E bine totusi ca au primit ceva sprijin: din partea Romexpo, care a oferit preturi “preferentiale” pentru chirie, un ajutor de la Camerele de Comert si Industrie din Romania si unul “modest” de la Ministerul Culturii si Vodafone.
Ca si anul trecut, unul dintre pavilioane (13) este deschis exclusiv pentru evenimente conexe. Citeva filme prezentate la TIFF pot fi vazute si la Bookfest. De asemenea, aproape in fiecare seara are loc si cite un concert: sint invitati Alexandrina si trupele The Amsterdams, Byron si Grimus. Amplasamentul standurilor este si el aproape identic cu cel de la editia anterioara, cu “granzii” in Pavilioanele 14 si 15 si cu editorii mai mici in 16 si 17. Pentru ca sint prea valoroase, cartile “pe care trebuie sa le ai in biblioteca” de la “Adevarul” nu vor sa se piarda intre celelalte mii de carti de la salonul bucurestean. Asa ca “editura” “Adevarul” si-a tras fotolii la cort, in curte.
Chiar daca termenul “criza” apare des in conversatiile tuturor, nu se poate spune ca exista prea multe masuri anti-recesiune la tirg. In unele cazuri sint reduceri mai multe si mai mari (exista titluri cu reduceri chiar de 60%) si mai multe oferte de gen “oricare carte 5 lei/10 lei”. Unii ofera spre vinzare ceaiuri si cani. Dar inventivitatea se cam opreste aici.
Despre situatia industriei editoriale, “care se agraveaza de la o zi la alta”, a vorbit si Ministrul Culturii, Theodor Paleologu, cel care a deschis oficial evenimentul. El a spus ca a venit la salonul de carte sa lanseze (o carte editata de minister si citeva lucrari personale), dar si sa cumpere carti.
Dar inainte de a pleca la cumparaturi, ministrul a fost personajul principal al primei lansari a tirgului: Cartea neagra a patrimoniului.
Blazonul national
Fidel demersului sau, Theodor Paleologu a scos in sfirsit volumul despre care vorbea inca de la inceputul mandatului. Cu peste 100 de pagini cu fotografii, primul volum din Cartea neagra a patrimoniului este o marturie a distrugerilor care au avut loc in Bucuresti in ultimii ani. Volumul “e foarte important ca instrument de lucru si de propaganda pentru sensibilizarea opiniei publice, a clasei politice, a intreprinzatorilor si a proprietarilor de monumente istorice”, a declarat ministrul Culturii, care vrea sa prezinte cartea si in Parlament. De altfel, lansarea volumului este parte a unei intregi campanii, “Omul darima locul”, organizata de minister cu scopul de a schimba perceptia asupra patrimoniului construit pentru ca: “Bucurestiul este singura capitala din Europa care a demolat pe vreme de pace un numar echivalent de cladiri pierdute de alte capitale pe vreme de razboi”. Sint incluse in campanie o serie de dezbateri si ateliere publice, un mars si un concert in fata unei case distruse, pe linga lansarea Cartii negre a patrimoniului.
“Este un prim volum, dintr-o serie care-si propune sa inventarieze distrugerile, degradarile patrimoniului national. Este o carte care deschide cu multa eleganta si sobrietate o rana”, dupa cum a declarat consilierul prezidential Bogdan Tataru Cazaban. Seria Cartii negre… a inceput cu Bucurestiul, dar va continua cu documentarea distrugerilor din restul tarii. “Capitala tarii este, din anumite puncte de vedere, lumea a treia. Este o chestiune de blazon. Blazonul national este cacarisit. Nici o alta capitala din Europa nu a distrus cum a distrus Bucurestiul”, a declarat miercuri, 17 iunie a.c., Theodor Paleologu, care probabil ca acum va trebui sa organizeze conferinte despre semnificatiile cuvintului “cacarisit”, asa cum a facut cu “pleasca”.
Dictionar urban – http://www.123urban.ro
A se cacarisi:
caca + zaharisi = a se deteriora, strica, inrautati, invalida, a se fandosi, fitosi
Exemple: „Cum n-am mai stat cu ochii pe ei, s-a cacarisit totu’“;
„Credeam ca intru pe shortlist, da’ s-a cacarisit toata combinatia“