De data aceasta vilva a fost ceva mai mare, fiindca cel omorit, Szabo Janos, era triplu campion national la schi. Circumstantele accidentului au fost si ele de natura sa stirneasca interesul. Din cite s-a spus, tinarul campion era dependent de adrenalina, iar in acea zi se luase la intrecere cu trenul, rulind cu viteza pe sosea, in paralel cu acesta. Cind a ajuns la trecerea la nivel, a incercat s-o traverseze prin fata garniturii de tren, ca intr-un film american de actiune… dar n-a reusit. Povestit astfel, suna stupid: un tinar care a murit fiindca voia sa incerce senzatii tari, cam ca in faimosul film Rebel Without a Cause. Dar mie mi-a atras atentia un detaliu aparent nesemnificativ.
In reportajul realizat de cei de la ProTV unul dintre cetatenii intervievati a pomenit despre necesitatea instalarii unei bariere la acea trecere peste calea ferata. Caci, intr-adevar, trecerea era semnalizata doar cu o cruce a Sfintului Andrei. Si, cu toate ca asta nu-i scuza cu nimic pe soferii care se reped bezmetic peste linii, numarul trecerilor “pazite” doar de o cruce a Sfintului Andrei este excesiv de mare, oricit de crestin ar fi poporul de soferi romani.
Daca in locul unde tinarul Szabo Janos a vrut sa taie calea trenului ar fi fost o bariera, nu un simplu semn de avertisment (caci cine din Romania mai ia in seama astfel de semne daca nu vede si un echipaj de politie pe-aproape?), accidentul nu s-ar fi produs. Iar cazul amintit aici e doar un exemplu, nici macar cel mai bun.
Exista destule locuri unde trecerea peste linia ferata e marcata doar cu acel semn, care la noi inseamna de fapt “Incearca-ti norocul”, locuri unde ar fi fost nevoie de o bariera care sa impiedice exact genul acesta de aventurism nesabuit. Mai ales ca el e ceva specific soferului autohton contemporan. Nu degeaba sintem tara cu cel mai mare numar de accidente auto mortale din Europa.
De ce n-o fi fost o bariera acolo? Sau, ma intreb acum, o fi fost vreuna si va fi fost desfiintata? Aici voiam de fapt sa ajung, fiindca aici e punctul nevralgic. In mod normal, date fiind statisticile politiei si datele generale legate de circulatia din Romania, Caile Ferate Romane ar putea limita astfel de cazuri instalind ici si colo bariere actionate manual sau electric. Sau cel putin n-ar fi trebuit sa faca altceva – ceva ce fac de mai bine de un deceniu: n-ar fi trebuit sa desfiinteze sute de bariere, cantoane si alte facilitati ce tineau de asa-numita Siguranta a Circulatiei CFR. Sistemul de bariere si cantoane a fost gindit odinioara bine, tinind cont de potentialele riscuri existente la intersectiile cu drumuri si sosele din tara. Apoi au venit insa vremurile postrevolutionare si, ca si in alte parti, s-a stricat si ce era bine facut. Nu pentru ca n-ar fi fost bani (cum se justifica mereu inaltii functionari ai Ministerului Transporturilor), ci fiindca aici a fost un loc de unde s-a putut fura nemasurat, iar reducerile de cheltuieli s-au facut mereu pe spinarea oamenilor obisnuiti.
Szabo Janos e doar un caz – si, in mare parte, o victima a propriei nesocotinte. Ma gindesc insa ca intr-o tara normala n-ar fi fost asa. Sistemul de cai ferate romanesti, cu barierele lui lipsa, cantoanele CFR distruse si garile desfiintate, a facilitat aceasta moarte. Consoleaza pe cineva ca oricum nu se mai poate face mare lucru? Ca insusi acest sistem e azi muribund?