Dar daca, sa zicem, The Social Network va lua Oscarul, asta o sa faca filmul mai interesant de detinut pe DVD (tocmai a aparut si la noi)? Pentru ca eu, unul, ma indoiesc ca maurul Hurt Locker a mai prezentat mare interes dupa ce si-a facut datoria de a sufla statueta de aur de sub nasul nesuferitului de Avatar…
Scott Rudin, producator al filmului despre Facebook, spune ca anul trecut a votat pentru Hurt Locker, care i s-a parut mai important ca film si tematica, desi s-a distrat mult mai bine la Avatar. Si spune ca The Social Network este un film care se ocupa de cultura momentului, ca este “o privire inteligenta, contemporana, moral complicata aruncata asupra unui fenomen cultural”.
Dar, daca azi sint dispus sa merg la cinema sa vad un film care mi-a atras atentia fiindca trateaza un subiect actual si mai are si o sansa uriasa la Oscar, voi simti eu nevoia sa pastrez acest film in videoteca personala? Imi va mai spune mie ceva peste zece ani acest film “despre Facebook” sau mi se va parea mai relevant un film despre, sa zicem, o poveste despre prietenia dintre un rege bilbiit si terapeutul sau?
O productie de Liga A
Filmul lui Fincher este prima productie cinematografica de Liga A a Hollywood-ului care alege un subiect din uriasa industrie IT si din istoria ei. Pina acum, au existat doar un film TV (repede uitat in ciuda unor calitati evidente) despre confruntarea dintre Bill Gates si Steve Jobs (tipii care au construit totusi industria asta) si o biografie de serie B a hacker-ului Kevin Mitnick. Dupa care povestile cu calculatoare au fost expediate acolo unde publicul de pina in 2000 il vedea cel mai bine, in science-fiction, pentru a fi tratat in bullet-time de Matrix. Dar daca pina in 2000 publicul abia isi dezmortea oasele in noua frontiera digitala, azi este mult mai bine conectat, iar vietile noastre au devenit wireless si portabile.
In Statele Unite apare, din 1993 incoace, o revista numita “Wired Magazine” care se vrea o cronica a felului in care tehnologia (in special noile tehnologii) afecteaza cultura, politica si societatea. Probabil ca un film “despre” Facebook sa aiba o misiune similara, obligatoriu cind este vorba despre o nebunie digitala (greu de spus cit reprezinta ea socializare in adevaratul sens al cuvintului) care a cuprins 600 de milioane de useri activi de pe intreaga planeta. Este The Social Network un film despre asa ceva? Sau este doar o traditionala poveste despre puterea, tradarea, lacomia si prietenia asociate cu ridicarea oricarui imperiu?
Ce zic prezicatorii despre The Social Network
Un analist cunoscut din industria filmului american, Scott Feinberg1, boteaza filmul lui Fincher Citizen Zuck si spune ca The Social Network are foarte multe in comun cu Citizen Kane-ul lui Orson Welles care este considerat de multi, din 1941 incoace, drept cel mai bun film facut vreodata.
Astfel, zice Feinberg, ambele filme se concentreaza pe un mogul media enigmatic, prezinta pareri multiple, deseori contradictorii, despre fiecare si lasa spectatorii sa descifreze adevarul. Care adevar, asa cum este prezentat de film, are o legatura destul de subtire cu realitatea, ceea ce e si normal, la urma urmei.
Intrebat ce parere are despre filmul al carui erou este, la numai 26 de ani, Mark Zuckerberg a laudat faptul ca realizatorii au nimerit la fix tricourile pe care le poarta. Dupa care, pe un ton mai serios, s-a declarat cam deranjat de un anume aspect. Zice Zuckerberg: “Chestia care cred ca e cea mai interesanta tematic este ca realizatorii au inteles complet gresit cadrul filmului. Incepe cu mine care stau cu o fata care nu exista in realitate si care imi da papucii – chestie care s-a intimplat des in viata reala – si, practic, spun ca asta este un motiv important pentru care am facut Facebook, ca am construit ceva numai fiindca voiam sa fac rost de fete sau fiindca voiam sa intru in nu stiu ce societate. Realitatea pentru oamenii care ma cunosc este ca, de fapt, ma intilnesc cu aceeasi fata de dinainte de Facebook si ca oamenii care fac filme au o imagine gresita despre ceea ce facem noi, cei din Silicon Valley. Pur si simplu nu le intra in cap ideea ca unii construiesc ceva fiindca le place sa construiasca!”.
1 Scott Feinberg este considerat de “Variety” unul dintre cei mai buni prezicatori ai cistigatorilor la Oscar. Pentru anul acesta, el sustine ca cele mai mari sanse le vor avea The King’s Speech si regizorul acestuia, Tom Hooper.