D’Artagnan este unul dintre cei mai mari eroi de fictiune, dar a existat in realitate, a fost capitan al garzii muschetarilor in timpul lui Ludovic al XIV-lea, om de incredere si agent secret pentru cardinalul Mazarin si a murit la asediul cetatii Maastricht, asa cum scrie in Vicontele de Bragelonne. Isi datoreaza gloria postuma cavalerului Gatien de Courtilz, care i-a scris memoriile semi-fictive, dar spectaculoase pe la 1700 si geniului lui Dumas, care l-a facut eroul unei serii de romane de legendar succes. Dupa care, in scena, au intrat cineastii…
In ziua de azi, marii eroi ai literaturii clasice nu prea mai spun mare lucru si de aceea trebuie reinventati, asa cum ne demonstreaza resuscitarea recenta a lui Sherlock Holmes, atit pe marile (filmele cu Robert Downey Jr.), cit si pe micile ecrane (excelenta serie Sherlock a BBC-ului). Prin urmare, daca domnul d’Artagnan vrea sa spuna ceva noilor generatii care au inlocuit cartea cu Facebook-ul, trebuie sa isi schimbe si capa, si spada.
Un film care nu va lasa urme
A venit acum momentul sa vorbim despre cuplul Paul WS Anderson – Milla Jovovichi, sot si sotie, el regizor, ea actrita. Pe scurt, regele si regina filmelor de actiune, peste cuplul Len Weisman – Kate Beckinsale care activeaza in aceeasi bransa (seria Underworld). Anderson nu va fi niciodata un mare regizor, dar este un mestesugar de filme de actiune SF care dau regulat lovituri la incasari. A semnat Mortal Kombat, Event Horizon, Death Race si, mai ales, franciza Resident Evil, in care i-a dat rolul principal nevestei sale, Milla Jovovich, care a renuntat la rolul de muza Besson-iana pentru a deveni cam cel mai mare star feminin al filmelor de actiune. Tocmai in sarcina acestor Bobby si Monica ai seriilor B a picat aducerea lui D’Artagnan in secolul XXI.
E foarte usor sa iti inchipui ca Alexandre Dumas tatal ar avea un asemenea soc daca ar vedea noul Cei trei muschetari (tocmai lansat pe DVD), ca ar intra in prima crisma din viata de apoi, s-ar aseza linga un Charles de Batz la fel de uluit si ar comanda o doza dubla din cea mai tare bautura posibila! Judecati si dumneavoastra:
In filmul lui Paul W.S. Anderson actiunea se petrece, ca in roman, la curtea lui Ludovic al XIII-lea, dar intr-un secol al XVII-lea in care toate fanteziile autorilor de steampunk s-au transformat in realitate. Aici, muschetarii (nici nu conteaza cine ii joaca, oricum nu-i cunoasteti) nu mai cauta egiletii reginei, ci planurile unor nave aeriene concepute de DaVinci si date ducelui de Buckingham (Orlando Bloom, care se alinta in rol secundar). Milady (adica Milla Jovovich) e o combinatie de Neo din Matrix si ninja, cardinalul Richelieu (Christopher Waltz) se tine de intrigi, Rochefort (tenebrosul Mads Mikkelsen din Casino Royale) e tot erou negativ, iar in final taberele se infrunta intr-o uriasa batalie aeriana! Sau in traducere: se ia romanul lui Dumas, se corceste cu actiune non-stop a la Piratii din Caraibe, se presara anacronisme pseudo-SF, totul se trece printr-un malaxor CGI si se serveste, la cinema, in 3D.
Cred ca va inchipuiti ce a fost la gura criticilor, gata sa traga cu tunul in acest film-antologie al celor mai stupide instincte hollywood-iene. Cu o singura nota, destul de interesanta: culmea este ca acest ghiveci functioneaza intr-un mod neasteptat si chiar te amuza in masura in care poti sa iti suspenzi vreme de doua ore inteligenta si sa o inlocuiesti cu popcorn. Dincolo de asta, Cei trei muschetari, versiunea 2011, n-o sa lase prea multe urme in legenda unuia dintre cei mai mari eroi de fictiune.
Filmul lui Paul W.S. Anderson se adauga astfel pe o lista a perversiunilor facute de Hollywood asupra operei lui Dumas. Sa citam aici Cei trei muschetari din 1993, o trasnaie de produs comercial cu mari actori pe generic si cintec de Sting si Bryan Adams, rescrierea atroce a istoriei Frantei din Omul cu masca de fier cu Leonardo DiCaprio, din 1998, sau uitatul deja Muschetarul al lui Peter Hyams, din 2001. Dumas spunea ca e OK sa violezi istoria cu conditia sa ii faci copii frumosi. Hollywood-ul, mai talimb, a inteles din asta ca poti sa violezi operele literare si sa scapi nepedepsit.
MERITA VAZUTE
Daca vreti sa vedeti cu adevarat adaptari cinematografice foarte bune ale romanului lui Dumas, exista si astfel de filme, chiar destule. Voi aminti aici citeva:
» Cel din 1921, mut si alb-negru, cu Douglas Fairbanks.
» Cel din 1948 cu Gene Kelly si Lana Turner, cu scene de lupta fermecator coregrafiate.
» Cele frantuzesti din perioada de glorie a povestilor de spada si dantele: cel din 1953 cu Georges Marchal si Bourvil si cel din 1961 cu Gerard Barray si Mylene Demongeot.
» Nu in cele din urma, excelentele Cei trei muschetari (1973) si Cei patru muschetari (1974) ale lui Richard Lester, cu Michael York in rolul lui D’Artagnan (printre cele mai bune adaptari dupa Dumas).
» Si sa nu uitam, ca sa mai ridem, nici scurtmetrajele Cei doi muschetari, Touche, Pussy Cat!, Tom and Cherie si Royal Cat Nap, cu Tom, Jerry si Nibbles in rolurile principale.