O identitate noua
La Sibiu, Festivalul International de Film Transilvania a avut o prima editie in 2007, din dorinta organizatorilor de a prelungi spiritul TIFF in Transilvania. Era anul in care Sibiul era Capitala Culturala Europeana. Initial partial suprapus peste festivalul de la Cluj – ca perioada de desfasurare, dar si ca selectie a filmelor –, TIFF sibian a glisat spre un festival care reia doar unele filme de la Cluj, dar aduce multe filme diferite, in premiera.
Anul trecut, Tudor Giurgiu, directorul festivalului, anunta incercarea conturarii noii identitati pentru Sibiu, a unui festival de filme despre arte, legate de celelalte arte. Acum, in al doilea an, aceasta directie s-a dovedit extrem de atractiva pentru publicul local, la succes contribuind si programul adaptat obiceiurilor locului, si faptul ca suprapunerea cu Cluj este minimala, iar publicul sibian se bucura de premiere fara senzatia ca i se serveste ceva la second hand.
Arte in arte, premiere
Selectia a inclus cincizeci de filme, printre care si cele mai noi productii romanesti, aceasta fiind una dintre directiile adoptate de festivalul care cauta, si se pare ca a reusit, sa devina unul de sine statator.
Dar principala directie a festivalului sibian este legata de relatia filmului cu celelalte arte. “Aceasta este identitatea pe care, de fapt, vrem sa o dam viitorului festival la Sibiu. Sint filme despre muzicieni, despre regizori sau artisti vizuali. Cele doua documentare despre Woody Allen si Roman Polanski, alaturi de documentarul lui Martin Scorsese despre George Harrison sint elocvente pentru aceasta noua directie a festivalului de film de la Sibiu”, a precizat directorul TIFF, Tudor Giurgiu.
Woody Allen: Un documentar, film in regia lui Robert Weide, care il urmareste timp de un an pe discretul cineast care a permis pentru prima oara camerelor de luat vederi sa ii documenteze viata, Roman Polanski: Memorii cinematografice, in regia lui Laurent Bouzereau, film ce a avut o proiectie speciala la Cannes si care prezinta montarea conversatiei purtate in perioada cind Polanski se afla in arest la domiciliu, si Marina Abramovic: Artistul e prezent, in regia lui Matthew Akers, au fost prezentate la Sibiu in premiera in Romania. Cele trei filme au rulat atit in sala de la Teatrul Gong, transformata fericit in cinema pentru cinci zile, cu cite doua proiectii in fiecare seara, dar si in reluare, inlantuite in ultima zi a festivalului, la Centrul Cultural Habitus, loc in care publicul sibian a putut viziona cite sase filme pe zi.
“Cinema” Gong a fost plin la toate filmele si poate ca a vibrat cel mai puternic la proiectia eveniment a rockumentarului George Harrison: Living in the Material World. Filmul, de Martin Scorsese, realizat in doua parti, cu o durata de aproape trei ore si jumatate, este portretul complex al celui mai misterios dintre Beatlesi, de la nastere la moarte, cu imagini rare sau necunoscute pina acum, filmul fermecator al unei legende despre o alta legenda. Imagini din arhiva familiei, din copilarie, scene din concerte si interviuri cu Paul McCartney si Ringo Starr, Eric Clapton, Yoko Ono, Phil Spector alcatuiesc portretul prezentat in premiera in Romania.
Made in Romania
Ca intotdeauna, filmele romanesti se consuma ca piinea calda. Proaspete si apetisante au rulat la Sibiu filmele Made in Romania, fie la Teatrul Gong, fie in Piata Mare.
Visul lui Adalbert, in regia lui Gabriel Achim, cu Gabriel Spahiu si Doru Ana in rolurile principale, film ce a avut premiera cu o luna in urma, a deschis seria filmelor romanesti de la TIFF. Startul festivalului a fost excelent: publicul numeros s-a putut intilni cu artistii implicati in realizarea filmului. Regizorul Gabriel Achim si scriitorul Cosmin Manolache, co-scenarist, au povestit cum au lucrat la aceasta comedie neagra. Filmul, cu replici excelente si un aer de epoca de aur uitat, o joaca de-a risu’-plinsu’ care nu seamana deloc cu alte filme despre perioada respectiva, ii este dedicat scriitorului Sorin Stoica. Povestea se petrece in 1986, dupa explozia de la Cernobil si meciul de glorie al lui Duckadam. Intr-o uzina, de ziua PCR, un subinginer responsabil cu protectia muncii pregateste un film pentru marea serbare.
Mina buna a scenaristului scriitor, de aceasta data fiind vorba despre Corina Sabau, se simte si in Toata lumea din familia noastra, in regia lui Radu Jude. Filmul este povestea unui tata divortat (Serban Pavlu) care vrea sa plece intr-o scurta vacanta cu fetita (Sofia Nicolaescu), o poveste intre rai si iad exceptional gradata, bine jucata, cu actori folositi surprinzator (Stela Popescu si Alexandru Arsinel asa cum nu i-am mai vazut niciodata) si, in sfirsit, un copil care joaca exceptional intr-un film romanesc.
