Frontierele dintre genuri s-au erodat de decenii bune, oferind creatorilor deschideri si oportunitati creatoare ce au generat formule altadata inacceptabile. Opera, baletul clasic, dansul modern, artele vizuale, teatrul academic, dar si cel avangardist atrag seara de seara public local, dar mai ales turisti in al caror pachet de vacanta este inclus si un spectacol. Cehii au inteles rapid ca turismul cultural este o sursa de cistig si, alaturi de valorosul patrimoniu imobil, intretinut impecabil si livrat atragator calatorilor, arta vie, cea a spectacolului, trebuie asociata cu loisir-ul de calitate. In centrul vechi, pe stradute inguste, pavate cu macadam, functioneaza zeci de mici salite, cu nu mai mult de 80-100 de locuri, unde se pot viziona cele mai neasteptate productii. E teatru de consum, fara prea mari pretentii creative, apreciat ca loc de popas intre doua plimbari. Am intrat si eu la unul, titlul nici nu mai conteaza, realizat in traditionalul stil al locului, black light, un spectacol lejer, musical (pe banda); la distanta de citeva scaune, doi asiatici dormeau linistiti cu capetele sprijinite de spatare! De regula, salile se afla la etaj, la parter functionind restaurante unde spectatorii pot servi masa, un drink ori o cafea. Legate de dimensiunea comerciala a artei teatrale sint si nenumaratele magazine cu marionete din lemn sculptate manual, reprezentari ale unor personaje celebre din basme ori, up to date, ale fotbalistilor de la FC Barcelona – Messi, Xavi, Iniesta etc.
Arta scenica de elita
La Narodny Divadlo e arta scenica de elita. Spectaculoasa Nova Scena, continuatoarea Laternei Magika, colecteaza pe afis nume si variante de spectacole care promoveaza inovatia, noul teatral. Sediul sau, subiect al multor controverse de natura arhitecturala, e extrem de modern ca forma si materiale, asortat cromatic, un gri fumuriu opac, cu cladirea veche, din piatra innegrita, a Teatrului National. Nova Scena a conservat in repertoriul sau citeva spectacole de patrimoniu realizate de Josef Svoboda si colaboratorii sai de odinioara. Printre ele, Wonderful Circus, care in aprilie a celebrat 35 de ani de la premiera. Ca orice avutie, e conservat impecabil, proiectiile video (filmarile s-au realizat in diverse locuri ale Cehoslovaciei de altadata) fiind recent digitalizate. Conservarea lui este posibila gratie mecenatului practicat de Clubul donatorilor care functioneaza pe linga Teatrul National. E realizat in stilul care a consacrat Laterna Magika: teatru multimedia, un mix de film, dans, sunet, lumini, pantomima, black light, care repune in discutie rolul actorului in raport cu imaginea filmata si proiectata. Statisticile intocmite cu aceasta ocazie sint revelatoare in privinta atractivitatii spectacolului: 5.630 de reprezentatii in Cehia, 540 in afara granitelor, interpretate de aproximativ 21 de distributii succesive. E o poveste simpla, usor naiva, cu doi clovni, unul vesel, altul trist, care calatoresc in cautarea lui Venus. Drumul initiatic este complicat de Seducator, cel care doreste sa-i controleze pe clovnii pe care tot el i-a adus pe lume, scotindu-i din doua oua aduse la mal de valurile marii. Directorul lui Nova Scena este Stepan Kubista. In ambientul special de la cafeneaua NoNa de la etajul al doilea al cladirii, am purtat o discutie despre proiectele artistice ale asezamintului. Mi-a vorbit despre continuarea muncii lui Svoboda, despre deschiderea spre publicul tinar, spre artele conexe.
Tompa Gabor la Nova Scena
La Nova Scena a lucrat acum Tompa Gabor o varianta cu Rinocerii lui Eugene Ionesco, in colaborare cu Helmuth Sturmer, decoruri, Carmencita Brojboiu, costumele, Vasile Sirli, muzica. Premiera de joi seara a adunat lume multa, cu reactii foarte bune la esantionul ionescian de teatru al absurdului. Nici nu-i de mirare, doar e orasul lui Kafka! S-a aplaudat indelung, iar citeva cosuri cu superbe aranjamente florale au ajuns firesc in proscenium. Viziunea lui Tompa Gabor e conforma textului, Marie France Ionesco fiind celebra prin severitatea cu care acorda drepturile de autor, dar are si o prospetime care vine din lectura lui scenica. Actorii sint extraordinari, din generatii diferite, dar cu totii in forma buna, desi au lucrat cu regizorul nostru numai sase saptamini, nici acelea nu chiar intregi, din cauza programului foarte incarcat de spectacole. Cele trei sali ale lui Narodny Divadlo, de 2.000 de locuri, 800, respectiv 500, sint in general pline. Spectatorii pot cumpara deja bilete la premierele stagiunii viitoare. A caror data e stabilita. Acum se elaboreaza proiectele pentru 2013-2014!