Breaking the Waves era asteptat cu nerabdare inca din vara, cind regizorul sibian Radu Alexandru Nica isi anuntase intentia. Prea mare indrazneala sa faci teatru dupa un film atit de celebru, au comentat cei sceptici. Minunat, au exclamat cei dispusi sa lase la usa imaginile de pe ecran si sa vada povestea mutata pe scena. Rezultatul este remarcabil. Spectacolul a tinut sala cu sufletul la gura, iar la final actorii au revenit de multe ori sa culeaga aplauzele ce nu se mai terminau.
De vorba cu Dumnezeul tau
Breaking the Waves este o poveste despre sacrificiu si credinta, despre iubirea absoluta, deznadajduita. Bess McNeill, o tinara simpla si naiva, care vorbeste cu un Dumnezeu doar al ei intr-o biserica fara clopote, obtine permisiunea de a se casatori, desi este handicapata mintal, iar in satul scotian unde traieste acest lucru este greu acceptat. Fericirea ei este de scurta durata, caci Jan trebuie sa se intoarca la munca, pe platforma petroliera. Indragostita si zdruncinata de golul in care isi poarta iubirea, Bess traieste doar pentru a vorbi la telefon cu iubitul ei si rugindu-se sa se intoarca. Va fi si mai tulburata cind ruga ei il va aduce acasa, insa paralizat dupa un accident. Jan o va indemna sa faca dragoste cu alti barbati si sa ii povesteasca detaliile – fiindca, spune el, nu poti trai daca uiti iubirea. Crezind ca astfel il salveaza, Bess se supune. Dar Dumnezeul ei o sa taca, iar finalul va fi tragic.
Curat, emotionant, inventiv
Radu Alexandru Nica a reusit sa creeze un spectacol curat si emotionant, o poveste care nu copiaza deloc filmul, ci inoveaza pe multe planuri. Scenografia poarta semnatura lui Dragos Buhagiar, muzica e compusa de Vlaicu Golcea, iar proiectiile video sint realizate de Daniel Gontz. Este aceeasi echipa cu care regizorul a lucrat la Hamlet si se simte o maturizare a acestei colaborari.
Spatiul care se recompune este de mare efect – balansoarul dragostei se transforma in pat de spital, cabinele telefonice devin schele sau pereti escaladati cu deznadejde, iar pe un ecran din fundal curg imagini din vremurile fericite ale lui Bess si Jan, in timp ce vietile lor curg acum in cu totul alta directie. Muzica, suta la suta originala, este ca o rochie lucrata la comanda si care, alaturi de imagine, pune trupul povestii si jocul actorilor in valoare. Si Daniel Gontz, si Vlaicu Golcea au marturisit ca a fost cel mai dificil proiect la care au lucrat vreodata in teatru.
Iar actorii, dintre care doar unii au vazut filmul, isi joaca propria istorie fara sa te trimita cu gindul la pelicula. Povestea te soarbe de la inceput si nu iti mai da drumul pina la final.
Ofelia Popii, interpreta lui Bess, s-a declarat incintata de rol: „Este un rol extrem de interesant, pe mine mereu m-a atras zona asta mistica si a problemelor psihiatrice. Nu ma gindesc foarte mult la rolul exceptional pe care l-a facut Emily Watson, intentia mea nu este sa fac ceva mai bun sau sa ma compar… Rolul in sine ma incinta foarte mult“, spune Ofelia Popii. Partenerul sau din spectacol, Jan, este interpretat de Marius Turdeanu, actor venit din Tirgu-Mures.
Nu intimplator
Radu Alexandru Nica a explicat alegerea sa: „In acest punct al vietii mele, am simtit intens nevoia sa vorbesc despre un om al exceselor generoase – nu intimplator femeie si nu intimplator handicapat mintal, despre cit de importanta e si cit curaj consecvent incumba cunoasterea de sine (care nu e defel conditionata de intelect), despre dragostea care nu este dragoste pina nu ofera totul, despre minunile care ne inconjoara si pe care, cu debordanta prostie, ne obstinam sa nu le vedem, orbiti de orgoliu si de goana dupa iluzionismul spectacolului ieftin caruia ii permitem sa ne domine“.
Constantin Chiriac: „Un moment de forta“
Constantin Chiriac, directorul teatrului sibian, se declara si el incintat de noua premiera, precum si de urmatoarea, Printesa Turandot, in regia lui Andriy Zholdak (30 septembrie): „Prevad un succes de public foarte mare pentru cele doua spectacole si cred ca vor fi evenimente cerute pentru turneele internationale, ca Faust si Electra“, spune Chiriac, adaugind si ca teatrul sibian a avut „cel mai bun an din istoria sa in 2009“. „E o demonstratie, un moment de forta pe care tin sa-l fac, ca sa aratam ca nu intotdeauna banii sint principala sursa, ci inspiratia si unicitatea proiectului. Pentru ca atunci cind te zbati, chiar daca e un an de criza, reusesti sa gasesti sprijin“.
Breaking the Waves – Viata binecuvintata a lui Bess
Adaptare scenica de Sanda Anastasof
Regia: Radu Alexandru Nica
Scenografia: Dragos Buhagiar
Muzica originala: Vlaicu Golcea
Video: Daniel Gontz
Distributia: Ofelia Popii, Marius Turdeanu,
Diana Fufezan, Ciprian Scurtea, Dana Talos,
Liviu Vlad, Gelu Potzolli, Adrian
Matioc, Dan Glasu, Cristian Stanca.