“Platforma” chestioneaza identitatea unui fenomen cu statut de “copil al strazii”, adapostit din cind in cind in centre de plasament cultural care au avut, de cele mai multe ori, functia de parinti temporari, de adoptori pasivi.
Dezbate statutul critic de intermediara autoritate pe care dansul contemporan, cu o pozitie socio-culturala implementata la jumatate tocmai din cauza faptului ca migratia spatiala nu a putut asigura o continuitate de cercetare si practica, l-a avut. Conjunctura identitara a efemeritatii, proprie artelor spectacolului, definita intr-un studiu reper de catre Peggy Phelan – Unmarked: The Politics of Performance (Routledge, Londra, 1993) – a devenit, in cazul dansului contemporan din Romania, marca de supravietuire.
Institutie-pol de cercetare si educatie
CNDB a avut, in scurta lui istorie, mai multe roluri socio-culturale. N-a fost doar un spatiu de performare a spectacolelor, ci un spatiu formator, un loc de reflectie asupra statutului instantelor publice, de interventii ale unor artisti vizuali, de documentare si arhivare a dansului contemporan. La CNDB au fost initiate proiecte de cercetare axate pe existenta sincopata a dansului contemporan romanesc, fenomen amputat spatial, care s-a incapatinat sa-si faca din absenta o filosofie de autoregenerare. Regimul invizibilitatii, care a condamnat dansul contemporan in Romania la un proiect de existenta sisifica, cu reluari in bucla si regresie, a fost stopat de aparitia centrului. CNDB a reusit in citiva ani ce nu a reusit nici o institutie de artele spectacolului din Romania. Disparitia sau dislocarea lui ar fi sinonime cu un act criminal, cu o distrugere iresponsabila cu consecinte dezastruoase la nivelul formarii pe termen lung a publicului contemporan si al dezbaterii de interventie sociala. Dansul contemporan – si CNDB a demonstrat-o din plin – inseamna miscare de idei performative. Inseamna problematizare a corpului intr-o societate politic metavizuala. Inseamna corp-in-dezbatere-trans(a)parenta.
CNDB a avut o consistenta functie educativa, si-a asumat rolul de mediator intre spectacol si public, a devenit un centru de pledoarie autentic argumentata pentru rolul fundamental al artei contemporane in crearea unui public constient si capabil sa adopte o pozitie activa fata de tot ce se intimpla in jurul lui. Nu doar a finantat, produs si gazduit spectacole, ci a reprezentat un model de institutie-pol de cercetare si educatie, un spatiu per-formator prin excelenta.
Vizibilitatea din efemeritate
“Platforma Dansului Contemporan” trebuie receptata ca un eveniment major de problematizare a identitatii institutiei din perspectiva socio-artistica. Printr-o programare de spectacole in cadrul platformei de dans – eveniment cu o traditie consistenta peste tot in lume –, CNDB pune in discutie politica de vizibilitate a unor demersuri esentiale in spatiul artistic romanesc. De aceea platforma nu e doar un eveniment artistic. E un mod de a interoga valoarea reprezentarii sociale a celei mai active institutii formative din Romania. “Astazi, la cinci ani de la aparitia scriptica, la patru ani de la primirea unui spatiu si la numai trei ani de la aloca rea unui buget pentru proiecte, Centrului National al Dansului ii revine misiunea de a se lua la trinta cu efemeritatea si cu propria efemeritate. Ca urmare, «Platforma Dansului Contemporan 2009» – proiectul care deschide stagiunea 2009-2010 la CNDB – pune in centrul atentiei efemeritatea si ii interogheaza substanta. Nu doar efemeritatea gestului si a miscarii coregrafice ne intereseaza acum, ci mai ales efemeritatea atentiei pe care dansul o atrage din partea autoritatilor” (Vava Stefanescu si Mihai Mihalcea).
Walter Heun, noul director de la Tanzquartier Wien, Anita Mathieu – Rencontres choregraphiques internationales de Seine-Saint-Denis, reprezentantii de la Maison de la Danse si de la Bienala din Lyon, Liliane Schaus de la Uzes danse – CDC, citiva jurnalisti din Berlin sint doar o parte dintre invitatii straini ai evenimentului. Puteti consulta programul platformei pe www.cndb.ro