Practica aceasta a adresarii directe catre public nu e un obicei in teatrul nostru, dar e ceva curent in afara, unde spectatorul e pregatit in privinta a ceea ce urmeaza sa vizioneze, mai ales cind e vorba despre regizori inovatori si abordari indraznete. Cum e cazul acestei versiuni la Hedda Gabler, o recitire innoitoare a unui text vechi de mai bine de un secol, dar care continua sa provoace interes, suportind o grila de emotionalitate adusa la zi. Pentru ca asta face Serban: insceneaza piesa norvegianului ca pe o poveste a prezentului. Istoria complicata a Heddei si a lui Tesman, a lui Eilert Lovborg si judecatorului Brack rezista cu brio unei aduceri la zi. Personajele si situatiile dramatice imaginate de Ibsen sint integrabile perfect in pagina de actualitati a unui cotidian local contemporan: dupa o tinerete tumultuoasa, frumoasa urbei se trezeste maritata cu aspirantul la titlul de profesor Jorgen Tesman. Nematurizat, Tesman traieste in siajul matusilor si al sotiei, o sotie a carei principala indeletnicire o constituie intrigile si manipularile, in egala masura, desigur, cu ascunderea adevarului.
Si in teatru antrenorul si antrenamentele sint esentiale
Printre alte explicatii de sumara poetica teatrala reunite in epistola de care ziceam, Serban se referea la echipa de actori de la TMS ca la o echipa de fotbal. O referinta intemeiata, pentru ca, pe linga talent, la fel ca in sportul rege, si in teatru antrenorul si antrenamentele sint esentiale. In folclorul teatral romanesc umbla de ceva vreme un banc-intrebare: “Ce le da, dom’le, sa manince la astia de la unguri, de joaca atita de bine?”. Intrebarea e retorica, nimeni nu se asteapta la vreun raspuns-meniu. Performanta lor depinde de selectia riguroasa, pregatirea temeinica, disciplina profesionala impecabila, concurenta constructiva, continuitatea in proiecte de anvergura, antrenori, pardon, regizori de linia intii. Sigur ca in reusita cu Hedda Gabler de la Cluj ideile lui Andrei Serban sint vitale, dar in egala masura forma actoriceasca, valoarea distributiei contribuie la implinirea proiectului. Iar in recenta premiera, reconstructia eroilor e fundamentala.
Conservind cu fidelitate structura piesei, o piesa analitica, in care trecutul marcheaza evolutia personajelor, actualizarea pe care o opereaza Serban mizeaza pe o schema relationala complicata, in dinamica activa. Epicentrul seismelor dramaturgice e Hedda, frumoasa asezata la casa ei ca sotie a lui Tesman. Numai ca firele trecutului sint suficient de puternice pentru ca alti barbati din biografia ei de domnisoara sa se intersecteze dur in noua secventa de statut civil. Adica Eilert Lovborg, redutabilul rival intelectual al sotului, si judecatorul Brack, inca sensibil la farmecele si strategiile Heddei si decis sa fructifice orice oportunitate oferita de context. Bogdan Zsolt l-a ipostaziat pe Tesman ca pe un inadaptat la lumea celor mari, unde a fost propulsat prin casatoria cu Hedda. Copilaros, dependent de matusi si nevasta, Tesman e interpretat de Zsolt cu un dozaj controlat in care postura, vocea, mimica, micile actiuni scenice contureaza un personaj agitat, neputincios, impiedicat. Am admirat perfecta stapinire a faciesului, grimasele, expresivitatea privirii acestui actor care continua sa uimeasca prin versatilitate. O alta reprezentatie pe cinste o face Hathazi Andras in judecatorul Brack.
Marele public il stie mai bine din filmul Morgen, unde era Nelu, iar acum e aproape de nerecunoscut in raport cu tot ce a mai facut pe scena de la Cluj. Galant, cu o tinuta de dandy, transmitind mesaje nu numai pe calea vorbelor, ci si prin limbajul corpului, trecind firesc de la poza vesela la indignare si inversunare, interpretul probeaza inca o data calitatile actoricesti si forta cameleonica. Varga Csilla e cind o matusa excesiv materna, coplesindu-si nepotul cu afectiune, cind o vampa fara scrupule. Inalta, cu o constitutie corporala dominata de forme curbe, Csilla Varga concentreaza asupra ei vederea spectatorilor, printr-un joc care atrage hipnotic. Oarecum in detrimentul Heddei-Kezdi Imola, actrita nu mai putin galonata, a carei frumusete rece, conforma cu portretul eroinei titulare, o face mai putin simpatica. Chiar daca la fel de valoroasa. Mai putin cunoscuti, Szucs Ervin si Enijo Gyorgyjakab se integreaza de minune echipei antrenate pentru acest derby de Andrei Serban, aratind ca trupa lui Tompa are inca multe surprize de oferit.