Din dragoste, cu cele mai bune intentii, de Adrian Sitaru, contureaza un alt personaj nevrotic, Alex (Bogdan Dumitrache), de asta data un fiu care, din dragoste si, bineinteles, cu cele mai bune intentii, se pomeneste intr-un cerc strimt si chinuitor, el fiind o veriga importanta din acest cerc, la spitalul unde mama lui (Natasa Raab) este internata in urma unui atac cerebral.
Despre entuziasmul uitat
Despre oameni si melci, filmul lui Tudor Giurgiu, a fost prezentat in avanpremiera la Sibiu, in Piata Mare, cu un public de peste doua mii de persoane. Povestea se petrece in 1992, la Cimpulung Muscel, unde muncitorii de la ARO vor sa salveze uzina de la faliment si din ghearele unui investitor francez, stringind bani prin donarea de sperma. Proiectia in aer liber s-a dovedit o optiune foarte buna, fiindca publicul – platitor de bilet simbolic, 1 leu – a ris si a aplaudat, cu un entuziasm la scara larga amintind de atmosfera de mult uitata din cinematografe, iar la finalul proiectiei spectatorii s-au bucurat de intilnirea cu regizorul. Din pacate, prinsi in alte proiecte, actorii din rolurile principale, Andi Vasluianu, Dorel Visan si Monica Birladeanu, nu au putut fi prezenti. Au fost seri minunate pentru publicul larg in Piata Mare, unde TIFF a facut un serviciu mult mai mare decit sa proiecteze un film in fiecare seara. Ajutati si de vremea buna, cei de la TIFF le-au reamintit sibienilor un lucru simplu si din pacate uitat: sa mearga la cinema. Sa se bucure mergind sa vada un film, dincolo de zidurile apartamentului, pe un ecran mare, impreuna.
Au mai rulat in TIFF Sibiu Undeva la Palilula al lui Silviu Purcarete, in muzeul din Dumbrava, si Tatal Fantoma, in regia lui Lucian Georgescu, cu Marcel Iures in rol principal. De asemenea, filmul Frati de cruce, in regia lui Wolfram Paulus, a avut premiera mondiala la Sibiu, in Piata Mare, in deschiderea festivalului. Povestea unei prietenii din Al Doilea Razboi Mondial, coproductie Austria-Romania, a fost filmata la Sibiu.
La a sasea sa editie, se poate spune despre TIFF de Sibiu ca a zburat din cuib si ca stie perfect incotro merge.
Nou la TIFF Sibiu
Mutari istete
Festivalul s-a extins, cu proiectii in sase locuri: Piata Mare, Centrul Cultural Habitus, Teatrul Gong, Music Pub, Muzeul in aer liber Astra din Dumbrava Sibiului si Cetatea Cisnadioara.
Pentru prima oara, la filmele proiectate in Piata Mare, pentru publicul larg, s-a intrat cu bilet: 1 leu. Punctarea unei optiuni: vreau sa vad film, deci cumpar bilet. La filmele din sali, biletul a costat 7 lei.
Filmele de la Teatrul Gong au rulat de la orele 18 si 20. Au fost eliminate proiectiile de dimineata, care in alti ani aveau putini spectatori.
La filmele din a doua zi de festival, la Teatrul Gong, intrarea a fost libera. Pielea in care traiesc, noul film al lui Pedro Almodovar, vazut fara bilet, a fost un cirlig excelent pentru spectatorii TIFF.
Holul Teatrului Gong a gazduit, pe perioada TIFF, expozitia Sculptura versus Film (sculptura – Cristian Crestincov, prostetica – Ioana Angelescu, costume, scenografie – Dana Istrate). Datorita frumoasei intimplari, spectatorii veniti la TIFF au fost intimpinati de impielitatul Smeagol sau de insusi Caragiale care sedea si-si citea ziarul in foaier.
Barocoteca
Un program special de scurtmetraje romanesti si straine a fost prezentat in cadrul TIFF Sibiu sub titulatura Barocoteca, trimitind la specificul programului cultural sibian din acest an.
In noaptea de simbata spre duminica, timp de doua ore, in patru locuri din Sibiu au rulat serii de scurtmetraje, selectii din productia ultimilor doi ani: la Libraria Humanitas (productii romanesti), la Tea Spot, Atrium Cafe si Bohemian Flow (productii internationale). Intrarea a fost libera.
Cetatea de la Cisnadioara a gazduit o proiectie speciala: filmul mut Faust (1926), in regia lui Friedrich Wilhelm Murnau, a rulat cu acompaniamentul live al ansamblului EINUIEA. Si proiectia filmului Undeva la Palilula, din muzeul in aer liber din Dumbrava Sibiului, a fost incadrat tot in programul cu specific baroc