Spre deosebire de fratele sau, Nikita Mihalkov, Andrei Koncealovski a avut o cariera mai spectaculoasa. A facut mai intii filme acasa, in URSS, unde a avut succes fie ca a scris alaturi de Andrei Tarkovski scenariile la Copilaria lui Ivan si Andrei Rubliov, fie ca a fost autorul propriilor sale filme, dupa care a plecat din tara. Nu in Franta, cum si-ar fi dorit, ci in SUA. Peste Ocean a facut si film comercial, dar in general a incercat sa medieze propriul ego artistic cu noul mediu financiar. A regizat aici, printre altele, Runaway Train, The Inner Circle, Tango & Cash si, recent, Spargatorul de nuci in 3D/The Nutcracker in 3D.
La cei aproape 74 de ani pe care ii va implini in august, Andrei Koncealovski a ajuns la virsta unei filosofii de viata si artistice destul de bine definite, in care amintirile ocupa un loc aparte. “Stim ce ni s-a intimplat ieri, stim destul de bine ce ni s-a intimplat acum o saptamina, ne amintim ce s-a intimplat acum cinci ani, ne amintim oarecum ce s-a intimplat acum 25 de ani si nu ne amintim ce s-a intimplat cind ne-am nascut”, a spus Koncealovski la masterclass. “Asa intelegem trecutul, aducindu-ne aminte de propria noastra experienta. Nu stim ce ni se va intimpla miine. Nu ne cunoastem viitorul. Credem ca stim ce vom face in fiecare zi, dar, cind vine un tsunami, totul se schimba. Asa traim, cu capul sucit. Nu stim ce se va intimpla, dar privim spre ce s-a intimplat”, a mai spus, dind de inteles ca aceste consideratii constituie miezul urmatorului sau proiect. Din cind in cind, ideile sale erau auto-sabotate de auto-ironie: “Traim pe baza iluziilor si in fiecare zi descoperim ceva. Vorbesc ca Mahatma Gandhi, dar fericirea inseamna sa descoperi”.
Intrebat, fireste, despre cum a colaborat cu Andrei Tarkovski, cineastul rus a asezat apele spunind ca pe de o parte Tarkovski a ajuns o legenda pentru ca s-a prapadit devreme, dar pe de alta parte a fost un regizor genial. “Trebuia sa faci un mare efort pentru a intelege ce dorea sa iti transmita pe limba lui. Era un soi de surdo-mut. De aceea folosea surdo-muti in filmele lui. Un geniu e foarte greu de inteles. Nu cred ca Tarkovski ar fi putut crea o scoala. Filmele dupa el, ca si picturile dupa Turner, n-ar fi decit niste imitatii.”
Atunci cind un film are succes, spectatorii nu l-au inteles
Intrebat cum defineste un scenariu bun, Andrei Koncealovski a raspuns destul de vag: “E foarte greu de spus pentru ca eu consider bun un scenariu care imi place mie si din care cred ca pot scoate un film bun. Uneori din scenarii foarte bune ies filme proaste, iar din scenarii proaste pot iesi filme bune. Credeti ca un film prost e acela care nu place publicului si un film bun cel care e pe placul spectatorului? Gresit!! Cineva spunea ca atunci cind un film are succes, spectatorii nu l-au inteles”. Rugat sa numeasca filmul care l-a inspirat cel mai mult si l-a facut sa-si doreasca sa devina cineast, Koncealovski a amintit de Zboara cocorii, al lui Mihail Kalatozov. “Cind l-am vazut, am decis ca pot face mai mult si am fost intr-atit de convins incit mi-am abandonat studiile de pian (spre disperarea parintilor) si m-am hotarit sa devin regizor. Acest film mi-a schimbat viata. “ In schimb, cartile pe le-ar recomanda unui student sint mai multe. “Poti invata din orice carte, din Biblie, din Bhagavad-Gita sau din Coran. Acestea sint carti mari, care iti dau raspuns la orice intrebare. Mai exista in Rusia trei carti foarte bune (nu cred ca au fost traduse in romana) scrise de un profesor de teatru, Piotr Mihailovici Ersov – Tehnica actorului, Regia ca psihologie practica si Arta regiei de film. Sint niste capodopere pentru intelegerea fiintei omenesti. Sa va dau un exemplu: Umanul se manifesta prin dorinta. Orice dorinta creeaza actiune. Orice actiune, un raspuns. De aici vine conflictul. E un lucru foarte simplu care te ajuta sa intelegi cum se dezvolta atit viata, cit si relatiile dintre oameni. Dramatizarea tot de aici se dezvolta: Cine ii face cuiva ceva, unde si de ce? Minunatul regizor Billy Wilder obisnuia sa spuna: Lovestory!.. Grozav! Ce le sta impotriva? Pentru ca in momentul in care indragostitii ajung impreuna, s-a terminat cu lovestory-ul. Pe de alta parte, in fiecare relatie e vorba despre atac si aparare. De pilda, acum eu va atac si voi sinteti in aparare. Va ginditi la ce va spun si sinteti sau nu de acord cu mine. (…) E vorba de lucruri simple, de intrebari simple la care trebuie sa raspunzi din punct de vedere psihologic, dar care duc la lucruri foarte complicate. Puskin spunea ca lucram doar cu trei reactii: frica, lacrimile, risul. Mastile grecesti sint tot trei. Trei elemente. “
Cu ce au ramas cinefilii din Andrei Koncealovski? In primul rind, cu bucuria de a a vedea ca autorul unor filme la care ei se inchinau acum citeva decenii e un om normal, care accepta si recunoaste perisabilitatea artei sale. Cu o persoana modesta, preocupata parca mai mult acum de lumea in care traieste decit de cinema.