Detinatorii de arhive istorice importante, cum sint diversele societati de radio, au ales in ultimul deceniu, in numeroase cazuri, solutia crearii propriei case de discuri. Ceea ce le diferentiaza si le masoara impactul in lumea muzicala internationala este, in ultima instanta, capacitatea alegerii si respectarii unei politici editoriale eficiente si coerente. Exemplul, cred, cel mai sugestiv este cel al Radioului olandez care si-a orientat politica, in mod clar, pe doua directii. Prima a fost punerea in valoare a dirijorilor permanenti care s-au succedat la conducerea celebrei formatiuni nationale Concertgebouw Orchestra. In ultimii zece ani, compania de discuri “Q Disc” a publicat colectii exemplare ale unor transmisiuni radio live cu dirijorii Willem Mengelberg (10 CD+1 DVD), Eduard van Beinum (11 CD+1 DVD) si Bernard Haitink (14 CD). Cea de-a doua directie a fost alegerea, intre miile de benzi, a celor mai reprezentative transmisiuni radio ale concertelor aceleiasi orchestre, dar sub forma unei antologii organizate cronologic in cinci volume: 1935-1950 (13 CD), 1950-1960, 1960-1970, 1970- 1980 si 1980-1990 (fiecare cu cite 14 CD). Calitate, imagine, prestigiu sint toate reunite si indiscutabile.
Exemplu, la fel de familiar, imi este Radioul ceh, care si-a creat si el propria companie, “RadioServis”. Si politica cehilor in ce priveste arhivele si patrimoniul muzical este clara si coerenta. O arata cele doua serii principale de discuri, prima de arhive, editie intitulata Mari artisti. Live la Praga, cea de-a doua, cu un nume vorbind de la sine, Muzica contemporana ceha. Cele 19 discuri compact ale ultimei serii dau o imagine pertinenta a compozitorilor cehi contemporani si, in paralel, a interpretilor lor, alaturi de Orchestra radio, celebrele cvartete cehe, Stamic, Kocian, Talich, Prazak etc. Din arhivele radio ale anilor ‘60-’70, editia Marilor artisti ce au cintat la Praga este exemplara si, evident, cu priza printre colectionari si recenzentii aparitiilor pe disc. Intre discurile colectiei: Karel Ancerl dirijind ciclul Ma vlast, Vaclav Neumann pe Mahler, Das Lied vor der Erde, violonistul Henryk Szering impreuna cu Marinus Flipse intr-un recital de muzica de camera (Bach, Beethoven, Brahms, Saint-Saens, Sarasate), pianistii Sviatoslav Richter si Garick Ohlsson, fiecare in doua recitaluri de pian, si, ultimul aparut de serie, Lazar Berman intr-un admirabil recital cu Sonata de Liszt, cea a lui Janacek si extrase din Preludiile Op. 34 ale lui Sostakovici.
Printre societatile de radio cele mai dinamice in a-si difuza inregistrarile istorice pe disc dupa un concept clar si de succes v-as semnala, din Germania, SWR (Sudwestrundfunk) care utilizeaza serviciile unei case independente, Hänssler Classic. Dupa mai multe serii istorice, SWR si-a deschis, incepind de anul trecut, arhivele pe care le califica drept ale celui mai mare Festival radio de muzica clasica, de la Schwetzingen, inaugurat in 1952. Aproape 550 din cele peste 2.000 de concerte ale editiilor succesive au fost radiodifuzate in intreaga lume si anul acesta, ceea ce s-ar putea numi crema lor a inceput sa fie publicata intr-o editie speciala pe discul compact (Edition Schwetzinger Festspiele).
Simpla enumerare a concertelor aparute pe discurile Hänssler ma dispenseaza, cred, de comentarii: un dublu album cu extrase din recitalurile lui Claudio Arrau, din 1963 si 1973 (Beethoven, Brahms), un disc Friedrich Gulda in 1959, cintind Bach, Haydn si Beethoven, un formidabil recital din 1977 al duo-ului Gidon Kremer – Oleg Maisenberg (Prokofiev, Schubert, Beethoven) si un concert al Quartetului Amadeus din 1977 intr-un program reunind Britten si Schubert, in ceea ce un critic numea “dialogurile si dansurile viselor si mortii”. O editie ce face bucuria oricarui meloman.