Actiunea se petrece in 1890, iar romanul inspirator scris de Charles Portis a fost publicat in 1968, in plin razboi din Vietnam si in plina emancipare feminista. El a devenit cunoscut si, imediat dupa aparitie, a fost adaptat de Henry Hathaway in filmul cu acelasi titlu pentru care John Wayne urma sa primeasca singurul Oscar din cariera. Jeff Brigdes reia in filmul fratilor Coen personajul lui Wayne, un neiertator, dar alcoolic om al legii, singurul in care Mattie Ross are incredere pentru a-l aduce la judecata pe cel care i-a ucis tatal. Cei doi vor face echipa, cind si cind, cu LaBoeuf (Matt Damon), un politist texan care vrea sa-l aresteze pe criminal pentru un delict comis in statul sau. Narata (la fel ca in roman) la persoana intii, de Mattie ajunsa la virsta maturitatii, povestea are o incarcatura initiatica pe care Ethan si Joel Coen o pun in valoare fara a face din ea scopul deplasarii din punctul A in punctul B. Superb filmat de Roger Deakins, Adevaratul curaj e un western elegant si curat, dar nu face parte dintre cele mai bune filme ale fratilor Coen. Cu putin noroc, Hailee Steinfeld ar putea ajunge sus de tot. Seamana cu Judy David dupa felul cum mesteca cuvintele si pare foarte sigura pe ea si pe oricine/orice, in ciuda textului dificil si pretios pe care l-a avut de memorat (mostenit de la Charles Portis). Desi apare din cind in cind, Matt Damon mi s-a parut mai memorabil, daca ma pot exprima asa, decit Jeff Bridges, nu doar pentru ca intruchipeaza prin tacerea lui o intreaga galerie de eroi ai westernului, ci si pentru ca stie sa stea in planul secund si sa fie totusi prezent. Josh Brolin apare cu totul cel mult trei minute, dar suficient ca sa ti se faca teama de forta lui irationala.
Lebada pe limba ei piere
Cel mai recent film al lui Darren Aronofsky e, de fapt, la pachet cu Luptatorul/The Wrestler. Americanul ar fi vrut sa faca un lovestory dintre un luptator de wrestling si o balerina. Pina la urma a facut doua filme. Primul exceptional, al doilea asa si asa. Ce scirtiie in Lebada neagra nu e interpretarea lui Natalie Portman sau regia, ci scenariul care nu poate tine pe poante un thriller psihologic cu asemenea tema. Portman este o tinara balerina aflata in fata rolului care ar putea-o consacra, dar emotiile reprimate, relatia cu mama, pedala erotica apasata de directorul companiei care ii reproseaza ca nu are destula pasiune pentru a fi Lebada Neagra ii declanseaza un sir de episoade psihotice. Suava Nina ajunge sa isi descatuseze impulsurile si sa se transforme in Lebada Neagra. Tema era interesanta, dar rezolvarea e grabita si lipsita de subtilitate. Regia acumuleaza trucuri din filme horror, dar nu reuseste sa ne lase sa intrezarim macar frinturi din psihicul eroinei. Finalul inchide in cel mai simplu mod cu putinta o poveste in care scenaristii si-au prins urechile. Nina nu e victima artei, nu se mistuie creind, ci o inabusa mai degraba scenaristii.
Adevaratul curaj/True Grit – de Joel & Ethan Coen, cu: Jeff Bridges, Matt Damon, Josh Brolin, Hailee Steinfeld
Lebada neagra/Black Swan – de Darren Aronofsky, cu: Natalie Portman, Vincent Cassel, Mila Kunis, Barbara Hershey