Si incepe cu o captatio benevolentiae. “Celor care vor sa scrie ca sa devina regizori sau ca sa cunoasca fete le spun: «N-o faceti!». Cind sint intrebat cum i-as incuraja pe studenti sa scrie e ca si cum as fi intrebat cum imi incurajez fiul sa ia heroina. Scrisul e ceva cu care te nasti. Nu trebuie sa scrii daca nu simti ca nu poti fara.” Pentru o ora si un pic de acum inainte, Mike Reiss casca un fel de vortex si scoate de acolo tot felul de chestii cu aerul ca iti dezvaluie secretele Uzinei de Vise. (Parca in The Simpsons era poanta cu Bart sau Homer aruncind biletele in alta dimensiune, pina cind ghemotoacele sint scuipate afara impreuna cu avertismentul: “Nu mai arunca mizerii in vortexul nostru!!”).
Pentru cariera de scenarist a lui Mike Reiss, definitoriu a fost – spune el – momentul in care si-a cumparat un carnetel. “Nu stiu de ce l-am luat, dar am inceput sa scriu in el tot felul de lucruri care imi treceau prin minte. Cind se umplea, mutam totul in calculator. Asa m-am trezit cu o gramada de fisiere.” Vi se pare relevant pentru cineva care vrea sa scrie scenarii bune? Dar, in definitiv, credeti ca exista alte secrete in afara talentului? Ne-a spus-o si invitatul: in afara talentului, trebuie sa vezi multe filme bune (“nu exista educatie mai buna decit filmele clasice”) si sa muncesti foarte mult (“La fiecare episod din The Simpsons scenariile se rescriu cam de opt ori, iar la final ramii cu cel mult 20% din primul draft.”). Secretele sint amanunte, sa zic asa, secundare. De pilda, contrele pe care mai-marii studiourilor le pun scenaristilor prin aberatiile pe care le cer si care strica filmul. (De aici numarul mare de scenaristi creditati pe generice, pentru ca scenariul trece de la unul la altul.) Alteori predai un scenariu bun si te trezesti ca iese un film prost, asa cum s-a intimplat cu Viata mea in ruine/My Life in Ruins, scenariu scris de Reiss si vindut cu 400.000 de dolari. (Cind se intimpla asa, “e ca si cum ti s-ar naste un copil urit”.)
Nici dupa 20 de ani de experienta nu stii cind o poanta merge
Mike Reiss lucreaza in felul urmator: se gindeste doi sau trei, sau patru ani la o poveste, scrie scenariul in patru zile si pleaca cu el pe la studiouri. “Ai una din 10 sanse sa-l vinzi. Eu am vindut sase. Nu vreau sa ma laud, dar e un record la Hollywood.” Altfel, poti bate la usa studioului si primi un subiect de genul “un tip vrea sa-si schimbe corpul cu cel al ciinelui sau”. Prelegerile precum cea despre The Simpsons din cadrul Anim’est-ului sint o ocazie pentru Reiss sa verifice noile poante. “Asa pot vedea care functioneaza. Dupa care ma duc la mine acasa si le spun colegilor: «Trust me, it works. It kills Bucharest».” Pe de alta parte, dupa o experienta de 21 de ani ca scenarist la The Simpsons, Mike Reiss recunoaste ca nu stie daca o replica va avea succes sau nu. Deci poate va avea surprize la anul, de Helloween, cind va iesi episodul la care lucreaza acum si care ia la misto seria Twilight. Vor aparea atunci in episod toti vampirii din toate filmele care s-au facut pina acum. Printre ei si Dracula, singura referinta romaneasca pe care Mike Reiss recunoaste ca o are. In rest, i-a placut la Bucuresti, locul unde “oamenii stau cuminti si te asculta”.
Nu e un fan Jim Carrey, dar a fost impresionat de el la Horton, unde Reiss a fost consultant. “Eddie Murphy ia 12 milioane de dolari pentru doua ore de lucru la Shrek. Jim Carrey incearca 56 de variante pentru propozitia Who is that?, iar la sfirsit spune: «Varianta nr. 17 e cea mai buna». Am ramas impresionat de cit de mult poate munci si de cit de mult tine ca treaba sa iasa bine.”
Mike Reiss
Nascut in 1960, Mike Reiss este unul dintre coscenaristii serialului The Simpsons, inca de la infiintare. Temporar a fost si producator si consulting producer la acelasi serial. Este creatorul serialelor de animatie The Critic si Queer Duck, acesta din urma fiind inclus de britanici in Top 100 al celor mai bune animatii din toate timpurile. E autorul scenariului la Queer Duck: The Movie (2006). Coscenarist la Ice Age: Dawn of the Dinosaurs si My Life in Ruins. A fost consultant al scenariilor de la Robots si Horton.