In realitatea romaneasca, “the butterfly effect” sufera mutatii severe si iremediabile. Romania separa cuvintul “butterfly” si, dintr-un fluture englezesc, face un unt romanesc zburator de toata frumusetea. Si inlocuieste untul cu margarina, ca e mai ieftina.
Ceea ce se pastreaza e doar esenta teoriei: moartea unui jurnalist la Timisoara provoaca un sir de timpenii nebanuite la Bucuresti. Un realizator de emisiuni, pe numele sau Madalin Ionescu, face un priveghi live de prost gust pentru jurnalistul mort; echipa sa pune in mijlocul scenei o fotografie a celui disparut, identificata ulterior ca a unui bun prieten al acestuia. Culmea culmilor, prietenul celui disparut este un cunoscut blogger, care semneaza cu numele “Groparu’”! O alta trupa de umor funebru, cea de la jurnalul de stiri al Antenei 1, ii invita pe telespectatori sa scrie mesaje in memoria celui disparut; si cum sa nu fie umor funebru, atita timp fiecare mesaj costa doar 0,59 eurocenti? Vrei condoleante, mosule, hai ca ti le vind ieftin, foarte ieftin!
In fapt, nu e nimic surprinzator in povestea tragica a disparitiei lui Mile Carpenisan. Ca de obicei, moartea unui om cunoscut atrage dupa sine organizarea unui festival national al falselor bocitoare. Si, cum omul nu mai are cum sa protesteze, i se fura postmortem si demisia din Trustul Intact, de unde plecase de doi ani de zile: pe monitoarele jurnalelor, Mile Carpenisan este prezentat ca “jurnalistul Antenei 1”.
Cristian Grosu, unul dintre ultimii mohicani ai jurnalismului de investigatie din Romania, scria zilele trecute despre moartea “unuia dintre putinii adevarati reporteri”. Nimic mai adevarat: am putut constata si acum, odata cu disparitia fostului corespondent de razboi, ca jurnalismul a urmat bunul simt pe acelasi drum, intrind intr-o amorteala pe termen nelimitat.