Stilul lui Snyder este caracterizat de un vizual de-a dreptul famboiant, de cadre aproape picturale, culori saturate si un exces de efecte speciale si de scene de actiune spectaculoase realizate printr-o suita de secvente “incetinite” si “accelerate”. De asemenea, Snyder a dovedit, mai mult decit colegii sai, o cunoastere mult mai mare a universurilor “geek” ale benzii desenate si a jocurilor video. Aplecarea spre imagini impresionante si elaborate o datoreaza faptului ca, inainte de film, a studiat pictura la Londra.
Debutul sau in cinema, cu un remake al horror-ului Day of the Dead, s-a facut sub cele mai bune auspicii. A urmat, in 2007, 300, una dintre cele mai fidele adaptari realizate vreodata a unei benzi desenate a lui Frank Miller. Un mare succes. A urmat o uriasa proba de curaj: adaptarea romanului grafic “de nefilmat” al lui Alan Moore, Watchmen – nu un mare succes de public, nici pe departe, dar un film macar respectabil, daca nu chiar reusit. Dupa care doua proiecte ce s-au prabusit in picaj: Legenda Gardienilor, exces de animatie cu bufnite, extrem de frumoasa, dar fara urme la box-office, si un imens pumn in fata numit Sucker Punch, pe care il puteti vedea astazi pe DVD.
Sucker Punch, unul dintre marile esecuri din 2011
Sucker Punch este tipul de film care poate dobori o cariera. Anuntat ca un proiect personal al lui Snyder, vindut ca un Alice in Tara Minunilor cu mitraliere, e greu sa spui ce fel de film este si cui vrea el sa se adreseze. Ca poveste, este aventura unei fete bagate cu forta in anii ‘60 intr-un ospiciu cel putin bizar din care se poate evada doar printr-o suita de excursii in imaginatie. Snyder zice ca s-a lasat inspirat de Brazil si asta se simte, dar unde Terry Gilliam explodeaza de idei, pe Snyder nu-l tin balamalele decit sa creeze o suita de tablouri impresionante vizual, dar care isi trag inspiratia din toate cliseele jocurilor video si a universurilor geek (samurai gigantici, roboti, orci, zepeline si soldati germani zombi etc.) prin care ratacesc citeva fete in costume la limita legala a fantasmelor sexuale. Este aproape ca un film porno in care scenariul este un firav pretext pentru insiruirea acestor excese vizuale in loc de acte sexuale. Albumul cu arta filmului pe care am sansa sa il detin este mult mai interesant decit acest exces de imaginatie kitsch din care pot rezulta, eventual, o suita de wallpaper-uri foarte apetisante. Si e interesant de subliniat faptul ca Snyder a primit o suma babana pentru a-si transfera fantasmele pe marele ecran: peste 100 de milioane de dolari, la care s-au adaugat tot atitia bani (daca nu mai multi) pentru marketing.
Desi ghiveciul acesta parea la prima vedere exact pe gustul publicului tipic al multiplexurilor (tineri intre 17 si 25 de ani), realitatea din salile de cinema a fost cu totul alta. Criticii au facut praf filmul. Publicul a refuzat sa il vada. Tragind linie si adunind, Sucker Punch este unul dintre marile esecuri din 2011. Se poate discuta de ce este un esec, dar realitatea ramine cea care se vede in cronici si incasari, iar editia DVD sau Blu-Ray nu aranjeaza lucrurile: cele 18 minute in plus doar prelungesc filmul, dar nu il transforma intr-un produs mai bun.
Insuccesul de public si critica al lui Sucker Punch a pus imediat sub semnul intrebarii cariera lui Zack Snyder. Acesta fusese ales ca regizor pentru viitorul “reboot” al lui Superman, superproductie de la care Warner Bros are asteptari uriase in materie de incasari. Un nou Superman ar trebui sa ocupe in top primul loc pe care il va lasa liber ultimul film din seria Batman. Poate un regizor care a inregistrat trei esecuri succesive aceasta performanta, sa reenergizeze o franciza dezumflata?
Imediat dupa lansarea lui Sucker Punch, insiderii industriei cinematografice au dat ca aproape sigura debarcarea lui Snyder de la cirma proiectului Superman. Cu toate acestea, in ciuda asteptarilor, sefii de la Warner Bros au decis sa il pastreze pe regizor. Poate ca acestia au inca incredere in capacitatea lui Snyder de a livra un mare succes de clasa sau poate sint linistiti ca i-au pus un paznic de incredere pe post de producator executiv, pe insusi Christopher Nolan, salvatorul francizei Batman si autor al uriasului succes surpriza numit Inception.
Oricum ar fi, Zack Snyder isi joaca marea carte a carierei sale in prima liga a Hollywood-ului anul viitor, cind fie Superman va zbura din nou, in plin triumf, sau, dimpotriva, se va ascunde in umbra lui Batman, lasind in urma amintirea unui 300 sau a Watchmen-ilor.