A devenit in scurta vreme unul dintre cei mai populari si mai de succes entertaineri de la Hollywood. A creat, scris, regizat, produs citeva dintre cele mai populare seriale TV si filme din ultimii ani. Pe micul ecran a debutat cu Felicity si a dat lovitura cu Alias, poveste rocamboleasca cu spioni si elemente de Codul lui Da Vinci. A creat Fringe, raspunsul secolului XXI la Dosarele X si a fost ingredient esential in crearea fenomenului mondial numit Lost.
Noul Spielberg?
Pe marile ecrane, Abrams a primit cel mai mare buget al unui regizor debutant pentru a realiza cel de-al treilea episod din Misiune: Imposibila (probabil cel mai bun din serie) si, in 2009, a reusit sa relanseze (pe marile ecrane) obositul Star Trek, proiectind filmul pe un loc atit de sus in topurile incasarilor, loc unde filmele originale nu au ajuns niciodata. A produs hitul surpriza Cloverfield, iar acum vine la cinema cu Super 8, film “retro” SF a la Spielberg, care aduce in noul secol formule filmelor cu copii si monstri din anii ‘80. Super 8 este unul dintre cele mai asteptate filme ale verii si deja se bucura de critici pozitive si succes la incasari.
De fapt, Super 8 intareste tot mai mult ideea (subinteleasa de multi) ca Abrams este noul Spielberg. Deja in spatele lui J.J. Se iteste barba creatorului lui E.T. care a produs filmul si care, in ultima vreme, se plimba la tot mai multe interviuri cu noul lui partener de povesti de succes.
Care sint atuurile lui Abrams? In primul rind, omul simte ca nimeni altul ritmurile culturii “geek” si stie sa se joace cu ele. Stie foarte bine sa spuna povesti si sa scoata chestii noi din idei vechi. A cultivat de-a lungul vremii un parteneriat imbatabil cu complicii sai obisnuiti, scenaristii Damon Lindelof, Roberto Orci si Alex Kurtzman. In plus, stie teribil de bine sa isi vinda produsele, folosind toate mijloacele pe care media moderna le ofera pentru a pune pe jar publicul. De exemplu, subiectul lui Super 8 a fost pastrat cu strasnicie pina in ultimul moment, pentru Lost si Cloverfield s-a folosit intregul aresenal al campaniilor de marketing moderne.
Manhattan Monster Mystery
Cloverfield, desi doar produs de Abrams, este un bun exemplu in acest sens. Ideea de a reincalzi ciorba filmelor cu monstri gigantici a la Godzilla care fac praf si pulbere un oras i-a venit lui Abrams care a convins Paramount sa bage banii in aceasta aventura. Realizarea efectiva a picat in sarcina regizorului Matt Reeves si a scenaristului Drew Goddard, iar filmarile s-au desfasurat in cel mai mare secret. In acest timp, producatorii puneau la cale o campanie de promovare data naibii pentru a atita cit mai mult publicul. Primul trailer, voit obscur, a fost lipit de reclamele la Transformers, dar anunta doar data premierei, fara a pomeni nicaieri titlul filmului. Imediat, toata lumea a inceput sa discute aprins despre acest “proiect misterios”, inflamind comunitatea online. Pe de alta parte, a fost pusa la cale o campanie “virala” ce nu avea legatura cu filmul, ci se concentra pe o companie “malefica” imaginara, Slushy, alte site-uri ce faceau aluzii la scrierile lui Lovecraft, un site oficial fals ce continea alte indicii pe care publicul trebuia sa le interpreteze, reclame la o bautura racoritoare fictiva si un alt site oficial unde vizitatorii primeau un numar, 33287, care, trimis prin SMS, le aducea inapoi un ringtone cu urletul monstrului din film si un wallpaper cu o imagine a Manhattan-ului distrus in intregime. Tot acest univers viral s-a constituit un imens puzzle care a aprins imaginatiile spectatorilor.
Tot acest arsenal a fost pus in slujba promovarii unui film care s-a dovedit a fi o abordare cu adevarat originala a filmelor traditionale cu monstri: atacul creaturii gigantice si distrugerea New-York-ului sint prezentate strict in viziunea subiectiva a unei camere video digitale, purtata de-a lungul filmului de unul dintre protagonisti, un barbat absolut banal ce incearca, impreuna cu un grup de amici, sa scape cu viata din apocalipsa.
Daca la Cloverfield, Abrams a vegheat cu atentie asupra productiei fara sa realizeze efectiv, implicarea lui in Lost a fost mult mai mare. Serialul fenomen al ultimilor ani a fost creat de Abrams si Damon Lindelof, Abrams scriind si regizind episodul-pilot, in timp ce Lindelof si Carlton Cuse au scris si supravegheat restul seriei.
De asemenea, dintre filmele la care J.J. Abrams si-a asumat realizarea, macar doua pot fi gasite la noi pe DVD si Blu-Ray. Unul dintre ele este Misiune: Imposibila 3, festival de actiune non-stop ce reuseste in mare masura sa-l readapteze pe agentul Etahn Hunt (Tom Cruise) la noua realitate a filmului de actiune (in era post-Bourne si a unui James Bond reloaded) si Star Trek, monstruos succes de public ce readuce panasul si o noua energie in universul inventat de Gene Roddenberry, eliminind insa logica SF cu care ne obisnuise capitanul Picard.