In 1983, cind lua pentru Secvente doar premiul de regie (ex-aequo cu Dan Pita), Alexandru Tatos scria in jurnalul sau: “Tot e ceva… “. Azi, cineastilor tineri nu le mai pasa daca sint sau nu premiati de ACIN/UCIN, iar vechii membri sint in general pensionari sau pensionabili pentru care ideea unei jumatati de pensie in plus e salutara. Aerul n-a intrat de multi ani in sediul din cinematograful Studio si fiecare festivitate de premiere are, cu fiecare editie, un iz tot mai vetust, in vreme ce premiile se impart dupa cum doreste conducerea sau dupa criterii bizare (categoriile variaza de la an la an, probabil dupa cum trebuie premiati oamenii). E complet nedemocratic ca intr-o uniune de creatie ai carei membri platesc anual o cotizatie, aceste premii sa nu se voteze de catre toata lumea, ci sa fie decise de un juriu ales dintre membri.
Un mecanism care functioneaza intr-o inertie ideala
Dar UCIN-ul nici n-are de ce sa vrea sa se improspateze. E un mecanism care functioneaza – surprinzator – intr-o inertie ideala, ca un perpetuum mobile. La editia din acest an, care a rasplatit filmele din 2010, s-a intimplat probabil cel mai uluitor lucru din toata istoria (macar) postdecembrista a forului. Cele doua filme cu cele mai stralucite ecouri in presa straina anul trecut si care au fost incluse (nu doar acasa) in topuri internationale, Autobiografia lui Nicolae Ceausescu de Andrei Ujica si Marti, dupa Craciun de Radu Muntean, nu au luat nici macar un premiu tehnic. A fost ca si cind aceste filme n-ar fi existat. Juriul care a decis premiile pentru lungmetraj si din care au facut parte Irina Margareta Nistor, Carmen Galin, Eva Sirbu, Melania Oproiu, Stefan Antonescu, Stere Gulea, Petre Margineanu, Viorel Sergovici si Stefan Velniciuc a impartit premiile intre Medalia de onoare, Morgen, Eu cind vreau sa fluier, fluier si Felicia, inainte de toate (care a luat, totusi, doar premiul pentru actrita in rol secundar).
Ca si anul trecut la Oscaruri (scuzati comparatia abrupta) unde votul pentru The Hurt Locker la categoria Cel mai bun film a fost, de fapt, un anti-vot Avatar, Uniunea Cineastilor din Romania da acum un anti-vot celor mai interesante filme din 2010, demonstrind nu doar ca nu recunoaste valoarea, dar si ca nici nu vrea sa o cunoasca. Daca UCIN-ul considera Websitestory mai inovativ decit Autobiografia lui Nicolae Ceausescu (atit de inovativ incit sa-i inventeze o categorie speciala), de ce sa ne mai miram ca nu a gasit o modalitate sa retina in palmares filmul lui Radu Muntean. In anii trecuti, chiar si cind Moartea domnului Lazarescu a fost sfidat si i s-au dat toate premiile posibile, numai Trofeul si Marele Premiu nu, tot a mai existat o tendinta de a multumi pe toata lumea. Acest lucru nu s-a mai intimplat acum si ma intreb daca asta se datoreaza comuniunii de gusturi din sinul juriului sau/si “curajului” de a nu premia ceea ce altii considera filme de exceptie sau, pentru filmul lui Andrei Ujica, o reactie de respingere normala din partea unei institutii-relicva a comunismului.
Palmaresul Premiilor UCIN
Lungmetraj
» Trofeul UCIN si Marele Premiu – Morgen, de Marian Crisan
» Regie – Calin Peter Netzer (Medalia de onoare)
» Imagine – Tudor Mircea (Morgen)
» Scenariu – Tudor Voican (Medalia de onoare)
» Rol principal feminin – Camelia Zorlescu (Medalia de onoare)
» Rol principal masculin – Victor Rebengiuc (Medalia de onoare)
» Rol secundar feminin – Ileana Cernat (Felicia, inainte de toate)
» Scenografie – Alexandra Ungureanu (Medalia de onoare si Morgen)
» Montaj – Catalin F. Cristutiu (Medalia de onoare si Eu cind vreau sa fluier, fluier)
» Opera Prima – Eu cind vreau sa fluier, fluier de Florin Serban
» Premiu Special – George Pistereanu pentru Eu cind vreau sa fluier, fluier
» Cel mai bun documentar de lungmetraj – Kapitalism – reteta noastra secreta, de Alexandru Solomon
» Film experimental – Websitestory de Dan Chisu
» Carte de cinema – Determinari estetice ale imaginii de film de Mircea Bunescu
» Mentiuni: – Diana Gusca (Websitestory)
– Gheorghe Dinu (Padurea corbilor)
– Constantin Florescu (Nunta in Basarabia)
Scurtmetraj
» Premiu Special – Nu uitati lumea uitata – Oamenii Deltei de Elena Dinu
» Film documentar de scurtmetraj – Cornelia Pillat – Portret de familie de Roxana Chirita
» Film TV – Olareasa de la Vama Sarii de Tudor Chirila
» Imagine – Mugur Nedelescu (Poezia visului)
» Montaj – Sebastian Chelu (Cornelia Pillat – Portret de familie si A demasca, demascare)
» Premiu scurtmetraj fictiune – Colivia de Adrian Sitaru
» Interpretare masculina – Adrian Titieni (Colivia si Lord de Adrian Sitaru)
» Interpretare feminina – Ozana Oancea (Captivi de Craciun de Iulia Rugina)
» Animatie – Ion Octavian Frecea (Fresca – Blestemul lui Dragulea)