Comedian, celebra „operă“ a artistului conceptual italian Maurizio Cattelan, banana lipită de un perete cu bandă adezivă, devine din nou celebră după ce s-a vândut la o licitație la New York pentru suma de 6,2 milioane de dolari. Ea a fost cumpărată de Justin Sun, fondatorul platformei de criptomonede Tron, care a promis că va „mânca banana pentru a trăi astfel o experiență artistică unică și,a stfel, a onora locul în istoria artei și a culturii populare“.
„Nu e doar o operă de artă. Reprezintă un fenomen cultural care creează punți între lumile artei, a memelor și a comunității criptomonedelor“, spune Sun. De fapt, Sun a cumpărat de acești bani un certificat de autenticitate și modul de „asamblare“ pentru a înlocui fructul de câte ori are nevoie. Estimată inițial la o sumă între 1 și 1,5 milioane de dolari (când și-a făcut „debutul“, în 2019, Comedian costa „numai” 120.000 de dolari), banana a fost vedeta acestui sezon de licitații. Ea s-a vândut cu o sumă mai mare decât cea câștigată de o lucrare a unei mari figuri ale artei pop americane, Roy Lichtenstein. Dar, cu o seară înainte, la casa de licitații Christie’s, o pictură emblematică a lui René Magritte, Imperiul luminilor, a marcat un record, fiind achiziționată pentru suma de 121 milioane de dolari.
Banana provocatorului Cattelan ar trebui să „ridice întrebări asupra noțiunii de artă și a valorii ei“, spune AFP. „Opera“ a provocat mari controverse după ce a fost expusă prima dată la Miami, în 2019, și după ce a fost mâncată de un alt artist pentru a „denunța“ prețul ei de vânzare. Un alt exemplar din Comedian a fost donat muzeului Guggenheim din New York.
„Deși pare a fi un mod de a înțelege lumea insulară și capitalistă a colecționarilor de artă, ea nu e o idee teribil de interesantă“, crede Chloé Cooper Jones, profesor la Columbia University School of the Arts, citată de AFP. „Despre Cattelan se spune că este un artist căruia îi place să provoace. Dar opera lui se plasează deseori la intersecția acestui gen de umor și a unui macabru profund. Caută deseori noi modalități de a ne provoca, nu neapărat de dragul provocării, ci pentru a ne cere să ne uităm la noi înșine și la părțile sumbre ale istoriei noastre.“