Trailerul umfla pinza alba a puritatii/melodia candida interpretata de fetita Sofia Nicolaescu cu ceea ce face din viata matura un pot-pourri mai mult comic sau mai mult tragic (dupa cum sintem optimisti sau pesimisti in ziua respectiva): soti care urla la foste sotii “Iesi!!” dupa ce rastoarna masa in bucatarie, bunicute rupte de realitate si bunici care rid isteric cu gura plina de prajitura, tati care revin la sentimente mai bune si sar sa-si pupe fosta nevasta dupa ce o smotocisera – pe scurt, o fauna umana care ar trebui sa socheze orice copil cu scaun la cap. Ce te faci cu asa maturi? – te poti intreba dupa ce vezi filmul prima data si cind ti se poate parea ca reactiile personajelor nu sint tocmai cele asteptate. De ce bunica nu sare din camera ei, chiar daca e naiva, sa le deschida politistilor usa cit timp Marius i-a imobilizat fiica pe gresia din baie? De ce Sofia nu pare mai afectata de circoteca din jur si nu incepe sa plinga sau sa reactioneze intr-un mod mai evident, in loc sa isi puna doar miinile pe urechi si sa ceara cacao? (Gestul punerii miinilor la urechi a fost ideea Sofiei Nicolaescu, ca reactie fireasca la galagia din jur.)
O tragi-comedie grotesca
Toata lumea din familia noastra nu e, asadar, un film idilic despre copilarie, ci unul care pune sub lupa o familie explodata din Romania de azi. Un anume Marius (Serban Pavlu) se trezeste in garsoniera lui de etern adolescent unde zgomotul orasului intra pe geam si, dupa ce da pe git un litru de apa, isi pune niste ochelari de yuppie si pleaca fredonind Pink Floyd – cu o caracatita roz pe bicicleta – spre locuinta fostei sotii, de unde vrea sa isi ia fetita, pe Sofia (Sofia Nicolaescu), pentru o scurta vacanta la mare. Pe drum se opreste la parinti (Stela Popescu si Alexandru Arsinel) ca sa ia masina tatalui si mai opreste la o florarie ca sa-i cumpere fostei soacre (Tamara Buciuceanu Botez) o planta. Cind ajunge la fostul domiciliu conjugal, iubitul (Gabriel Spahiu) fostei sotii, Otilia (Mihaela Sirbu), nu vrea sa i-o dea pe Sofia pe motiv ca e bolnava si ca, oricum, Oti (dusa fiind la cosmetica sa-si rezolve o unghie incarnata) nu stie de plecarea la mare. Ceea ce pornise destul de lent ca un film minimalist, o felie de viata lipsita de o miza serioasa in afara reproducerii fidele a unei anume monotonii pe care o traim si noi, se transforma treptat intr-o tragi-comedie grotesca in care violenta atinge cote greu de prevazut. Poate ca acesta e si lucrul de natura sa-l sperie pe spectator la prima vizionare – faptul ca de la un punct incolo, cind deja isi recunoscuse propria lume pe ecran, lucrurile basculeaza si irationalul nu mai poate fi tinut in friu de nici o instanta, nici macar de amenintarea cu politia. Cind Marius devine incontrolabil, spectatorul se poate speria destul de tare, dar la a doua, a treia vizionare, cind deja stie ce urmeaza sa se intimple, comedia neagra devine preponderenta si fiecare mic element care ii va sari in ochi i se va parea ales cu un scop anume de scenaristii (Radu Jude si Corina Sabau) dotati cu un dezvoltat simt al ridicolului. Altfel spus, filmul capata un umor nebun odata ce cunosti actiunea, astfel incit fiecare replica sau nuanta de interpretare devin importante. Acest umor nebun e pus in valoare de trailerul care colecteaza diversele manifestari ale comportamentului uman in ce are el mai aberant. Radu Jude a fost dintotdeauna – daca ne putem exprima putin fortat pentru ca e, dupa mai multe scurtmetraje, de-abia la al doilea lungmetraj – fascinat de relatiile dintre parinti si copii. Asta vine probabil din propria calitate de parinte pe care o exploreaza, dar poate si din dorinta de a vedea ce se transmite (sau nu) prin ADN, ce inseamna sa ai urmasi, ce responsabilitate, cum s-ar spune, “incumba” calitatea de parinte s.a.m.d.
Faptul ca in Toata lumea din familia noastra lucreaza cu trei generatii (nu cu doua, ca in Cea mai fericita fata din lume) ar trebui teoretic sa il faca sa nuanteze, dar daca are vreun personaj favorit, acesta e tot copilul, nu si eroul interpretat de Serban Pavlu, care nu e doar tata, ci si fiu. Din Marius, pe care il joaca Serban Pavlu, face unul dintre cele mai carnoase personaje intilnite recent intr-un film romanesc, desi nu e unul pe care sa-l simpatizezi in vreun fel. Iar Serban Pavlu e uluitor. Iti ramine intiparit pe creier cadrul in care se balangane agatat de zid si ai pune secventa in care alearga cu fata plina de singe prin oras intr-un videoclip personal cu cele mai cool momente din filme. Radu Jude si-a gasit zona de manevra, aruncind in aer minimalismul care l-a creat. Filmul lui incepe neorealist, dar se transforma treptat intr-o telenovela grotesca in care personajele isi savureaza replicile sarjate si se termina in cheie horror post-apocaliptica cu o trimitere biblica la Lazar, cel inviat din morti. Oare cum va arata urmatorul film al lui Radu Jude?
Toata lumea din familia noastra, de Radu Jude. Cu: Serban Pavlu, Mihaela Sirbu, Gabriel Spahiu, Sofia Nicolaescu, Tamara Buciuceanu Botez, Stela Popescu, Alexandru Arsinel