Fraces Rausher, una din autoarele studiului din revista “Nature” s-a declarat “ingrozita si foarte surprinsa de ce s-a intimplat”. In fapt, singura imbunatatire semnificativa pe care o constatase in urma experimentului din 1993 fusese la capitolul “impaturirea si taierea hirtiei”. Atit si nimic mai mult. Insa in timp ce oamenii de stiinta erau aproape convinsi ca Mozart nu ne face nici mai prosti, nici mai destepti, restul populatiei se oprea din ce in ce mai des pe la raftul de muzica clasica. “Die Zeit” s-a hotarit sa anunte in numarul din 4 mai ca s-a terminat cu “mitul Mozart”.
Cercetatorii de la Universitatea din Viena au trecut in revista 39 de studii dedicate subiectului si au tras linia: nu exista nici un motiv pentru a crede ca Mozart ne face mai destepti. Autoritatile britanice ar avea ceva de adaugat la aceasta concluzie: muzica lui Mozart e si o modalitate perfecta de a pedepsi. Elevii mai agitati de la West Park School (Derby) sint supusi unei “detentii speciale” de doua ore, in timpul careia sint obligati sa asculte muzica clasica. In multe orase din Anglia, municipalitatea a decis indepartarea gastilor de tineri turbulenti prin megafoane amplasate in locuri publice la care se aude muzica de Mozart, Vivaldi, Beethoven (“Nu prea e cool sa fii vazut pierzind vremea undeva unde se aude Mozart”, spune mindru un angajat al cailor ferate din Tyne and Wear).
Denuntarea acestei infioratoare transformari a muzicii clasice intr-un instrument de exercitare a autoritatii a facut-o Brendan O’Neill intr-un articol foarte bine argumentat (“Weaponizing Mozart”), publicat in februarie, in revista “Reason”. Se pare ca Marea Britanie devine campioana in ceea ce priveste dorinta de a-si tine in friu propriii cetateni, si mai ales pe cei mai tineri, pe care-i crede din start incompatibili cu muzica clasica si ii forteaza sa o asocieze cu repulsia fata de autoritate. Enticlopedia ar cam interzice utilitarismul asta grotesc al celor care se folosesc de arta ca sa-si impuna propria viziune asupra realitatii si ar incuraja aparitia unei secte de caraghiosi care sa asculte Concertul pentru pian si orchestra nr. 23 pentru pura lor placere de melomani indragostiti.