Daca Marea Britanie, Germania, Olanda sau Franta sint tari in care transmisia digitala a inceput s-o inlocuiasca pe cea clasica, analogica, Romania se afla, ca de obicei, in postura baietelului care trebuie sa-i zica doamnei invatatoare ca i-a mincat pisica tema. In televiziune, lucrurile se misca intr-o oarecare masura, insa digitalizarea radioului romanesc e la fel de probabila astazi ca transformarea noastra intr-o mare putere comerciala. Iar asta pentru ca acum exista doar un singur emitator digital, si acela experimental, care “bate” doar in Bucuresti. In timpul asta, in Marea Britanie nu se discuta despre cum sa se faca pasul spre digitalizare, ci, de exemplu, despre opacitatea unora dintre marii producatori de automobile in a dota toate masinile produse cu receptoare compatibile.
Romania nu va trebui doar sa rezolve problema transmisiei, ci si a receptiei. Lucrul asta e vital si pare cu atit mai putin probabila digitalizarea audiovizualului romanesc, cu cit consumatorul trebuie sa-i scoata din buzunar mult mai multi bani pentru un receptor digital. Pentru majoritatea romanilor, televizorul a fost, in ultimii 20 de ani, forma cea mai ieftina de entertainment. Drept urmare, este aproape imposibil de crezut ca il va convinge cineva ca toate lucrurile astea costa mult; ca, peste noapte, nu se va mai putea uita la televizor “moca”.
In fapt, nu ar trebui sa produca uimire situatia in care ne aflam acum. La fel cum nu e de mirare nici zelul cu care imbratisam tehnologii pe care nu avem timp nici sa le intelegem, nici sa le vedem impactul. La fel cum oficialitatile semneaza fluierind acorduri grele, romanul de rind isi cumpara televizoare HD, nepunindu-si nici macar o secunda problema ca semnalul “de la cablu” nu are nici pe departe standardele receptorului.
E si ceea ce face acum Dan Diaconescu la OTV, care va emite, din luna mai, in tridimensional. Iar la sfintirea intru 3D va participa, cum altfel, chiar primul om din stat, expert, probabil, in vederea tripla. Sintem maestri in tunat carute, in aceeasi masura in care, acum 20 de ani, unii proprietari de Dacii rablagite isi lipisera pe capote sigle de la Mercedes sau Volkswagen.