Deocamdata nu s-a intimplat mai nimic. La finalul lui 2009, cind o noua editie a Festivalului “George Enescu” a inceput, proaspatul director al Salii Palatului face alte promisiuni: ca lucrarile vor incepe in aprilie 2010 si vor dura cel mult doi ani. Cu mentiunea ca se va repara doar actuala locatie, restul “mall”-ului fiind aminat din lipsa de fonduri.
Ministerul Culturii deja nu mai promite nimic. Secretarul general al institutiei, Mircea Staicu, ne-a transmis ca este prins in prea multe sedinte pentru a discuta fie numai si prin telefon despre Sala Palatului, prin urmare ne-a rugat sa revenim peste doua saptamini.
Fiecare editie a Festivalului “George Enescu” aduce la Bucuresti nume noi, concerte noi si o problema veche: acustica de proasta calitate a Salii Palatului. Ioan Holender, director al acestui festival, isi exprima nemultumirea intr-un interviu acordat “Suplimentului de cultura” in 2005: “Sala Palatului este absolut neadecvata si e mult mai proasta decit in perioada lui Ceausescu, pentru ca, intre timp, au facut-o si nevibranta, pentru concertele de rock si de pop desfasurate aici… Ca sa dai asa de multi bani citi s-au cheltuit cu Festivalul «Enescu» pentru a invita orchestre de prima marime din lume, intr-o sala unde acestea nu pot reda nivelul pe care-l au, e o greseala esentiala”.
Problemele reclamate de acesta nu s-au rezolvat nici astazi. Dupa ce fostul ministru al Culturii, Adrian Iorgulescu, anunta un proiect grandios, care presupunea refacerea actualei sali si construirea uneia in subteran, alaturi de un amfiteatru in aer liber, noii guvernanti au decis ca nu mai e o prioritate din lipsa de fonduri. Deocamdata, potrivit directorului Salii Palatului, Constantin Adrian, se va realiza doar prima parte din idee, respectiv refacerea vechii sali de concerte. “Se vor reconstrui acustica, spatiile tehnice, utilitatile. Scena va fi refacuta total”, ne-a explicat domnia sa. Aceasta etapa va dura, potrivit managerului, pina la doi ani, dar lucrarile nu vor incepe mai devreme de 2010. “Asteptam sa primim proiectul final luna aceasta – asa s-au angajat proiectantii, pentru ca apoi sa-l depunem pentru obtinerea de fonduri structurale europene. Avem nevoie de 20 de milioane de euro si sper sa le obtinem. Estimam ca santierul se va deschide in aprilie anul viitor. Practic, vor ramine deschise doar foaierele”, a precizat Constantin Adrian. Acesta este de parere ca, la finalul lucrarii, Sala Palatului va avea cea mai buna acustica din tara.
Acustica, refacuta de doua ori in doi ani
In 2007, Ministerul Culturii a mai refacut o data partea de acustica a acestei locatii. Lucrarile au costat atunci, potrivit Mediafax, jumatate de milion de euro: s-a micsorat scena, s-au montat arlechini si panouri pentru o mai buna dispersie a sunetului. Noul director al Salii Palatului afirma acum ca acele lucrari au fost provizorii. “A fost doar un paleativ, care nu a rezolvat problema. Abia dupa terminarea noilor lucrari se va vedea o schimbare radicala”, a declarat Constantin Adrian.
In final, directorul sustine ca totusi ideea “mall-ului cultural” nu e abandonata definitiv. “Partea a doua, mai complexa, am aminat-o momentan. Pe linga lipsa fondurilor, mai e o problema ca terenul pe care urma sa se faca extinderea nu e al nostru, ci al Primariei Bucuresti”, a explicat Constantin Adrian. Iar Consiliul General al Capitalei inca discuta cum va fi remodelata, din punct de vedere urbanistic si cultural, zona Salii Palatului.
