Chiar Gaudeamus, nefiind o intimplare strict comerciala (desi asta primeaza, fara a fi neaparat un fapt de condamnat), atrage prin doza de exceptionalitate. Dar din clipa in care tirgul isi va inchide portile, televiziunile comerciale vor lasa mai departe in grija TVR-sub1%rating-Cultural promovarea lecturii. Prin urmare, fara mediatizare corespunzatoare, cartea – ca, de altfel, orice produs – iese din atentie.
„In lipsa unei cercetari sociologice legate de viitorul cartii tiparite, am cerut parerea unor tineri studenti”, explica in ajunul Tirgului Gaudeamus jurnalistul „EVZ” cum a iesit din impas ca sa dea totusi spre tipar textul „Ce mai citesc tinerii astazi”. Dar Asociatia Pro Youth a dat publicitatii cu o saptamina in urma cercetarea „Despre situatia tinerilor din Romania”. Aceasta a fost realizata in colaborare cu Uniunea Studentilor din Romania si a vizat persoane cu virste cuprinse intre 14 si 29 de ani. Ce reiese din lecturarea studiului: cititul nu se afla nici pe departe in topul preferintelor respondentilor. „Aproape un sfert nu au citit niciodata literatura, iar procentul celor care citesc ziare in fiecare zi nu depaseste 20%.” Iar 80% dintre tinerii chestionati nu au fost niciodata la un concert de muzica clasica. Ce fac atunci cei mai multi in timpul liber? Privesc la televizor. De unde reiese ca subtitrarile filmelor ramin cea mai raspindita forma de lectura in rindurile acestora.