Grupul s-a constituit in 1946 si a cintat, pina in 1955, sub numele de Cvartetul Filarmonic din Moscova. Au ramas in aceeasi formatie pina in 1974, cind cel de-al doilea violonist Iaroslav Alexandrov i-a lasat locul lui Andrei Abramenkov. In 1976, la plecarea in Occident a primului violonist, Rostislav Dubinski, stabilit in Anglia, rolul de primarius l-a preluat violonistul Mihail Kopelman. Formatia avea sa ramina din nou neschimbata pentru o perioada mai lunga, pina cind destramarea Uniunii Sovietice a schimbat complet viata muzicala si componenta cvartetului Borodin. Singurul reprezentant fidel al Borodin-ilor, pina in decembrie 2008, a ramas violoncelistul si profesorul Berlinski, o figura aparte de muzician.
O casa de DVD-uri specializata in memoria culturala a Rusiei, Ruscico, i-a dedicat in 2001 un proiect special de doua discuri video, cel dintii cu Cvartetul Borodin in ultima sa formatie in concert, cu Cvartetul No. 2 de Sostakovici si Cvartetul No. 8, op. 59 No. 2 de Beethoven. Al doilea disc al proiectului pe DVD-ul materializat un an mai tirziu, in 2002, este si cel mai interesant. El include o ora de master-class data de Berlinski unei formatii de tineri studenti, cvartetul Dominant, numeroase amintiri ale violoncelistului, interviuri cu studentii, o remarcabila repetitie a cvartetului Dominant cu al optulea cvartet de Sostakovici, interviuri cu membrii cvartetului Borodin si cu personalitati care l-au cunoscut pe Sostakovici, in fine arhive video cu Sostakovici insusi si cu Sviatoslav Richter. Este, cred, DVD-ul muzical cel mai complet si emotionant pe care l-am vazut vreodata, iar intre cei intervievati se numara Irina Sostakovici, altistul Yuri Bashmet, violonistul Victor Tretiakov si din nou Berlinski.
Trei ore de muzica si de istorie muzicala a celei de-a doua jumatati a secolului XX sint reunite intr-un documentar complex si complet ce include biografii ale membrilor cvartetului Borodin, afise ale concertelor, arhive video si foto, explicate in limba rusa cu versiuni subtitrate in principalele limbi de circulatie internationala.
Berlinski insusi isi aminteste nostalgic despre prima formatie a cvartetului si repetitiile lor, evocind in special figura violonistului Rostislav Dubinski care venea la repetitii dupa ce medita indelung asupra pieselor interpretate, avind luate deciziile strategice si pregatita digitatia lui si cea propusa violoncelistului. Interesante sint si comparatiile facute in ora de master-class despre optiunile interpretarilor unor pasaje din cele doua cvartete de Beethoven care nu au o parte lenta, de catre cvartete celebre din Occident (Amadeus, Julliard etc.) si de catre cvartetul Borodin. La fel, amuzante sint glumele la adresa capacitatii muzicienilor occidentali, “infideli” cum ii numeste Berlinski, de a intelege si a cinta muzica lui Sostakovici. Ca si la alti mari artisti rusi revine convingerea ca pentru cine nu a trait epoca de comunism, este extrem de dificil sa interpreteze in cunostinta de cauza opera lui Sostakovici. Berlinski relativizeaza totusi convingerea, declarindu-se indreptatit sa inteleaga muzica lui Beethoven, desi nu a trait in Germania…
Odata cu disparitia lui Berlinski se poate spune ca a disparut si cvartetul Borodin. Ramine in urma sa o relativ importanta discografie (inventariata in livretul setului de discuri), dominata de integralele cvartetelor de Beethoven si Sostakovici, cintate cu o maiestrie rara. Daca vreti sa le intelegeti muzica si optiunile umane, cautati acest set dublu DVD de exceptie. Nu veti regreta…
Borodin Quartet. Concert Master-class,
Collection Ruscico, RUSD9566DVD, 2002.
2 discs.