Un compozitor, un dansator/coregraf, un pictor/sculptor/artist contemporan. Toti trei au facut istorie, toti trei arata ca si cum ziua aceea de 2 mai 1960 a fost cea mai frumoasa zi din viata lor. Nu stiam fotografia lui Avedon cind mi-am cumparat bilet anul trecut la Merce Fair, o zi intreaga de proiectii, spectacole, workshop-uri, expozitii, dedicata lui Merce Cunningham si organizata la Lincoln Center din New York. Stiam doar ca voi putea vedea celebra instalatie Silver Clouds, creata de Andy Warhol in 1966 si folosita doi ani mai tirziu ca decor pentru Rain Forest a lui Cunningham. Silver Clouds sint niste nori-perna argintii umpluti cu heliu si oxigen, care plutesc alandala in incaperea in care sint expusi, care pot fi atinsi, impinsi, aruncati de vizitatori, care pot servi drept oglinda si asa mai departe. Nu stiam nici ca, sub impulsul unei dupa-amieze de simbata la New York, o sa vreau sa particip la un atelier cu o membra a trupei lui Cunningham si ca o sa invat, impreuna cu vreo alte 15 persoane (printre care si un motociclist agitat), coregrafia de la Field Dances. Sau mai bine zis, setul de miscari pe care dansatorul are libertatea sa le combine cum vrea.
Lui Merce ii placea hazardul, modulele coregrafiilor sale erau create asa incit imbinarea lor sa nu fie niciodata definitiva, iar lucruri destul de importante, cum ar fi ordinea intrarii dansatorilor in scena, erau stabilite printr-o aruncare de zar. Care zar probabil a facut ca atelierul cu Field Dances sa aiba loc chiar printre norii lui Warhol (deci sa dansez literalmente printre nori) si sa mi se para ca ziua de 16 iulie 2011 e una dintre cele mai frumoase zile din viata mea.