Puiu, Mungiu, Muntean, Mitulescu nu mai apartin noului val, si chiar si acum doi-trei-patru ani ii deranja sa fie bagati in aceeasi oala. Teoretic, din „pleasca de azi“ ar face parte Radu Jude – care a luat acum, cu Alexandra, Trofeul Gopo pentru Cel mai bun scurtmetraj –, Constantin Popescu (care a avut doua scurtmetraje inscrise, Apa si Fatza galbena care ride, si nici unul nominalizat!), Marian Crisan (care nici el n-a fost retinut la nominalizari cu scurtmetrajul cu care a obtinut Palme d’Or-ul la Cannes, in timp ce juriul de nominalizari a preferat penibilul anonim Cucul!), Adina Pintilie, Paul Negoescu, Gabriel Achim, Alexandru Mavrodineanu, Ciprian Alexandrescu.
Organizatorii au incercat sa impace toate valurile
O gala cum e Gopo are sanse ca in termen de citiva ani, cind speram sa avem mai mult de cinci lungmetraje onorabile, sa capete consistenta si traditie. Inca de la prima editie s-a spus „ce ne trebuie gala cind sint doua lungmetraje care merita premiate?“. Anul trecut, se stie, premiile s-au impartit intre 4 luni, 3 saptamini si 2 zile si California Dreamin’ (nesfirsit). Dar puteai sa nu organizezi gala in acel an numai ca sa eviti acest lucru? Nu puteai. In 2008 lungmetrajele „premiabile“ au fost putin mai multe. Dar pentru Cel mai bun film, ca si pentru cele mai semnificative premii batalia s-a dat tot intre doua filme, Restul e tacere si Boogie. In final, „a batut“ filmul lui Nae Caranfil, care a luat cel mai important trofeu, plus alte opt, pentru: scenariu, actrita rol secundar (Ioana Bulca), montaj, sunet, muzica originala, scenografie, costume. Boogie a plecat acasa cu patru omuleti Gopo, pentru: regie, rol principal masculin (Dragos Bucur), rol principal feminin (Anamaria Marinca), rol secundar masculin (Mimi Branescu). Radu Gabrea a avut cu Cocosul decapitat mai multe nominalizari, dar a primit un premiu mai mult de consolare, acordat de „Cotidianul“, in vreme ce Nunta muta a luat si el doar un singur trofeu, pentru machiaj si coafura. La categoria Documentar, Podul de flori, de Thomas Ciulei, a luat Trofeul Gopo, iar Trofeul „Tinara speranta“ a fost adjudecat de George Dorobantu, autorul lungmetrajului independent Elevator. Premii pentru intreaga cariera au primit Marin Moraru si Elisabeta Bostan, iar Andrei Papp a obtinut un Premiu Special.
Ca si la editia trecuta (cind a premiat serialul Toate pinzele sus, si Mircea Muresan a vorbit de pe scena ca si cum ar fi fost rasplatit pentru intreaga cariera), organizatorul – Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc – a incercat sa impace toate valurile. Macar pentru o seara.
Dupa ce l-a numit pe Traian Basescu „pleasca“ pentru Partidul Democrat-Liberal, ministrul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National, Theodor Paleologu, a folosit aceeasi expresie si cu referire la laureatii de anul acesta ai Premiilor Gopo. „Pentru un ministru al Culturii… sa aiba un nou val la dispozitie este o adevarata pleasca“.
Concursul CNC: O productie de Radu Jude, descalificata in ultimul moment
Surpriza rezultatelor Concursului de finantare organizat de CNC, rezultate anuntate pe 4 martie, nu e ca Radu Muntean a primit cei mai multi bani pentru lungmetrajul Marti dupa Craciun (1.366.300 lei), ci faptul ca proiectul lui Radu Jude, Toata lumea din familia noastra, a fost descalificat, desi fusese evaluat de membrii comisiei, ajungind pe locul secund in lista de sapte lungmetraje cistigatoare. Ce s-a intimplat? Pai, s-a intimplat ca acest film si alte trei productii inscrise in concurs de firma HiFilm au fost descalificate in ultimul moment deoarece HiFilm e condusa de producatorul Ada Solomon, iar sotul acesteia, Alexandru Solomon, facea parte din juriul de documentar si animatie. Problema e ca articolul 20 din Legea Cinematografiei, care se refera la acest lucru, e vag si nu scrie negru pe alb ca daca tu esti in juriul de documentar, sotul/sotia sau fiul/fiica ta n-au voie sa inscrie proiecte la concursul de fictiune. (Oricum, cele doua jurii n-au nici o treaba unul cu celalalt si nu se intilnesc decit la conferinta de presa de la anuntarea rezultatelor.) In orice caz, pe 4 decembrie anul trecut a fost anuntata componenta celor doua comisii, iar pe 10 decembrie HiFilm a inscris cele patru proiecte in concurs fara ca nimeni de la CNC sa-i fi atras atentia ca incalca legea. In plus, proiectele au si intrat la jurizare. Cel al lui Radu Jude ajunsese pe locul doi, dupa cel al lui Radu Muntean, iar celelalte trei proiecte urmau sa pice, inclusiv debutul in lungmetraj al lui Valentin Hotea, Roxanne by the Police, care era primul sub linie. Decizia CNC-ului de a amenda retroactiv – chiar inainte de anuntarea rezultatelor – niste proiecte pentru care el a gresit primul ca le-a acceptat in concurs e suficient de bizara pentru a fi usor atacabila.
Ar mai fi de adaugat ca regizorul Cristian Mungiu va publica un raport in urma experientei ca membru al juriului.
» Odata cu expulzarea lui Jude, lista lungmetrajelor cistigatoare a aratat asa: Marti dupa Craciun de Radu Muntean, Chira Chiralina de Dan Pita, La limita de jos a cerului de Igor Cobileanski, Funerarii fericite de Horatiu Malaele, Portrete in padure de Dinu Tanase, Tatal de Nicolae Margineanu, Se cauta o mama de Valeriu Turcanu, Misiunea directorului de resurse umane de Eran Riklis.
» Trei proiecte de lungmetraj au cistigat finantare pentru debut: Morgen de Marian Crisan, Copil-miner de Alexandra Gulea si Carmen nu se mai intoarce de Doru Nitescu.
» Sapte proiecte de scurtmetraj au primit bani: Colivia de Adrian Sitaru, Trenul foamei de Viorel Timaru, Lunch Time de Ciprian Alexandrescu, Junkie de Bogdan Mirica, Tatal meu e cel mai tare de Radu Potcoava, Excursia de Laurentiu Rusescu si filmul-omnibus O femeie urmareste un barbat, cu scurtmetraje realizate de Stanca Radu, Eva Pervolovici, Iulia Rugina si Miruna Boruzescu.
» Comisia care a jurizat proiectele de fictiune a fost compusa din Cristian Mungiu, Dan Nutu, Radu F. Alexandru, Alexa Visarion si Doru Mitran. Ea a ales si zece proiecte pentru dezvoltare de scenariu.
» Comisia de documentar-animatie, din care au facut parte Alexandru Solomon, Viorica Bucur si Constantin Paun, a ales pentru finantare cinci proiecte de documentar: Ultimul tangou la Munchen de Alexander Nanau, Lumea in patratele de Ivana Mladenovic, Regele scamator de Serban Marinescu, Averea diavolului de Radu Gabrea si Anapurna de Florin Iepan, precum si doua de animatie – Secretul de Szasz Zsolt si Paradisul lui Diego de Eckart Fingberg.