Formatie constituita in 1985 la Praga, cu numele unui faimos interpret din Quartetul Boemian, Wihan Quartet, compus din Leos Cepicky si Jan Schulmeister, la vioara, Jiri Zigmund la viola si Ales Kasprik la violoncel, l-a avut ca profesor pe Antonin Kohout, unul din membrii celebri ai cvartetului far al muzicii de camera din Cehoslovacia postbelica, Smetana. Cistigatori ai Concursului Primaverii pragheze si, in 1991, ai Concursului International de Quartete de coarde de la Londra, instrumentistii formatiei s-au perfectionat ulterior cu profesorul Hatto Beyerle, membru al altui cvartet celebru, Alban Berg.
Pasionati de Beethoven, Wihan Quartet au inregistrat la inceputul anilor 2000 o prima integrala, relativ apreciata, dar cu o circulatie redusa, pentru casa de discuri ceha Lotos. Aparuti intr-un mediu, cum este cel praghez, efectiv saturat de cvartete de inalt nivel muzical, Wihanii au trebuit sa lupte in sensul propriu al cuvintului pentru a-si cistiga o reputatie si a se impune in circuitul ceh si international. Scena ceha ramine pentru moment dominata de marile cvartete formate in anii ’70, cum sint Stamitz sau Kocian, carora li s-au adaugat cvartetul Prazak si urmasii altui grup de marca, Talich.
A-ti croi un drum printre ele este mai mult decit dificil si nu este de mirare ca tinerele cvartete cehe pot fi regasite mai curind pe scenele din Marea Britanie decit pe cele cehe. Skampa, Pavel Haas si Wihan Quartet sint trei dintre grupurile adoptate de britanici, fiecare in rezidenta la Londra, cu fundatii-trusturi care le sustin activitatea muzicala si cu discuri publicate la casele britanice. Fenomenul este interesant de observat si de notat, ilustrind deopotriva calitatea excelenta a cvartetelor tinere cehe, cit si apetitul cu totul remarcabil al britanicilor pentru muzica de camera.
Noile discuri Beethoven aparute sub eticheta Nimbus contin inregistrari live, ale unor concerte din 2007 si 2008, in ambianta sonora speciala a minastirii romanice Sf. Agnes din Praga. Chiar daca nu as spune ca ele sint preferinta mea in materie de integrale Beethoven, discurile cvartetului Wihan merita ascultate. Calitatea lor, pentru a cita un critic de la „Sunday Times“, rezida in interpretarea „plina de culoare“, in „desenul inteligent al fiecarui opus, atit in termeni de ansamblu, cit si de echilibru intern“. Le lipseste, poate, impactul sonor si trairea pina la capat a marilor predecesori.
Acestea fiind spuse, pentru cei care vor sa inteleaga mai bine cvartetele beethoveniene va semnalez o excelenta carte, aparuta nu de mult la Harvard University Press si intitulata, in traducere, In interiorul cvartetelor lui Beethoven. Istorie, interpretare, performanta. Volumul, semnat de muzicologul Lewis Lockwood, profesor la Harvard, si de actualii membri ai cvartetului Julliard (Joel Smirnoff, Ronald Copes, Samuel Rhodes si Joel Krosnick), este o utila si extrem de interesanta imbinare a unor conferinte-dezbatere despre cvartetele beethoveniene. In timp ce muzicologul face o introducere istorica in ambianta muzicala si intelectuala a epocii in care Beethoven a compus cvartetele Opus 18 No. 1, Opus 59 No. 1 si Opus 130 (alese de autori drept cele mai semnificative pentru demonstratie), membrii cvartetului Julliard discuta linia melodica si particularitatile fiecarei piese. In fiecare caz, prezentarea se incheie cu o partitura adnotata a cvartetului, ce poate fi urmarita si cu exemplificari sonore realizate de Julliard Quartet, pe un disc atasat volumului. Este o lucrare destinata atit specialistilor si interpretilor, cit si melomanilor cu o minima educatie muzicala, iar consideratiile pe tema relatiilor dintre cvartetele lui Haydn, Mozart si Beethoven sint de-a dreptul pasionante.
*Wihan Quartet: Beethoven Early String Quartets; Beethoven, Middle Quartets, Nimbus Alliance NI 6105 si 6109, DDD, 2009.
*Lewis Lookwood & The Julliard String Quartet, Inside Beethoven’s Quartets. History, interpretation, performance. Harvard University Press, Cambridge, Massachussetts, London, 2008, XIII + 285p.; 1 CD anexat.