Contradictii privind proiectul
Desi noul director al Salii Palatului afirma ca proiectul refacerii spatiului nu este inca definitivat, fostul ministru al Culturii, Adrian Iorgulescu, a declarat pentru “Suplimentul de cultura” ca acesta este finalizat si platit de minister. “Proiectul este deja finalizat si platit inca din mandatul meu. Acum se puteau incepe deja lucrarile, dar vad ca s-a renuntat”, a explicat Adrian Iorgulescu. “Dorinta mea era ca sala sa fie gata pina la Festivalul «Enescu» din acest an, dar nu s-a reusit. Totusi, sper ca proiectul sa fie pus in aplicare ca atare. Mie mi-a placut”, a recunoscut Adrian Iorgulescu.
ABIA A VENIT
“Se vor reconstrui acustica salii, spatiile tehnice, utilitatile. Scena va fi refacuta total”, potrivit noului director al Salii Palatului, Constantin Adrian. Spera ca lucrarile vor incepe in 2010 si vor fi incheiate doi ani mai tirziu.
ESEC
“Proiectul este deja finalizat si platit inca din mandatul meu. Acum se puteau incepe deja lucrarile. Dorinta mea era ca sala sa fie gata pina la Festivalul «Enescu» din acest an”, spune fostul ministru al Culturii, Adrian Iorgulescu.
REFUZ
Ministerul Culturii deja nu mai promite nimic. Secretarul general al institutiei, Mircea Staicu, ne-a transmis ca este prins in prea multe sedinte pentru a discuta fie numai si prin telefon despre Sala Palatului.
Ce cred specialistii
Problema modernizarii Salii Palatului a fost luata in discutie intr-o sedinta a Comisiei Tehnice de Urbanism si Amenajarea Teritoriului (CTUAT) la Primaria Municipiului Bucuresti pe 4 februarie 2009. Procesul verbal al sedintei reprezinta un document demn de consultat pentru a vedea in ce stadiu se afla realmente proiectele de modernizare a Salii Palatului si, mai mult decit atit, cit de mari sint piedicile pina la a avea un “mall cultural”, cel pe care fostul ministru Iorgulescu il vedea foarte repede realizat. Redam un scurt fragment din sedinta CTUAT, cu precizarea ca Sorin Gabrea este presedintele Comisiei, Bogdan Bogoescu si Dan Serban sint membri, Irina Iamandescu este consilier in cadrul Ministerului Culturii, Cultelor si Patrimoniului Cultural National.
“Sorin Gabrea sustine ideea ca PUZ (Planul Urbanistic Zonal – n.r.) sa fie desfacut in doua parti – Sala Palatului si Sala Omnia. Toti membrii comisiei sint de acord cu propunerea. Bogdan Bogoescu critica ideea de a se face sala, care apoi intra in functiune, insa sa se amine rezolvarea parcarii, caz in care amenajarea de suprafata ramine asa cum e acum, «o rusine». Dna Irina Iamandescu, de la Ministerul Culturii, este si ea de parere ca PUZ-urile trebuie separate, din motive de eficienta si mai precizeaza ca documentatia nu a fost discutata ca PUZ la Minister, ci doar ca reglementare privind statutul monumentelor din zona. Dan Serban este de parere ca PUZ trebuie gindit de la inceput cu totul, pentru ca nu poate fi separata gindirea subsolului de suprafata, cu atit mai mult cu cit la mijloc ramine problema parcarilor; este de parere ca zona s-a degradat din cauza masinilor care parcheaza haotic. «Porticul de la Sala Palatului e tocat de masini. Si cred ca mai e necesar un studiu de impact». Cit despre Sala Palatului isi exprima opinia ca «este in regula asa cum e, si nu cred ca trebuie schimbata, pentru ca a fost gindita, la vremea ei, ca un obiect integral. In ceea ce priveste aparatul de subsol, cred ca ar trebui precizate in detaliu anumite detalii cum ar fi ponderea galeriilor, pozitionarea parcarilor etc. Problemele de spatiu urban trebuie sa aibe neaparat o alta rezolvare».”