Cu totul neașteptat, un autor clasic rus a devenit senzație pe cea mai controversată rețea socială. Un fenomen pe care mulți îl numesc „Febra Feodor“.
Trăim în era în care popularitatea pe o rețea precum TikTok devine aproape o garanție vânzărilor sporite în lumea reală. Regula se aplică indiferent de produs, chiar și în cazul cărților, mai ales că TikTok este un loc în care orice nișă își poate găsi un loc confortabil.
În această lume virtuală există și BookTok, un adevărat fenomen (despre care „Suplimentul de cultură“ a mai scris în trecut). Această comunitate din social media, unde participanții creează scurte videoclipuri despre cărți, are ca vedete autoare precum Colleen Hoover sau Sarah J. Maas. Potrivit cotidianului „The Independent“, este un spațiu care a avut un impact „democratizant“ asupra industriei editoriale, genurile preferate de comunitate (în special fantasy, young adult și romane romantice) fiind promovate alături de titluri mult mai „serioase“ în topurile celor mai vândute cărți. De exemplu, amintește „The Independent“, Sarah J. Maas a generat în 2024 vânzări semnificative pentru editura Bloomsbury datorită seriei sale A Court of Rose and Thorns, care îmbină zâne, vârcolaci și teme erotice.
Pe lângă acestea, 2024 este anul în care cea mai neașteptată carte a devenit virală pe TikTok: Nopți albe, povestirea lui Feodor Dostoievski din 1848, care a ajuns să stea alături de producțiile lui Maas și Hoover pe raftul cu bestselleruri. După ce a atras nu mai puțin de 40 de milioane de vizionări pe TikTok, Nopți albe, reeditată de Penguin Classics, a devenit și a patra cea mai vândută carte tradusă pe piața britanică. „Avem un coleg în echipă care lucrează aici de 25 de ani, care ne-a spus că această carte mai era cumpărată din când în când, dar în ultimii doi ani vânzarea ei a crescut simțitor“, spune Amy Wright, de la o librărie din Liverpool. În aceeași notă, managerul librăriei Hatchards-Piccadilly din Londra consideră că succesul recent al cărții Nopți albe a devenit „un adevărat fenomen“.
Nopți albe a început să fie foarte discutată și recomandată din decembrie anul trecut pe BookTok și Bookstagram, echivalentul acestei comunități pe Instagram. „Când cauți pe aceste rețele, dai peste pagini după pagini de cronici, citate și imagini sugestive ale cărții așezate lângă o ceașcă de cafea. Există o mulțime de playlisturi Nopți albe pe Spotify, cu muzică de Ceaikovski și Șostakovici. Utilizatori de social media din întreaga lume nu încetează să laude frumoasa poveste de dragoste din carte și spun cât de tare i-a emoționat“, scrie „The Guardian“. „Toată lumea vrea să se îndrăgostească. Pe urmă citesc Nopți albe de Dostoievski“, se scrie într-un tweet devenit la rândul lui viral.
Articolul din „The Guardian“ se întreabă, pe bună dreptate, cum a reușit să devină atât de cerută această poveste din 1848, amintind că pe TikTok devin populare, în general, numai un anume tip de cărți: „De obicei, este vorba despre romane de dragoste, pentru tineri și cărți fantasy, iar cea mai mare parte dintre acestea sunt noi sau apărute în ultimii ani“.
O posibilă explicație a succesului, oferită de „The Guardian”, este că Nopți albe are avantajul faptului că are doar 80 de pagini, fiind astfel perfect adaptat obiceiurilor de lectură ale tinerelor generații. „M-a atras în parte fiindcă e scurtă“, recunoaște Ellie Howlett, care postează ca @ellisrubyreads. Pe BookTok cărțile scurte sunt preferate fiindcă, astfel, fanii pot citi mai multe, ei stabilindu-și adesea ca obiectiv să citească un anumit număr de cărți într-un an.
Dar, scrie ziarul britanic, „mai există un motiv pentru care această carte a rezonat cu atât de mulți tineri cititori și asta are legătură cu subiectul ei“. Este o poveste despre un personaj anonim care simte foarte acut propria singurătate și tinde „să trăiască numai în mintea lui“. „Poate că n-ar trebui să mire pe nimeni faptul că o poveste despre cineva care și-a construit o viață iluzorie foarte elaborată devine populară în social media, unde userii își prezintă viața într-un mod mai romantic. Această tendință de a te gândi la tine ca protagonist al unei versiuni ficționale a vieții poartă și un nume, sindromul personajului principal“, scrie „The Guardian“. „Cred că această carte surprinde foarte bine sentimentele celor ce visează cu ochii deschiși, care cred că sunt mai buni decât toți ceilalți, dar care trăiesc, de fapt, închiși în propria lor lume. Acesta este un concept în care social media ne-a învățat să credem”, este de părere un bookstagrammer, Mausama Avira.
În ajutrul volumului Nopți albe a mai jucat și faptul că este o poveste de dragoste, gen preferat de utilizatorii TikTok. Chelsea Watkiss, care postează ca @theclassiclibrarian pe Instagram și este urmărită de 14.000 de persoane, crede că „Cititorii se identifică cu nevoia naratorului de a fi văzut de cineva, povestea fiind o relatare a efortului de a găsi un scop și un sens printr-o legătură umană, după disperarea de a fi lipsit de o astfel de legătură și o descriere a durerii pe care o resimți când trebuie să renunți la ea“. „Este un sentiment de izolare cu care aproape oricine poate să rezoneze“, spune Philpott. „Mie nu îmi place când aproape totul este pus în legătură cu perioada pandemiei, dar cred că, totuși, acea perioadă nu a făcut decât să amplifice aceste sentimente de singurătate, fiindcă am fost cu toții, pentru o vreme, izolați, ținuți la distanță unii de ceilalți, și cred că unii oameni încă mai resimt acest lucru“.
Este prea devreme pentru a vedea dacă această „febră Nopți albe“ se va traduce într-un entuziasm mai general pentru opera lui Dostoievski. „Rămâne de văzut“, scrie „The Guardian“. „Dar, pentru moment, fetele de pe BookTok pun mâna și citesc Dostoievski. Iată, asta e o neașteptată dezvoltare a unui personaj“, așa cum comentează cineva pe TikTok.