Pentru cine cunoaste romanele si celelalte filme din serie (eu am vazut prea putine), Harry Potter and the Deathly Hallows poate fi interesant. Pentru ceilalti risca sa fie plictisitor mai ales in prima jumatate cind actiunea treneaza destul de mult, pentru ca totul e un fel de introducere in actiunea propriu-zisa. Nu e nici muzica. Eu am avut noroc cu aripioarele de pui pe care le aveam cu mine, poate de aceea vrajitorii s-au urcat la un moment dat pe maturi si au inceput sa zboare. De la acest element care pentru cineva prea putin familiarizat cu paradigma inseamna unul dintre cele mai frumoase elemente ale seriei pina la Talismanele Mortii, Harry Potter a batut un drum lung care l-a facut sa paraseasca ludicul – poate pentru ca au crescut si eroii – si sa ajunga la un soi de magic foarte aplicat si cam scortos. Cei trei interpreti ai lui Harry Potter, Hermionei Granger si Ron Weasley au ajuns si ei la virsta ingrata cind nu sint nici mari, nici mici, si cind nu prea au haz. Filmul regizat de David Yates, in care apare intr-un rol episodic, fara replica, si Emil Hostina, are o abordare vizuala interesanta si eleganta, al carei virf e marcat de vizita celor trei eroi in Ministerul Magiei. Pe de alta parte, seria a devenit un soi de catwalk pentru toata pleiada de cunoscuti actori britanici, lucru care te deruteaza de la actiune.
Magarusul fantastic
Primul lungmetraj al lui Cornel Gheorghita, fost inginer de sunet la Buftea emigrat in Franta in anii ’80, unde a invatat si cinema, e bintuit de tema mortii, de nostalgia pentru locurile natale, de discrepanta Orient-Occident, de lecturile din Mircea Eliade si Andrei Plesu (Despre ingeri), de pasiunea pentru traditiile populare romanesti si de realismul magic al lui Emir Kusturica. Fiind bintuit de atit de multe chestii, el nu reuseste sa capete prea multa consistenta, mai ales pentru ca scenariul se sprijina pe o poveste prea firava. Filmul urmareste odiseea unei mame (Adriana Trandafir) care pleaca insotita de fiul eu (Dimeny Aron) din Sulina in Franta pentru a recupera cadavrul fratelui ei. Acesta emigrase mai demult si se stabilise pe malul oceanului unde se imprietenise cu un african. Incercind sa compare mentalitatile si traditiile legate de moarte, scenaristul si regizorul Cornel Gheorghita ii aduce pe mama si fiu acasa cu un sicriu african in forma de magar cocotat pe masina, imagine kusturiciana care aduce o nota colorata, dar derutanta peste o poveste care oricum manevra destul de anevoie realismul magic. Odiseea ia sfirsit cind mama moare instantaneu aproape de Sulina. Moartea ei ne ia si pe noi pe nepregatite pentru ca nu o putem explica. La conferinta de presa de lansare a filmului, regizorul a afirmat ca „daca rezolvam povestea, partea magica nu-si mai are sensul“. Daca acceptam acest rationament, atunci Europolis este un film peste masura de magic.
Harry Potter si Talismanele Mortii, partea intiia/Harry Potter and the Deathly Hallows.
Regia: David Yates. Cu: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson
Europolis. Regia: Cornel Gheorghita.
Cu: Adriana Trandafir, Dimeny Aron, Joseph Otteno