Daca lui Harvey Weinstein nu i-ar fi placut Discursul regelui (finantat totusi, pe jumatate, de UK Film Council) si nu ar fi devenit coproducator executiv si distribuitor, filmul n-ar fi ajuns sa ia cel mai important Oscar. In 2007, Regina lui Stephen Frears avea opt nominalizari si a luat doar Oscarul pentru rol principal feminin (Helen Mirren). Acum, e adevarat, avem de-a face cu un rege a carui poveste a devenit una universala pe baza unei retete urmate astfel incit sa nu le strice proteza dentara membrilor AMPAS. Plus ca insasi viata scenaristului David Seidler, evreu fugit cu parintii in timpul razboiului din Anglia in SUA si vindecat el insusi de bilbiiala, are toate ingredientele unei povesti pe placul Uzinei de Vise (pardon de expresie!).
S-a premiat traditia, si nu modernitatea
Reteaua de socializare a luat in ianuarie Globul de Aur pentru drama si pentru cel mai bun regizor – David Fincher, dar traseul filmului spre Oscar, care parea lin pentru toti, a fost sugrumat de momentul cind Discursul regelui a primit, surprinzator, Premiul pentru cel mai bun film acordat de Sindicatul Producatorilor de Film Americani. Din acel moment, pelicula regizata de Tom Hooper a inceput sa urce si sa adune premii de la alte sindicate, pina cind s-a oprit la cele mai importante trei Oscaruri – Cel mai bun film, regie, actor principal. Ascensiunea paralela a filmului fratilor Coen, Adevaratul curaj/True Grit, bazata pe un succes formidabil de public in America, a facut ca sansele acestora la Oscar sa creasca si ele exponential. Ramine izolat si de neinteles momentul cind Academia americana a dat Oscarul pentru cel mai bun film lui Nu exista tara pentru batrini/No Country for Old Men (in schimb, i-a taxat acum pe Coen-i cu 10 nominalizari si nici un premiu).
Esenta celei de-a 83-a editii a Premiilor Oscar, dincolo de chestiuni legate de influenta producatorilor despre care nu am amanunte (si nici n-am cum avea), ar fi aceea ca AMPAS a premiat traditia in detrimentul modernitatii si paseismul in locul spleenului contemporan. Daca anul trecut votul pentru The Hurt Locker a fost de fapt un vot anti-Avatar, in 2011 votul pentru Discursul regelui e un semn ca Cetatea Filmului inca aproba si sustine sabloanele si reteta. Nici eu nu sint fan Facebook (de doua ori mi-am facut cont si de doua ori l-am sters), dar ce conteaza? Reteaua de socializare e un film despre izolarea pe care o provoaca si sustine interconectarea adusa de tehnica. E un film despre un moment istoric de mai mare impact decit bilbiiala regelui George al VI-lea. Iar scenariul si regia filmului sint la fel de moderne ca si subiectul.
Palmares
» Cel mai bun film: Discursul regelui/The King’s Speech
» Regizor: Tom Hooper (Discursul regelui/The King’s Speech)
» Actrita rol principal: Natalie Portman (Lebada neagra/Black Swan)
» Actor rol principal: Colin Firth (Discursul regelui/The King’s Speech)
» Actor rol secundar: Christian Bale (The Fighter)
» Actrita rol secundar: Melissa Leo (The Fighter)
» Scenariu adaptare: Aaron Sorkin (Reteaua de socializare/The Social Network)
» Scenariu original: David Seidler (Discursul regelui/The King’s Speech)
» Scenografie: Robert Stromberg, Karen O’Hara (Alice in Tara Minunilor/Alice in Wonderland)
» Imagine: Wally Pfister (Inceputul/Inception)
» Lungmetraj animatie: Toy Story 3
» Scurtmetraj animatie: The Lost Thing
» Cel mai bun film vorbit in alta limba decit engleza: In a Better World de Susanne Bier (Danemarca)
» Coloana sonora: Trent Reznor, Atticus Ross (Reteaua de socializare/The Social Network)
» Cea mai buna melodie originala: Randy Newman – We Belong Together (Toy Story 3)
» Mixaj sunet: Lora Hirschberg, Gary Rizzo, Ed Novick (Inceputul/Inception)
» Machiaj: Rick Baker, Dave Elsey (Omul-lup/The Wolfman)
» Costume: Colleen Atwood (Alice in Tara Minunilor/Alice in Wonderland)
» Efecte speciale: Chris Corbould, Andrew Lockley, Pete Bebb, Paul J. Franklin (Inceputul/Inception)
» Montaj: Kirk Baxter, Angus Wall (Reteaua de socializare/The Social Network)
» Documentar lungmetraj: Inside Job – Charles Ferguson
» Documentar scurtmetraj: Strangers No More – Karen Goodman, Kirk Simon
» Scurtmetraj fictiune: God of Love – Luke Matheny