Dupa un an de avocatura, dorind si o altfel de viata decit cea pe care apucase s-o guste la Iasi, a plecat in 2001 la New York unde a inceput un master in Regie si Imagine de film. Columbia University l-a primit, desi nu avea pregatire artistica (asa cum i-a primit si pe altii). A facut niste scurtmetraje in timpul scolii (prezentate si premiate la festivaluri), iar dupa ce a terminat masterul a ramas la New York (impreuna cu sotia sa, tot ieseanca). In 2010 a produs un lungmetraj american, 3 Backyards, semnat de Eric Mendelshn, recompensat cu Premiul de regie la Sundance, cel mai important festival de film independent. Intre timp filmase primul sau lungmetraj in calitate de regizor, Periferic. Un film romanesc, desi produs de firma bucuresteana Saga Film impreuna cu un coproducator austriac, Aicholzer Filmproduktion.
Un pariu cistigat
Periferic a fost, initial, un scenariu scris de mai multa vreme de Cristian Mungiu si Ioana Uricaru, care trebuia sa fie facut de un alt regizor. Cind Saga Film i l-a propus lui Bogdan George Apetri, acestuia i-au ramas in cap mai multe scene. A acceptat si, impreuna cu Tudor Voican, a rescris scenariul intr-o proportie foarte mare. Ce vedeti acum e o poveste – care se poate petrece oriunde, nu doar in Romania – despre o prostituata care in timpul unei permisii de la inchisoare vrea sa-si scoata copilul de la orfelinat si sa fuga cu el din tara. Unitatea de timp – toata actiunea filmului dureaza 24 de ore – l-a atras pe regizorul coscenarist, desi povestea implica locatii multe si pulverizarea productiei. Apetri cistiga pariul pus cu un subiect nu foarte original si cu tot ce presupunea d.p.d.v. dramaturgic unitatea de timp, pentru ca reuseste un film care pleaca din materia mustoasa a neorealismului, dar isi gaseste propria voce.
E un film care te face curios sa afli care e povestea acestei tinere femei – ce relatie are cu pestele ei, de ce a intrat in puscarie sau ce se va intimpla cu ea pina la sfirsit – si care ti-o face si simpatica pe sumbra Matilda (intruchipata de Ana Ularu, actrita care peste citeva decenii ar putea interpreta eroinele din Fefeleaga si Baltagul). Pe baza unui scenariu fluent si bine ritmat, regizorul Apetri nu isi lasa spectatorul sa caste. El vadeste nervul unui cineast american altoit peste o tulpina de trestie ginditoare (de Copou!). Fara urme de melodrama, povestea iti arata rautatea contemporana in actiune (tot ne minunam pe site-uri ca s-a stricat natia), dar iti inoculeaza si un gind cumplit: copiii de azi, care fumeaza (la orfelinat) in timp ce se uita la desene animate, sint generatia de miine a tarii. Am inteles ca prea putin a mai ramas din Mungiu in film, dar, fara sa-si fi propus, Periferic devine un fel de continuare in timp a filmului acestuia, 4 luni, 3 saptamini si 2 zile.
Periferic – de Bogdan George Apetri.
Cu: Ana Ularu, Ion Sapdaru, Andi Vasluianu, Ioana Flora, Mimi Branescu