Aceste scrieri postume, care vor fi urmate probabil si de alte pagini, ivite poate la fel, pe neasteptate, demonstreaza ca nu exista o editie definitiva a operelor unui autor. In literatura, astfel de exemple sint numeroase. La noi, scrisorile inedite care alcatuiesc corespondenta lui Eminescu cu Veronica Micle au agitat lumea literara la momentul aparitiei lor, reprezentind o noua ipostaza a poetului, mai putin cunoscuta pina atunci, si anume aceea de corespondent. Intotdeauna corespondenta, jurnalele si textele inedite ale autorilor celebri au reprezentat o atractie pentru cititori. Acest tip de lectura transpune cititorul intr-o situatie care-i convine, aceea de voyeur, dorind sa descopere omul din spatele scriitorului sau scriitorul din spatele omului. Ocazia de a patrunde in sfera privata a autorului ii ofera celui care citeste o placere aparte.
Un autor care-si asuma consecintele propriilor scrieri
Paginile neasteptate ale lui Julio Cortazar sint grupate in trei capitole: “Proza”, “Interviuri in fata oglinzii” si “Poezii”. Numai prima parte cuprinde, la rindul ei, subcapitole, si nu putine, ci noua, printre care: povestiri, fragmente din Cartea lui Manuel si Un oarecare Lucas, citeva “momente” si “circumstante”, eseuri pe teme politice, consideratii despre literatura, teatru, pictura, fotografie si muzica, despre arta in general, precum si alte note descoperite “prin sertare”.
Printre cele mai interesante fragmente din volum se numara comentariile politice ce-i vizeaza pe despotii din America Latina vazuta, cu talentul inegalabil al autorului de a surprinde ludicul din orice situatie, ca “o complicata tabla de sah”. Pe tarimul luptei impotriva violentei dictatoriale si al diferentelor dintre Lumea Noua si Lumea Veche, Cortazar se intilneste cu Mario Vargas Llosa, recent laureat al Premiului Nobel pentru “cartografierea structurilor puterii”. America Latina este un tarim al dictatorilor, al generalilor, al gardurilor ghimpate ce inlocuiesc granitele. Despre aceste lucruri scrie Cortazar , unul dintre scriitorii responsabili, care-si asuma consecintele propriilor scrieri, scrieri “ce depasesc uneori tot ce se poate imagina”. Scriitorul argentinian, care a trait trei decenii la Paris, nu a incetat niciodata sa fie un adversar activ al dictaturilor militare, manifestindu-si public, ori de cite ori a avut ocazia, solidaritatea cu tarile din Conul Sudic supuse dictaturii. Panorama globala a rastignirii unui intreg continent este condensata, spune Cortazar , in imaginea rastignitului cu capul in jos din gura caruia iese cel mai oribil dintre strigate, pictat de Francis Bacon.
“Nu sint singurul care se confrunta cu aceasta datorie si aceasta misiune – spune Cortazar –, dar imi revine tristul privilegiu de a-l fi trait deja in imaginatie inainte de a se concretiza in nenumarate ocazii in Argentina”. La fel ca si balcanicii, latinoamericanii nu stiu prea multe povesti, fiindca in viata reala li s-au intimplat atitea lucruri iesite din comun, incit aproape ca nu trebuie sa mai inventeze nimic.
Un adevarat tezaur pentru cercetatorii literari
Reprezentativ este si textul Polonia si Salvador: majuscule si minuscule din Circumstante. Aici, Julio Cortazar prezinta in antiteza felul in care mass media din Franta – tara in care autorul a trait peste treizeci de ani – reflecta, “cu majuscule”, evenimentele din Polonia, unde citiva mineri isi pierd viata in lupta de rezistenta, si cu “minuscule”, undeva in josul paginii, uciderea a peste o mie de tarani de catre armata salvadoriana. Verdictul scriitorului este dur si condamna dezinformarea practicata de o mare parte din mass media: “A reda cu minuscule ceea ce impune majuscule este pur si simplu inca o crima, comisa de data aceasta de aceiasi oameni care denunta crimele pe toate paginile”.
Ascunse in sertare si descoperite aproape la trei decenii de la moartea scriitorului, paginile neasteptate reprezinta un adevarat tezaur pentru cercetatorii literari si o buna ocazie pentru cititori de a-l cunoaste pe Cortazar in noi ipostaze.
Julio Cortazar , Pagini neasteptate,
colectia “Biblioteca Polirom. Proza XX”,
Editura Polirom, 2010, 39.95 lei