Sabato a scris citeva pagini despre Beatles si alte subiecte la moda in anii ‘60, nu lipsite de intelegerea mentalitatilor ce bulversau viata personajelor sale. Ce vreau sa spun e ca oricine pretinde a tine un ochi deschis asupra problemelor vremii in care traieste, nu poate face abstractie de fleacurile ce distreaza mentalul colectiv si aduna sub aceeasi umbrela multicolora milioane de oameni din toate tarile, de toate religiile si de toate virstele. Iar Madonna este unul dintre ele.
Am remarcat-o inca de la videoclipul celebru Like a Virgin, cu care, nu stiu de ce, a socat opinia publica puritana. Toata acea fitiiala prin Venetia, cu leul ce-o urmarea si niste scene pretins iconoclaste, dar cu stridente perceptibile, nu mi s-a parut vreo mare primejdie pentru morala clasei medii americane. Altii facusera mai multe si mai explicit. Amanuntul ca traiam, in anii ‘80, un fel de ignoranta, o lipsa de perceptie a valorilor etice adevarate clarifica de ce eram imun(izat) fata de atentatele la pudoare? In orice caz, n-am inteles deloc acuzatia ca Madonna e un pericol public, o desfrinata musai de ars pe rugul decentei si-al bunului-simt. Rug devenit loc de trecere obligatoriu pentru starurile culturii populare, inainte sa fie consacrate de milioanele strinse in conturi, innobilate cu titlul “Sir” de Regina, ori glorificate de vreun Papa cu priza la tineret… Era evident, pentru cine cunostea cit de cit sistemul de promovare a produselor de larg consum, ca Madonna aplica o reteta banala pentru a iesi in evidenta: sa sochezi perceptia comuna. Mai degraba vocal decit real, insa mai mult de-un sezon, cit se fredoneaza hitul ce asigura celebritatea. Madonna a fost de la inceput hotarita sa-si faca un destin din si prin showbiz. Si-a reusit peste asteptari: e prima la… primul loc in topuri!
Desigur, e lesne sa taxezi frivolitatea muzicii semnate Madonna. E, de asemeni, comod sa afirmi ca femeia nu (mai) are nimic natural, e facatura showbiz 100%, vocea fiind prelucrata din plin cu ProTools, iar machiajul, paietele, luminile si restul elementelor decorative asambleaza un personaj oarecum remarcabil. De videoclipuri nici nu vorbim, data fiind performanta trucajelor clasice sau CGI, 2 si 3D. Totusi, nu poti ocoli intrebarea: daca toate astea sint chestii false, kitsch-oase, lipsite de valoare, cum se face ca milioane de indivizi au dat bani pe ele, au pierdut ore ascultind ori vizionind, si chiar, uite, scriind despre ele? Ce anume explica succesul, popularitatea, rezistenta in timp? Fiindca, nu-i secret, Like a Virgin place si azi, iar un concert programat in septembrie 2012 are biletele vindute din martie!
Explicatie n-am. Albumul cel nou – MDNA, 2012, Interscope – e insa peste tot (si-n playerul meu), bine lucrat cu producatorii Orbit, Solveig & Benassi, consacrati in zona dance. Emblema culturii pop, Madonna are ambitia de-a se reinventa iarasi, sfidind imbatrinirea. Dotata cu simt comercial desavirsit, Louise Veronica Ciccone refuza umilinta anilor, incercind sa rastoarne scara evolutiei. Sau numai sa-i blocheze mecanismul…