Ma doare un dinte
Se aude o freza. O simti intepindu-ti, fara stridente, creierul. Esti intr-un cabinet stomatologic, unde toate ustensilele si gesturile care le fac sa actioneze sint la vedere. Ecranul in care atmosfera din cabinet este proiectata delimiteaza corpul de job al Mihaelei Dancs, doctor stomatolog. Corpul care executa ritualul plombei sau al luarii amprentei dentare. Altfel spus, corpul cotidian impatratit in actiuni clar circumscrise. Performance-ul Mihaelei Dancs, Reprogramare, inghite un spatiu si, pastrindu-i in minte gustul, taie bucati consistente din altul. Mihaela Dancs isi reprogrameaza activitatea cotidiana la ora la care intimitatea imaginara poate sprinta. Cabinetul stomatologic e fundalul concret, pasta care face trecerea spre lucrarea de proba imaginara. Gesturile dintr-un spatiu sint prelucrate liber in celalalt spatiu, fara sa se piarda nici o secunda punctul referential de pornire. Dimpotriva, mecanismul declansator al actiunilor prestabilite este cel care duce, pas cu pas, la eliberarea corpului, la totala lui dezinhibare. Important e felul in care Mihaela Dancs reuseste sa transforme fiecare gest in capital corporal, pe care il duce mai departe, pe care il respatializeaza. Zgomotele sint un reminder al actiunii care isi ia timp sa plonjeze in imaginatie.
GOOOOOl
Auzi cum mingea loveste podeaua sarind ca un titirez. O data, de doua ori, de trei ori. Apoi mingea e pusa la mijlocul terenului si e privita intens aproape un minut. Exact ca in momentele de maxima concentrare in care fotbalistul fixeaza centrul de interes si de energie. Mingea e focusul de suspans si de surpriza. Urmeaza lovitura care, de fapt, e suspendata. In Unu unu, Florin Flueras stie sa ridice la plasa concentrarea si sa manipuleze asteptarile. Reactiile care ironizeaza cliseele euforice – tricoul pus pe cap, miinile ridicate – au un umor nebun. Tensionarea si detensionarea, care merita, poate, si mai mult sustinute, sint fentele care-i ies lui Flueras, iar relatia cu mingea evolueaza in salturi. Nici o clipa mingea nu atinge poarta, in schimb corpul performerului se muleaza pe plasa. Corpul devine prin transfer de sens minge.
I don’t want to fall in love with you
Alarma telefonului mobil suna. De fiecare data, sunetul anunta o noua actiune. Si fiecare noua actiune inseamna un ingredient in plus. Salata Iulianei Stoianescu, salata I.D., e un mixaj de sonoritati personale: refuzul muzicalizat al indragostirii – pe ecran sint proiectate versurile melodiei care, incet, incet, sint cintate tipat –, dorinta de a avea un prieten, momentele angoasante in care astepti sa ti se intimple ceva. Fiecarui calup de actiuni, Iuliana Stoianescu ii gaseste un spatiu anume de performare. Fara sa-si propuna prea mult, dansatoarea compune un aliaj de portii in miscare.
Cu ochii larg peste cap
Se aude un oftat. Poftim? E ok. Dana Balint asteapta. Sa intre sau sa iasa din baletul clasic? Si una, si alta. Solo-ul ei, Scurta absenta intr-un prezent imaginar, este o diagonala de reinterpretare. Tropii baletului clasic sint desirati. Ochii peste cap, salturile si miscarile stilizate, avintul iminent devin straturi figurative de lectura ale virtuozitatii ironizate. S-ar fi putut insa merge mult mai departe cu nevroza conventiilor impuse in asa fel incit umorul sa fie mai puternic si deconstructia mult mai incisiva.
Heeeeeeeeeeeelp!
Intre pumni si picioare, respiratia devine din ce in ce mai grea. Ii simti suflul apasator. Ai putea sa fii mai sincer cu tine insuti si sa te gindesti de cite ori ai vrut sa lovesti cliseele si ti-ai muscat pumnul. Ionut Stana isi incepe performance-ul Ce poate corpul meu sa faca? cu o rafala de gesturi explozive. Porneste de la reactie, de la efect si creeaza excelent o stare initiala de alerta, pentru ca, ulterior, sa se retraga intr-un spatiu delimitat de doi stilpi din caramida. Torentul convulsiv se domoleste. Pe banda, melodia poetica, cu glasuri de copii claustrati, reia ideea spatiului. Un loc unde simti nevoia sa mergi in contra curentului. Sa faci ceva. Maybe I should scream!
Solo-uri prezentate in cadrul proiectului PerForming the Body. Artistic Coach: Florin Fieroiu. Producator: ArtLink