Asa stind lucrurile, nu puteam sa ignor un mesaj spam primit recent, care ma avertiza asupra unei infioratoare inovatii, nascute de capitalismul rapace. E-mailul se numea “Oribil, fratilor!” si fusese expediat de un preot, pe a carui lista de adrese – nu stiu cum si de ce – ma aflam si eu. Era pacat sa scap ocazia de a citi ceva oribil trimis de un preot, asa ca am deschis mesajul si l-am citit cu atentie si amuzament.
Textul incepea cu un titlu scris cu litere mari, foarte mari, mult mai mari ca aici: “Compania PEPSI a declarat ca foloseste celulele COPIILOR AVORTATI pentru bauturile produse”. Intr-adevar, oribil, fratilor! Beti Pepsi, beti celule de copii avortati! Iar explicatiile si detaliile nu intirziau: “Compania Pepsi, care va lansa un nou produs numit Pepsi Next in urmatoarele saptamini, a declarat ca foloseste fetusi avortati pentru a intari savoarea si aroma bauturilor sale”. Mai mult (si mai grav), “Comisia prezidentiala pentru Securitate si Schimb a declarat ca aceasta politica este fireasca si face parte din «afacerile normale» (ordinary business)”.
Cam in asta consta ideea principala. In rest textul relata si comenta diverse reactii ale unor asociatii si organizatii ingrozite, oripilate, revoltate. O fi adevarat, n-o fi? Cine stie? Dar, trebuie sa recunoastem, un asemenea mesaj te infioara putin si, chiar daca ai unele indoieli, tot te scoate din rutina cotidiana, in care bei lichide banale, extrase din fructe, orz, boabe de cafea sau de struguri. Sa bei celule de fetusi avortati – asta da senzatie tare!
Textul mesajului continea la final indicatia ca fusese tradus si adaptat de un preot ortodox – altul decit cel care il disemina. Nu era clar de unde a fost preluat si tradus si nici cit a fost de adaptat, dar povestea circula pe internet si a fost preluata la un moment dat chiar de un ziar tot mai dornic de senzatii tari: “Evenimentul zilei”. Totusi parca nu poti sa nu te intrebi de ce o fi declarat compania Pepsi asa ceva? Poate ca asa s-o fi gindit PR-ul companiei, ca astfel va reusi sa atraga o noua si numeroasa categorie de clienti de nisa: canibalii. Afaceri normale, vorba e-mailului. Mai revoltator pare faptul ca o comisie prezidentiala pentru securitate din Statele Unite zice ca asa ceva este firesc. Dar de la antihristii capitalisti te poti astepta la orice.
Daca stai sa studiezi putin povestea, ce aduce a legenda urbana, descoperi ca, asa cum spune intelepciunea populara, nu poti face foc fara sa iasa fum. Exista in ea un strop de adevar. Dar acel strop de adevar nu transforma povestea intr-una adevarata, ci – tot conform intelepciunii populare – face din tintar armasar. Compania Senomyx, una din companiile producatoare de arome si indulcitori artificiali cu care colaboreaza cei de la Pepsi, foloseste culturi de celule cultivate in laborator, iar aceste celule au fost prelevate cindva de la un fetus. In plus, celulele acelea nu se pun deloc in bauturi, ci sint doar folosite ca receptori artificiali de gust, asa cum ar putea fi folosite si celulele recoltate de la un om viu. Cineva sa-l linisteasca pe dom’ parinte: slabe sanse ca in viitorul apropiat sa bem Pepsi de fetusi. Dar povestea a fost reusita. Mai trimiteti, vorba postei redactiei.