„Studentii sint singurul motiv pentru care predau in aceasta tara, pe un salariu absolut mizerabil”, a spus Ion Manolescu la inceputul lansarii cartii sale, dupa ce Luminita a povestit despre primii cititori ai romanului Derapaj. Pentru ca urma sa prefateze acest roman, editura i-a trimis printurile, numai ca in ziua urmatoare trebuia sa plece intr-o excursie in Sicilia. Asa ca a luat textul cu ea. A inceput sa citeasca romanul in autocar si, incet-incet, foile au prins sa circule in toata masina, toti citeau aventurile lui Alexandru Robe, chiar daca ordinea nu era aceea din roman. „Sicilia curgea de o parte si de alta a autobuzului, iar noi citeam Derapaj.”
Din punctul de vedere al Luminitei Marcu, formula din Derapaj este una nimerita: „O combinatie de Dan Brown, Umberto Eco si David Lodge” (formula desecretizata chiar de autor), astfel incit opera livreaza si o „teorie a romanului romanesc: cum sa scrii un roman astfel incit sa fie citit”. „In primul rind, este o carte care, desi are 650 de pagini, se citeste foarte usor, fiind foarte bine scrisa. Stilul este foarte ingrijit, Ion Manolescu este un stilist desavirsit in toate registrele pe care le abordeaza in aceasta carte. Generozitatea cartii este maxima, in sensul ca sint mai multe romane intr-un roman. Prin urmare, mergind pe principiul comercial, cartea lui Ion Manolescu ofera mai multe produse intr-unul singur… o poveste de dragoste, una urbana, una de mistere, coduri si povestea unui profesor care trece prin diverse medii s.a.m.d.”, a spus criticul.
Ion Manolescu vorbeste si de un soi de inconstienta de care a dat dovada in timpul scrierii acestui roman. El vorbeste aici despre un Bucuresti si despre o Romanie asa cum sint traite de noi toti, dar asa cum rareori ajung in literatura: „Cine trece, de exemplu, prin fata Facultatii de Litere din Bucuresti, care este una dintre cele mai importante facultati, nu poate sa nu vada ce se intimpla pe trotuarul din fata, ce balteste acolo si de ce natura sint acele balti”, explica Manolescu.
„Am facut o lansare pitoreasca, cu mult ceai si cu participarea unui public de virste foarte diferite. O lansare unde discutiile s-au animat in momentul in care romanul Derapaj a fost pus in discutie in special pe zona aventurilor de liceu si universitare. De aici incolo publicul a intrebat lucruri inclusiv la nivelul biografiei”, a declarat autorul in emisiunea „Suplimentul de cultura”, adaugind ca vocatia sa ramine aceea de romancier, in ciuda proiectelor de tipul O lume disparuta… sau Explorari in comunismul romanesc, ce i-au crescut notorietatea. „Amestecul de biografie si fictiune din Derapaj este cu atit mai interesant, cu cit in carte se face la un moment dat o teorie a minciunii. Alexandru Robe, care este lector doctor la Facultatea de Litere, anunta ca el traieste mai multe fatete ale minciunii si ale ipocriziei. Intr-un fel, aici biografiile sint trucate atit la nivel auctorial, cit si la nivelul personajelor”, a mai adaugat Ion Manolescu. Intrebat unde s-ar plasa in contextul literar de acum, autorul a spus ca ii vine foarte greu sa gaseasca „afinitati prozastice cu cineva in momentul de fata. Romanul Derapaj este o carte unica, atit prin aspect, cit si prin modul in care este structurata actiunea. Daca ar fi sa optez pentru niste modele, ele ar fi, in orice caz, modele externe”.