Le Voyage dans la lune are onoarea de a fi, in acelasi timp, primul film science fiction din istorie, primul lungmetraj (cel putin dupa criteriile epocii, fiindca intreaga poveste abia dureaza 14 minute), primul film realizat in intregime cu efecte speciale. Si primul mare succes de casa, desi asta nu a ajuns sa ii imbogateasca si creatorul. Este, fara indoiala, unul dintre cele mai importante filme realizate vreodata.
Aceasta poveste fantastica despre o calatorie pe luna, la bordul unui obuz, poate ca nu ii da pe spate pe pustii obisnuiti cu filmele de ultima ora, dar este punctul de la care a inceput totul in ceea ce priveste filmul fantastic. La vremea aparitiei sale a fost insa o adevarata bomba. Parisul anului 1902 este lumea literaturii, a french cancan-ului, a lui Renoir… Cinematograful abia s-a nascut de citiva ani si se rezuma la o simpla, dar profitabila distractie de bilci. Fratii Lumiere filmeaza “lumea asa cum e” si o prezinta in sali. Numarind banii incasati nu par a avea mare incredere in viitorul inventiei lor.
Cel putin asa il consoleaza fratii pe tinarul director al teatrului Chatelet, un anume Georges Melies, atunci cind refuza sa ii vinda acestuia o camera de filmat. “Te-am scutit de o cheltuiala inutila, tinere, cinematograful este o senzatie azi, miine nu va mai fi.”
Cu 100 de ani inainte de Lucas si Cameron
Melies vede insa lucrurile altfel. Nascut in 1861 in familia unui bogat producator de pantofi, tinarul Georges este atras mai mult de lumea spectacolului si mai putin de afaceri. Lucreaza la fabrica paterna, dar viseaza la scenele Parisului. Tatal il trimite la Londra sa invete engleza, Melies profita sa invete prestidigitatia. In 1888 isi vede visul cu ochii: cumpara teatrul Robert Houdin al carui director devine si incepe sa puna in scena spectacole de succes, amestecind dansuri cu prestidigitatie si iluzionism.
Cinema-ul ii pare la inceput lui Melies un nou ingredient, fabulos, care ar da o noua dimensiune show-urilor sale. Dupa refuzul Fratilor, Melies isi cumpara aparatul de filmat de la Londra si fondeaza propria lui casa de productie, numita Star Films. In 1897 construieste un studio pe proprietatea lui din Montreuil si incepe sa filmeze frenetic. In general trece pe pelicula numerele din spectacolele sale cu actorii (inclusiv Melies) evoluind in fata unor decoruri pictate. De asemenea, recreeaza in studio stiri de actualitate. Este regizor, scenarist, producator, decorator, masinist si actor. Creeaza pina si un mic laborator unde filmele lui sint colorate la mina, cadru dupa cadru, exact cum se facea cu fotografiile in epoca.
In acelasi timp, imaginatia debordanta a lui Melies il face sa realizeze ca un aparat de filmat poate deveni o arma redutabila. Artistul descopera repede cea mai mare parte a tehnicilor cinematografice folosite azi si, mai mult, inventeaza, cu 100 de ani inainte de Lucas si James Cameron, efectele speciale.
Melies realizeaza ca cinema-ul nu inseamna documentarele fratilor Lumiere, ci ca aceasta noua arta poate spune povesti. Realiste, istorice, amuzante, de groaza sau pur si simplu fantastice.
O uzina de “calatorii prin imposibil”
Capodopera lui va fi Le Voyage dans la lune, pe care o realizeaza in 1902. O poveste care combina romanul De la Pamint la Luna a lui Jules Verne cu Primii oameni in Luna a lui H.G. Wells si in care prestidigitatorul Melies inlocuieste stiinta cu bagheta magica, subtituind rigoarea savantului cu poezia feeriei. Restul e istorie: dansatoarele de la Folies Bergeres care trag obuzul-racheta intr-un tun imens, luna care primeste obuzul in ochi, dansul si baletul stelelor, selenitii anihilati cu lovituri de umbrela magica.
Succesul este imens si Melies se transforma in uzina de “calatorii prin imposibil” (aproape 600 de filme realizate intre 1896 si 1914). Dar fantasticul monsieur Georges are parte de un destin de artist. Este furat in draci de afaceristi fara scrupule si nu poate beneficia financiar de pe urma filmelor sale. Rechinul Thomas Edison face copii ilegale dupa Le Voyage dans la lune si le prezinta in SUA si stringe o avere fara a plati o letcaie vrajitorului din Montreuil.
Urmarit de creditori, cu steaua sa asfintind, Melies falimenteaza in 1913, ramine vaduv, este silit sa isi vinda proprietatile si ajunge, zece ani mai tirziu, sa traiasca de azi pe miine. Mai mult, oroare, la inceputul Primului Razboi Mondial, armata franceza confisca 500 de negative ale filmelor sale, retopindu-le pentru a fi refolosite de industria de razboi. Descoperit in anii ‘20 vinzind maruntisuri in gara Montparnasse, vrajitorul Melies primeste in cele din urma o pensie (strinsa in urma unei colecte a artistilor si cineastilor) si este decorat cu Legiunea de Onoare de catre insusi Louis Lumiere.
Aproape un secol mai tirziu, prezentarea Calatoriei la Cannes, in versiunea ei originala, colorata manual, este un eveniment. Pina cind veti putea vedea aceasta versiune restaurata, bucurati-va de acest voiaj prin imposibil pe YouTube. E gratis si il gasiti usor. De asemenea, puteti gasi si o alta bijuterie, Le voyage a travers l’impossible, in versiunea colorizata manual. Ambele filme le puteti descarca gratuit (si legal) de pe Internet Archive, aici:
www.archive.org/details/Levoyagedanslalune
www.archive.org/details/TheImpossibleVoyage