Ridley si Tony Scott sint cel mai formidabil duo de frati regizori din istorie (mai este un frate in ecuatie, dar acesta nu conteaza acum). Englezi, fii ai unui ofiter care i-a mutat peste tot din cauza serviciului si ai unei cinefile inraite, Jean, care le-a insuflat o mare pasiune pentru cea de a saptea arta.
Si Ridley, si Tony au preocupari artistice si, inainte de a face film, au facut cursuri de arta plastica. Tony a absolvit Royal College of Art in 1972, cind Ridley incepuse deja sa se joace de-a scurtmetrajele. Tony a incercat citiva ani sa isi cistige existenta ca pictor pina cind, in cele din urma, i-a venit mintea la cap si s-a cuplat cu Ridley, lucrind impreuna reclame si fondind o mica firma numita Ridley Scott Associates.
Intre timp, Ridley s-a transferat la divizia filme artistice cu succes. A facut Duelistii, dupa care, in 1979, producea o capodopera a filmului SF, intunecatul Alien. In 1981, cind Ridley lucra intens la capodopera Blade Runner, Tony debuta si el cu un surprinzator film cu vampiri, The Hunger, o bizara combinatie de poveste gotica si clip MTV. Ridley devenea celebru in lumea intreaga, Tony inca nu, filmul lui nu a avut succesul sperat.
A atras insa atentia mogulilor de la Hollywood. Mai ales Jerry Bruckheimer, producatorul inrudit cu regele Midas, s-a gindit ca Tony ar fi numai bun ca realizator al unei povesti de dragoste care sa combine rock-ul si viata, cu un tinar star in devenire in rolul principal, un anume Tom Cruise. Deci Tony ar putea fi regizorul potrivit cu conditia sa isi scoata din cap pretentiile de mare arta. Tony a prins ideea, iar Top Gun s-a dovedit un succes monstruos, taman in perioada in care fratele Ridley inregistra un esec usturator cu Legend, poveste frumoasa in care tot Tom Cruise detinea rolul principal.
Din acest moment, Tony si-a gasit drumul in cetatea Hollywood-ului si a devenit, asa cum spunea, unul dintre cei mai de incredere producatori de filme de actiune, cu o cariera destul de egala ca medie intre suisuri si coborisuri. Cu blockbustere cu succes asigurat (Days of Thunder), cu riscuri interesante si rezultate foarte bune (True Romance, pe scenariul tinarului Quentin Tarrantino, poate cel mai bun film din cariera lui Tony Scott), totdeauna cu mari vedete pe generic, de la Bruce Willis, la Robert Redford, trecind prin Hackman, Pitt si Denzel.
Tony si Denzel sint ca Scorsese si DiCaprio
Colaborarea cu Denzel Washington, de doua ori laureat al Oscarului, care se amuza, se pare, sa se joace de-a eroii de actiune, e deja celebra. Tony si Denzel sint ca Scorsese si DiCaprio sau ca Burton si Depp. S-au ocupat impreuna de razbunari, terorism, calatorie in timp si putin razboi nuclear, in total cinci filme de actiune realizate in spatiul a 15 ani.
S-au intilnit prima oara in 1995, pentru Crimson Tide/Valul ucigas, productie numita de cineva “cel mai bun film cu submarine care nu a fost scris de Tom Clancy”. Film reusit, laudat de critici pentru duelul Washington-Hackman si cu vreo 160 de milioane de dolari incasari.
Au trecut noua ani pina cind Tony si Denzel s-au intilnit din nou, de data aceasta pentru o poveste de razbunare, cu Dakota Fanning, in Man on Fire/Pus pe jar (2004). Un remake dupa un film din 1987, cu Scott Glenn, Joe Pesci si Danny Aiello.
Nu avea sa fie unicul remake realizat de echipa Tony-Denzel. Inainte insa, cei doi isi dau mina pentru Deja vu (2006), thriller politist cu elemente SF, cu rezultate amestecate la critica si maxime la box-office.
Apoi cei doi s-au gindit sa mai faca un remake, de data asta dupa un thriller care avusese partea lui de succes in 1974, cind rolurile principale erau jucate de veteranii Walter Matthau si Robert Shaw. 123 S-a furat un tren, pentru care au fost adusi si John Travolta in rol negativ, James Gandolfini si John Turturro, n-a reusit sa faca uitat originalul, dar, din moment ce faci un film despre un metrou deturnat, nu e oare bine sa mai faci un film despre un tren care o ia razna, spre catastrofa?
Asa s-a ajuns la cea de a cincea colaborare dintre Tony si Denzel, De neoprit/Unstoppable (2010), inspirat dintr-un fapt real, si care, de data aceasta, s-a dovedit a fi un film de actiune foarte reusit.
In viitorul apropiat, in timp ce Ridley jongleaza cu o groaza de proiecte dintre care cel mai probabil va fi un pseudo-Alien 5, Tony si Denzel se pregatesc de noi filme de actiune. Denzel ar putea sa apara in 2012 intr-o adaptare dupa Robert Ludlum, Cercul Matarese, iar Tony are in vedere un remake dupa un film cult, The Warriors (1979), cu un nemilos razboi al bandelor intr-un New York nocturn si (aproape) apocaliptic.
Dar, intre timp, Tony si Ridley produc impreuna sub emblema Scott Free si o fac cu succes, mai ales la TV. Succesul seriei Sotia perfecta este dovada.