Defăimare
Editura Gallimard denunță campaniile defăimătorii la adresa lui Kamel Daoud (foto sus), recent laureat al premiului Goncourt, orchestrate de anumite entități media algeriene. Franco-algerianul Daoud a primit Goncourt în 2024 pentru romanul Houris (vezi „Suplimentul de cultură“ nr. 868), o carte ce „retrasează anii negri“ din istoria algeriană și care s-au soldat cu peste 200.000 de morți. „Dacă acest roman se inspiră din evenimentele tragice petrecute în timpul războiului civil algerian, intriga și personajele sunt fictive. Dar, de la publicarea cărții încoace, Kamel Daoud este ținta campaniilor violente ale unor trusturi media apropiate de un regim a cărui natură nu o ignoră nimeni“, scrie Antoine Gallimard. Houris nu a putut fi publicat în Algeria din cauza unei legi ce interzice orice operă care se referă la „deceniul negru“, războiul civil din 1992-2002. De altfel, editurii franceze i s-a interzis, din cauza Houris, prezența în acest an la salonul de carte din capitala Alger.
Artă versus reclamă
De la Aix-en-Provence la Roanne, 32 de comune franceze au luat inițiativa (lansată în primă instanță de primarul din Haute-Marne, în 2021) de a expune mari opere ale picturii pe panourile publicitare, în locul reclamelor obișnuite, în speranța că vor „combate ceea ce este urât“. În 2021, în plină pandemie, Quentin Brière, primarul din Haute-Marne, a avut ideea „operațiunii Frumusețea va salva lumea“, „o idee puțin nebunească, dar simplă, de a deturna ceea ce este urât, adică un panou făcut pentru a vinde reclamă, pentru a expune ceea ce este frumos“. Astfel, în multe localități franceze sunt expuse acum, până în luna decembrie, opere semnate de Ingres, Manet, Picasso sau Renoir.
Spaima poeților
Această spaimă poartă numele, așa cum era de așteptat, de Inteligență Artificială, pentru că un nou studiu arată că poemele scrise de AI sunt preferate celor scrise de poeți în carne și oase de către cititorii care nu sunt experți în poezie. De fapt, cititorii nici nu pot face diferența între cele două tipuri de producții, fiind convinși că cele generate de un AI sunt scrise, de fapt, de oameni. Studiul a fost realizat de Universitatea din Pittsburgh și a prezentat participanților poeme scrise de zece poeți faimoși de limbă engleză (Geoffrey Chaucer, William Shakespeare, Samuel Butler, Byron, Walt Whitman, Emily Dickinson, T.S. Eliot, Allen Ginsberg, Sylvia Plath și Dorothea Lasky) și poeme generate de AI în stilul acestora. Autorii studiului cred că poeziile făcute de AI sunt preferate fiindcă sunt „mai directe și mai accesibile“. „Fiindcă ele nu au complexitatea și opacitatea celor scrise de oameni și comunică mult mai limpede o imagine, o stare, o emoție sau o temă unui cititor care nu este expert în poezie sau care nu are nici timpul sau interesul pentru o analiză aprofundată“, spun autorii studiului.