar ceva încă și mai fundamental: muzicalitatea limbajului său“. Pe coperta acestui album extraordinar, un minunat portret în ulei de Nicolas Mignard al domnului Jean-Baptiste Poquelin zis și Molière.
HAX8904097
Jean-Baptiste Lully (1632-1687)
Marc-Antoine Charpentier (1643-1704)
Les Arts Florissants & William Christie
Înregistrări 1990, 2013, 2022, 2023, Philharmonie de Paris, Auditorium du Conservatoire de Vincennes, Auditorium des Halles, Paris, Église de Saint-Martin-l’Ars, France
Audiție plăcută!