Aglomerarea de care vorbesc e explicabila si prin factori ce tin de structura stagiunii, de clima, sarbatori religioase, vacante, obisnuinte culturale etc. De o multime de factori. Desi prin lume, sezonul estival e considerat prielnic desfasurarii unor asemenea manifestari, atragind magnetic turisti, adica si alt public decit localnicii, in Romania, vara e cvasi-moarta. Festivalurile “de vara” – consacrat e cel de la Avignon, care anima mica localitate, mentinind-o in celebritate din 1947, cind Jean Vilar organiza cea dintii editie, dar si Festivalul Mozart de la Salzburg ori Shakespeare de la Stratford Canada – pot deveni o uimitoare resursa de prosperitate locala, mai ales pentru asezarile in tranzitie. Cum sint si ale noastre.
Dar sa revenim la “cestiune”. Nu stiu de vreun inventar exhaustiv al festivalurilor de artele spectacolului din Romania, dar cred ca nu exista localitate cu trupa teatrala unde sa nu se desfasoare macar un eveniment de gen. Nu ca ar fi un lucru rau! Etimologic, cuvintul e asociat aceluia de sarbatoare spirituala, iar, in principiu, acesta e si rostul oricarui festival, indiferent de caracterul, profilul si tematica aferente. Derularea o data pe an, cu invitati de soi, pe parcursul citorva zile, atasat, poate, altor actiuni culturale, a unui festival este o mica sau mai mare sarbatoare atit pentru cei implicati in desfasurare, care au sentimentul parasirii unei rutini cadentate de citeva premiere, reprezentatii, eventual turnee, cit si pentru – ori mai ales pentru – consumatorii de cultura, care pot vedea si ei altceva decit li se ofera de obicei pe scena locala. Festivalurile mai inseamna si intilniri profesionale, comparatii, eventual premii, daca e cu premii. Si daca sint acordate “pe bune”, adica de jurii competente si impartiale! Din pacate, sint din ce in ce mai numeroase cazurile cind laurii ajung, ca sa vezi, pe fruntea organizatorilor, care mai strecoara si cite un angajat in comisia decidenta, ori “la schimb”, pe capetele unor colegi din tara, care la rindul lor fac un festival cu premii. Ghiciti cine va obtine macar unul dintre ele!
Nu un spatiu face ca teatrul sa aiba calitate
Maratonul romanesc al festivalurilor de teatru se afla inca in curs. Ca o picanterie, unul dintre cele mai neobisnuite a fost “Exit”, organizat de Administratia Nationala a Penitenciarelor, la Bucuresti. La Nottara (nota bene, care nu are un alt festival; curios, cu exceptia celui de Comedie, teatrele “pentru cei mari” din Bucuresti nu organizeaza festivaluri), cu trupe de amatori de la Jilava, Colibasi, Rahova, Craiova, Iasi, Gherla, Timisoara. Cu masuri de securitate maxima, s-au infatisat mini-spectacole de teatru realizate ca modalitate de reeducare a “actorilor” certati cu legea.
Ce face un festival sa aiba succes? O identitate clara si un format inedit. Atractivitatea pentru artisti si public. Continuitatea. Organizarea si promovarea profesioniste. Unul care le intruneste pe toate e Festivalul de Teatru de la Piatra-Neamt. Ajuns la editia a 26-a, e cel mai vechi din tara. Reinventat periodic, a imbracat in aceasta toamna o forma speciala, impusa de situatia in care se afla cladirea: dezafectata de lucrari de restaurare.
“Spectacole mari in montari mici” a constituit profilul unui eveniment care s-a ambitionat sa continue in absenta unei sali proprii. Organizatorul principal, Teatrul Tineretului, a identificat citeva locatii (Clubul Tonique, un partener de cursa mai lunga, sala de festivitati a Liceului “Petru Rares“, cantina Taberei scolare Cozla) si a adus acolo, intre 9 si 16 noiembrie, 14 productii, citeva proprii, altele, ale Teatrului Odeon, Mic, Luni de la Greenhours si Act Bucuresti, National Timisoara, “Andrei Muresanu” Sf. Gheorghe. De dragul publicului, dintotdeauna foarte atasat de festival, si de dragul reintilnirii cu colegi de breasla. Cum spuneam si cu alte ocazii, nu un spatiu face ca teatrul sa aiba calitate. Spatii exista ori se pot crea. Pasiunea, dedicarea, ele pot face ca teatrul sa aiba calitate. Sa fie, cum zice Liviu Timus, “ca lanterna pe care o gasesti surprinzator in buzunar, exact cind iti trebuie”.