Totusi, el nu crede ca Orizont nu e un film minimalist, fie si pentru faptul ca e “un film facut cu un minimum de mijloace de productie (o camera de filmat, o barca si un pescar), ba mai mult, e primul film unde nu folosesc deloc dialog. M-a interesat sa fac un film in care sa nu ma bazez deloc pe dialog si voi incerca sa mai raresc din dialoguri si pe viitor”.
Inspirat din romanul lui Hemingway Batrinul si marea, filmul infatiseaza intr-un loc si un timp neprecizate un pescar atacat de un monstru. Pentru Negoescu asta tine de cunoastere si de spaima lui de a nu putea tine pasul cu toate informatiile de care e asaltat. “N-am pretentia sa fiu 100% original si inovativ”, a declarat pentru “Suplimentul de cultura”. “Si, oricum, ideile in cinema sint reciclate si ras-reciclate de sute de ori. Ajung la mine destule, numai ca nu rezonez decit cu putine, astfel incit sa-mi perturbe somnul. Ma sperie foarte tare tot ce tine de cunoastere si am mereu impresia ca mintea mea nu poate procesa toate informatiile, ceea ce ma face sa fiu din ce in ce mai confuz. Cu cit cunosc mai mult, cu atit realizez ca stiu mai putin. Asa ca as putea spune ca simburele ideii se trage de la Socrate…”
O felie de viata
In ciuda impresiei de “fabula”, cineastul spune ca a incercat sa trateze subiectul intr-un stil “cit mai documentaristic, de genul felie de viata”. Acest lucru n-a exclus insa “romantarea” prin imaginea realizata de Andrei Butica. Pentru gasirea singurului personaj al filmului, regizorul, care si-a dorit ca acesta sa fie neprofesionist, sa aiba o figura comuna si sa nu joace in fata camerei, a cautat mai intii in bazele de date ale figurantilor. “La probe am realizat ca cei de la figuratie joaca mult mai mult decit speram. Erau chiar comici, desi nu aveau de facut nimic, asa ca am decis sa cautam un pescar caruia sa nu-i explicam prea mult ce vrem sa facem, ca sa nu-i dam cine stie ce idei de ingrosat”, explica regizorul.
La interpretul de acum al filmului, pescarul Mihai Cismaru din satul 2 Mai, Paul Negoescu a ajuns printr-o cunostinta comuna care i-a dat referinte serioase. “Mihai Cismaru mi-a fost recomandat ca fiind unul dintre putinii pescari care nu beau (fiind cunoscut faptul ca pescarii obisnuiesc sa traga la masea inca din zori). Nu era complet adevarat, ba chiar a avut nevoie de niste vodca sa treaca peste emotii si sa suporte temperatura scazuta a apei… Dar, in afara de faptul ca n-am putut trage duble cu el, in rest cred ca s-a descurcat destul de bine”, spune Paul Negoescu.
Ideea filmului dateaza de acum citiva ani, cind regizorul cauta un subiect pentru filmul sau de masterat, insa a trebuit sa astepte din cauza productiei dificile. Realizat acum in regim independent (prin Radu Stancu si De Film), el a pus echipa in fata a doua zile de filmare dificile, cu frig si valuri mari, ceea ce a facut ca majoritatea membrilor echipei sa aiba rau de mare, iar acumulatorii sa se strice din pricina umezelii. Montajul ii apartine lui Dragos Apetri, iar Razvan Chis s-a ocupat de grafica si efecte speciale. Victor Fulicea a pus la dispozitie velierul Simina.
Sectiune paralela a Festivalului de la Cannes, Semaine de la Critique a fost infiintata in 1962 de Sindicatul Francez al Criticilor de Cinema. Ea se desfasoara in acest an intre 17 si 25 mai. In afara de participarile cu trei scurtmetraje consecutiv in cursa pentru Ursul de Aur de la Berlin, Paul Negoescu a fost de doua ori nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, pentru scurtmetrajele Renovare si Derby.