De la Loverboy, al doilea sau lungmetraj ca regizor, Catalin Mitulescu spune ca se asteapta sa mearga mai bine in Romania decit Fluierul… pentru ca povestea de dragoste pe care e construit poate avea mai mare impact la publicul de 15-21 de ani. “Am facut acest film pentru ca am fost emotionat de poveste, mi s-a parut puternica nu doar pentru ce traiesc eu, dar si pentru ceea ce traim cu totii”, spune Mitulescu despre lovestory-ul dintre un baiat care face fetele sa se indragosteasca de el pentru a le plasa in retele de prostitutie. Mitulescu a aflat termenul de loverboy de la politisti. Metoda prin indragostire e foarte noua. In ultimii doi ani, 80% dintre prostituate au fost racolate prin acest procedeu. Pentru regizor, povestea e actuala, dar si cinematografica pentru ca ii permite sa faca un film de public raminind fidel tipului de cinema pe care vrea sa il practice. Filmul are premiera mondiala in 18 mai, in cadrul sectiunii “Un Certain Regard” a Festivalului de la Cannes. In Romania, Mitulescu spera si sa atraga atentia asupra unei stari de lucruri care tine de evolutia mentalitatilor: “Povestea din Loverboy exista in licee. Un baiat de 17 ani face dragoste cu iubita lui, o filmeaza si pe urma o santajeaza ca arata parintilor filmarea. Sau i se pare super-cool ca ea sa faca dragoste si cu alti prieteni de-ai lui, iar el sa primeasca numai un pachet de tigari”.
Loverboy preia actorii principali din Eu cind vreau sa fluier, fluier, George Pistereanu si Ada Condeescu, dar relatia dintre personaje e cu totul alta decit in Fluier…
Radu Mihaileanu, in Competitia Oficiala
Filmul lui Catalin Mitulescu e singurul lungmetraj romanesc din aceasta editie a Cannes-ului, concurind in sectiunea sa alaturi de cel mai recent film al lui Gus Van Sant, Restless, sau de filmele lui Bruno Dumont (Hors Satan) si Kim Ki-duk (Arirang). Altfel, ne laudam cu Radu Mihaileanu in Competitia Oficiala, desi La source des femmes nu e o productie romaneasca si nu are vreun actor roman in distributie. Singurele nume romanesti din echipa sint cele ale scenografului Christian Niculescu si al autoarei costumelor, Viorica Petrovici, cu care Radu Mihaileanu a mai lucrat la Concertul. La source des femmes concureaza pentru La Palme d’Or alaturi de un alai intreg de creatii semnate de regizorii cei mai titrati ai momentului: Lars Von Trier cu Melancholia, Terrence Malick cu The Tree of Life, Aki Kaurismäki cu Le Havre, Pedro Almodovar cu La piel que habito, Alain Cavalier cu Pater, Nuri Bilge Ceylan cu Once Upon a Time in Anatolya, Takashi Miike cu Hara-Kiri: Death of a Samurai, Nanni Moretti cu Habemus papam sau Paolo Sorrentino cu This Must be the Place.
Cind cititi aceste rinduri, festivalul s-a deschis deja in 11 mai cu filmul neobositului Woody Allen, Midnight in Paris. Woody Allen nu vrea niciodata sa-si inscrie filmele in competitie (de aceea a luat doar un Palme d’Or onorific si binemeritat in 2002). In Midnight in Paris el a distribuit-o pe prima doamna a Frantei, Carla Bruni, alaturi de o pleiada de actori cunoscuti, printre care Owen Wilson, Rachel McAddams, Kathy Bates si Marion Cotillard. Nu e singura data cind protocolul de gradul zero coboara asupra si-asa aglomeratului Cannes. In Selectia Oficiala a fost inclus (in afara competitiei) si La Conquete de Xavier Durringer, film biografic despre ascensiunea lui Nicolas Sarkozy, unde Denis Podalydes il interpreteaza pe presedinte, iar Florence Pernel pe fosta sa sotie, Cecila Sarkozy. E de asteptat ca eroul filmului sa se pogoare in carne si oase la premiera.
Corneliu Porumboiu, in juriul competitiei de scurtmetraj si Cinefondation
Pe linga filmul lui Catalin Mitulescu, Romania mai e reprezentata in acest an pe Croazeta de 17 scurtmetraje, dintre care opt incluse in “Romanian Short Waves” (parte a programului “Short Film Corner”). Cele opt filme sint: Strung Love de Victor Dragomir, Draft 7 de Luiza Parvu, Intre prieteni de Ozana Nicolau, Apele tac de Anca Miruna Lazarescu, Skin de Ivana Mladenovic, 15 iulie de Cristi Iftime, Jaful de Dan Radu Mihai si Adulter de Peter Kerek. Ele vor fi proiectate in 17 mai. Programul coordonat de Dan Burlac si de Asociatia Culturala SECVENTE mai prezinta, intr-o proiectie speciala, scurtmetrajele Captivi de Craciun, de Iulia Rugina si Lunch Break de Ciprian Alexandrescu. Alte prezente romanesti de la Cannes 2011 sint Ada Solomon in programul “Producers on the Move”, Bogdan Mustata selectionat in Atelier cu proiectul lungmetrajului de debut, Lupu, si proiectul Firuza, coprodus de Elefant Film si Dan Burlac si al carui scenarist e Andreea Valean, care va fi prezentat in Co-production Forum (filmul va fi o coproductie afgano-romana regizata de Barmak Akram). Corneliu Porumboiu face parte din juriul competitiei de scurtmetraj si Cinefondation. In acest an, pavilionul romanesc organizat de Fundatia pentru Promovarea Filmului Romanesc se muta intr-un loc si mai bun decit cel de pina acum.
De asemenea, un film francez in care Maia Morgenstern interpreteaza rolul principal va participa in sectiunea “Quinzaine des Realisateurs”. La fin du silence, semnat de debutantul Roland Edzard, thriller psihologic in care actrita romanca a avut rolul foarte solicitant fizic al unei mame, are premiera in 14 mai. De asemenea, un film realizat de o controversata regizoare de origine romana, Eva Ionesco, va avea premiera la Cannes, in sectiunea “Semaine de la Critique”. My Little Princess, in care joaca Isabelle Huppert, reface relatia pe care Eva Ionesco a avut-o cu mama sa, fotograful Irina Ionesco, devenita celebra dupa ce si-a imortalizat fetita minora in poze artistice cu un nedisimulat cote pornografic. Vazut ca o replica tirzie a Lolitei, filmul e asteptat cu oarecare nerabdare in Franta, mai ales ca autoritatile nu i-au permis regizoarei sa foloseasca o fetita din Hexagon, drept pentru care aceasta a adus-o din Romania. O sa vorbim in curind despre toate aceste filme.