Sint 20 de ani de cind dincolo a disparut/ Doar putin inainte si in timpul vietii mele/ dincolo era singurul lucru care exista cu adevarat
Unii au considerat ca ziua nu a fost bine aleasa, s-au temut ca lansarea va fi goala, fara public.
“Este o manifestare cu totul speciala, care este la concurenta cu o alta manifestare editoriala. Si imi ajungeau la ureche ingrijorari ca aici nu va veni lume pentru ca Andrei Plesu lanseaza si el o carte si toti vor merge acolo. Dar eu stiam ca peste tot unde se duce Ioan Es. Pop, locul se umple de admiratori, de prieteni, de tineri, de cititori care au gustul poeziei bune”, a explicat acelasi critic. Si lumea intr-adevar a venit si multor le-a placut ce-au vazut, ce-au ascultat, ce-au citit. Lansarea a fost condimentata cu trei momente de poezie. Unul in spaniola, sustinut de traducatoarea uneltelor de dormit in limba lui Cervantes, Elena Borras Garcia. Celelalte doua in romana, poeziile fiind recitate de actorul Viorel Paunescu, de la Teatrul Metropolis din Bucuresti, prieten cu poetul.
“Fiecare volum pe care l-a scos Ioan Es. Pop dupa 1994 incoace a reprezentat un eveniment editorial si o carte de referinta in istoria literaturii romane contemporane”, a sustinut Daniel Cristea-Enache, care a argumentat ca in acest caz semnificatia e cu atit mai mare cu cit cartea contine si picturi de Dumitru Gorzo. “Cu niste desene divergente sau convergente, asta ramine de vazut, cu viziunea poetica a autorului”, s-a exprimat criticul.
De altfel, Daniel Cristea-Enache s-a dovedit un sustinator inflacarat al lui Ioan Es. Pop: “Din pacate, la noi, foarte multi artisti isi justifica comportamentul reprobabil prin talentul pe care-l au, ca si cum talentul ar fi un inalbitor care scoate orice pata. Dar sint mari poeti care sint si mari caractere, iar Ioan Es. Pop a dat o proba de caracter de care putini sint in stare. Este un om generos cu tinerii poeti, tinerii prozatori, tinerii publicisti. Ioan Es. Pop era garantia vie a calitatii lor. In acelasi timp, este si un exemplu de muncitor total, un om care munceste noaptea cu versul, si ziua munceste intr-un context profesional bine definit. In poezia sa exista un Pop de zi si un Pop de noapte, si aceasta nu este o metafora.
Ioan Es. Pop este un model de intelectual in spiritul generozitatii si solidaritatii. Eu nu am intilnit pina acum un om care sa-l antipatizeze pe Ioan Es. Pop. Dimpotriva, are darul de a topi aceste animozitati. De exemplu, chiar aici sintem citiva care ne antipatizam, dar am venit cu totii aici pentru Ioan Es. Pop”.
Cind eram mic, visam sa fiu si mai mic/ mai mic decit masa, mai mic decit scaunul
Poetul nu a vorbit foarte mult la lansarea de joi. Oricum, nu a spus nimic despre cartea care tocmai fusese prezentata publicului. In schimb, a povestit un episod cu una dintre poeziile sale, pe care l-a trait in Suedia. “Cind mi-a aparut o carte acolo, m-am intilnit cu editorul suedez, caruia i-am citit poezia cu cartoful, pe care ati auzit-o mai devreme. Care e un poem dupa parerea mea tragic. Dar el a inceput sa rida. M-a rugat sa i-l mai citesc inca o data, dar el a inceput sa rida si mai tare. I l-am citit de cinci ori intr-o ora, dar el a ris de fiecare data. Asta este un mod de a percepe o poezie.” Apoi, a mai confirmat spusele lui Daniel Cristea-Enache, despre acel Pop cu dubla personalitate. “Exista intr-adevar un Pop de zi si unul de noapte. Pina la sase sint administrator, nu scriu, nu citesc, nu beau, nu fumez. De la ora sase, peste omul de zi se suprapune cel de noapte si fac contrarul. Incep sa fumez, sa beau, sa scriu, incepe sa functioneze poetul.” Si apoi a impartit autografe.
Picturi din balegar de cal
unelte de dormit este ilustrata de pictorul Dumitru Gorzo, “pictor omologat, pictor controversat, caruia nu ii place sa vorbeasca despre arta lui”, dupa cum l-a caracterizat Daniel Cristea-Enache. Si Dumitru Gorzo nu a dezamagit nici de data aceasta publicul. Joi, peretii salii de lansare de la Carturesti erau “tapetati” cu lucrari de-ale pictorului, “facute din creion, lut si balegar de cal”, asa cum singur artistul a explicat. Cit despre ilustratii, Dumitru Gorzo nu a spus decit ca “sint facute cu gindul la poezia lui Ioan Es. Pop, cit am putut eu intelege. Dar nu sint facute neaparat cu gindul de a ilustra, sint facute mai ales ca niste insotitori”. Prietenia dintre poet si pictor e veche, dar mai intii intre ei a fost relatia dascal-elev. “Ioan Es. Pop mi-a fost profesor de limba romana in clasele V-VIII. Odata m-a batut. Dar eu si astazi dau vina pe el pentru greselile mele de gramatica. Drumurile noastre au luat-o pe cai diferite, apoi ne-am reintilnit, eu citindu-i poezia, el urmarindu-mi lucrarile.”
Marele Premiu al Festivalului Poetilor din Balcani a fost acordat la inceputul acestei luni lui Ioan Es. Pop. Printre cartile publicate de poet se numara Ieudul fara iesire, Editura Cartea Romaneasca, 1994 (Premiul pentru Debut al Uniunii Scriitorilor din Romania si Republica Moldova), Pantelimon 113 bis, Cartea Romaneasca, 1999 (Premiul Academiei Romane, Premiul USR, Premiul pentru Poezie al Municipiului Bucuresti), Petrecere de pietoni, Paralela 45, 2003 (Premiul USR, Premiul Asociatiei Scriitorilor Profesionisti din Romania). Volumele lui Ioan Es. Pop au fost traduse in suedeza, in 2009, in franceza, engleza, spaniola. Radiodifuziunea Suedeza l-a desemnat Poetul lunii august 2010.