Radu Muntean, Razvan Radulescu si Alexandru Baciu au scris un scenariu impecabil, cu replici concise si autentice, si cu situatii revelatoare, dar necomplicate sau facute. Nimic nu e in plus sau in minus in aceasta incizie milimetrica pe sufletele unor oameni civilizati confruntati cu fructul oprit.
Marti, dupa Craciun nu e un film cu o tema mica – pentru ca nu trateaza despre saracie, sanatate, coruptie sau revolutie. Nu e nici o comedie cu mafioti, moldovence oxigenate si politicieni burtosi. E o drama intimista, o bucatica de viata cu un miez aparent banal, peste care autorii asaza o lupa imensa, observind porii deschisi, sentimentele pulsind spre stinga ori spre dreapta, micile zbateri (fasciculatii) ale nervului cel mai intim al omului. Firescul replicilor si al momentelor – sotii in magazin, cumparind cadouri de Craciun, amantii in pat, examinindu-si degetul aratator de la picior (semn de virilitate sau de creativitate?), cina in familie, sotul masind piciorul sotiei s.a.m.d. – tradeaza grija permanenta de a obtine prin intermediul lor releveul exact al sentimentelor. Discutia sotilor in magazin – despre ce placa de ski sa-i cumpere fetitei – pare colegiala, practica si lipsita de pasiune, dar ne spune ca sotii inca se simt bine impreuna si ca sint o echipa sudata. Scena amantilor in pat (care vine chiar in debut), filmata de la o distanta care ne face sa ne simtim in plus, ca si cum eroii ne-ar percepe in spatiul lor vital, nu ne da indicii doar despre natura relatiei celor doi si despre tristetea Ralucai pentru ca nu il poate avea pe Paul, dar e si declaratia de intentie a regizorului care ne sugereaza, astfel, ca si pe mai departe are de gind sa isi dezbrace personajele de haine, filmindu-le pe viu toate trairile (intr-o si mai mare intimitate).
Orice cuvint putea trage filmul intr-o alta directie
O recunoaste si Radu Muntean in interviuri: acesta este cel mai greu scenariu pe care l-a scris impreuna cu prietenii sai. A durat un an de zile pina au cazut de acord asupra povestii, dupa care au impartit-o in trei halci si fiecare s-a asternut pe scris. Totul a fost frichinit pina la ultima virgula pentru ca, spune regizorul, aveau senzatia ca orice cuvint putea trage filmul intr-o alta directie. Cind veti (re)vedea Marti, dupa Craciun, sa fiti atenti la cit de putine cuvinte inlocuiesc ceea ce in alte filme sint cu zecile. Luati ca exemplu vizita lui Paul la Constanta si asa-zisa discutie pe care o are cu mama amantei. Dana Dembinski e excelenta in rolul mamei care-i aduce lui Paul aproape-n sila o felie de tort (a fost ziua ei) si se uita la el asteptind s-o manince, caci nu-i vine sa-i spuna nimic, dar isi exprima totusi punctul de vedere printr-o singura fraza: “Noi, in general, avem alta parere despre lucrurile astea, sa nu va suparati…”. Nici nu era nevoie de mai mult, iar mama stie si cum sa il priveasca pe amantul fetei, si unde sa faca pauza, ca sa-l execute mai sigur pina la sfirsitul frazei.
Sau propozitia pe care i-o spune Raluca lui Paul, tot cind acesta vine la Constanta s-o vada (dupa intilnirea de gradul trei, neplanuita, dintre sot, sotie si amanta): “Ai facut o cirpita din mine…”. Nici un repros, nici un ultimatum, nici un scandal. Cit de departe sintem de tiganiile pe care le vedem la televizor cu sotii inselate si amante figurante. E drept, personajele sint niste oameni educati si cu bun-simt, dar e vorba si de extrema naturalete psihologica a situatiilor. Cind afli ca sotul tau s-a indragostit si iti cade cerul in cap, reactia normala e cea pe care o vedem pe ecran: stupoare, replici necontrolate, lacrimi razlete, rupte, cuvinte porcoase care pe spectator il fac sa nu stie daca sa rida sau sa plinga s.a.m.d. Pritocind un scenariu la milimetru si la milisecunda, autorii reusesc sa creeze o tensiune extraordinara in spatele ochiurilor (a momentelor banale enuntate mai sus), dar refuza catharsisul, descarcarea energetica de care avem nevoie si noi, si personajele – din motive care nu tin de rautate (haha), ci de necesitatea aceluiasi bun-simt care ne ordoneaza existentele. De aici si remarca “Adevarata drama e ca nu se intimpla nici o tragedie…”.
Marti, dupa Craciun. Regia: Radu Muntean.
Cu: Mimi Branescu, Mirela Oprisor, Maria Popistasu, Sasa Paul-Szel,
Dana Dembinski, Victor Rebengiuc, Dragos Bucur, Silvia Nastase, Adrian Vancica